Loading...
dk

Autoskadestuen anhængertræk til cykelholder | Tesla Forum

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 20 '16

Sjovt nok skrev vi om det samme for en uge siden :-) blot uden forudbetaling og binding, det blev slettet for efterfølgende at blive afløst af denne mail ? er det et uvildigt forum i Tesla ejernes interesse eller er forum  mere en forretning i dag ?

ABCCC
ABCCC Jun 20 '16
Emil og Ken - jeg har flux overført 500,- og er der andet man kan gøre må I give lyd. Synes idéen om at skrive i det Norske forum må være en oplagt idé?

/Anders
Luxenburger
Luxenburger Jun 21 '16

Fedt initiativ. Men ved vi noget om hvordan Trafikstyrelsen forholder sig til sådan en test; kan man risikere at de skal bruge 2 år på at behandle sagen? De er jo vist lige flyttet til Ribe og har så vidt jeg ved mistet rigtig meget mandskab ved den manøvre..

3450rbt
3450rbt Jun 21 '16
God ide. Jeg har også overført
janlanxe
janlanxe Jun 21 '16

Super initiativ - har lige luftet MobilePay

Genild
Genild Jun 21 '16

Også stor ros til initiativet herfra - selvom jeg bor på Fyn er jeg faktisk ret jysk og det er jo svært at lufte sine gener for omgivelserne, når man ikke kan montere en trailer på kareten.

Det er i øvrigt lidt af et paradox at man ikke kan spænde en trailer efter el-bilerne, for er der noget et elektrisk drevet køretøj egner sig til er det at trække en last. Et uovertruffen højt moment fra 0 omdr./minut samt en evne til at tåle kontinuerlige belastninger uden af få astmatiske tendenser, er om noget konge discipliner for et eldrevet køretøj.

Jeg er derfor også begyndt at spare op af mine yoghurtpenge, så jeg kan donere de 500,- med mulighed for senere rabat på et træk til R2-D2 

Hansen
Hansen Jun 22 '16

@luxenburger

Der burde være større forståelse for en sådan en hastesag i Ribe end i kbh ;-)

griffel
griffel Jun 22 '16

Jeg er også på! Savner SÅ meget en jydekrog ;-)

Men hvad siger Tesla selv til det vi har gang i? Hvad med garanti osv.? Er der nogen der har snakket med dem om projektet? Hvis de nu er på tværs, kan de vel henlede næsten en hvilken som helst fejl til det eftermonterede træk... Ligesom jeg læste et sted at de var begyndt at 'brokke' sig over vores lydisolering i dørene, der kunne have en negativ effekt på noget med airbag'en (tror jeg det var). 

Jeg er ikke lige klar over hvordan VW f.eks. har ageret i forhold til alle de eftermonterede cykelkroge på Up!'erne.

/Jakob :-) 

gunberg
gunberg Jun 22 '16

Har også indbetalt depositum og bakker helt op om initiative, men forstår ikke helt at det skulle være muligt at få en formeld godkendelse af trækkrog på en model S ad denne vej.

Som jeg forstår love og regler I EU skal der to ting til, nemlig et træksystem der er testet, godkendt og dokumenteret, samt en typegodkendelse der åbner for træksystem af en given type/klasse. Førstnævnte er understøttet af Autoskadestuens initiative, men hvordan klares sidstnævnte når Tesla ikke vil medvirke?

DeaconWP
DeaconWP Jun 22 '16

Jeg læste det indlæg du snakker om, JeppeB_HinnerupAuto. Og jeg synes der var gode input til overvejelser i forbindelse med dette projekt.

Jeg mener som du skrev, at man kommer længst, hvis man sørger for, at hele den pakke, der kommer på bilen, er produceret af den samme producent, og fra denne producent tilbydes som en samlet pakke.

Jeg tvivler lige som du på, at det "anhængertræk", som Autoskadestuen tilbyder i dag, vil være meget svært at få type godkendt, fordi det er sammensat af en krog fra Thule, og et "ophæng" fra en anden producent.

Jeg er ikke i tvivl om, at denne sammensætning kan være ganske udmærket, men jeg vil være lidt træt af, hvis projektet falder på denne detalje. Så jeg vil da opfordre initiativtagerne til at inddrage Hinnerup Auto i projektet, så vi kan få deres kompetencer med ind.

Endvidere ville det være dejligt, hvis der så af den grund kunne blive en monteringsmulighed mere i det ellers lille Danmark. Jylland kan jo formodes at være der, hvor de fleste vil køre med "jydekrog". Og uden at ville fornærme nogen, kan man jo spare en del omkostninger til montagen, ved også at have en kompetent samarbejdspartner i Jylland.

DeaconWP
DeaconWP Jun 22 '16

gunberg: Det gør de ved at anskue det som at lave det som en enkelt godkendelse at en Model S, med netop denne, og kun denne træk anordning.

"I gamle dage" kunne man syne en bil, enten til lige netop en bestemt trailer/campingvogn, eller til "Synsfri tilkobling". Kan det være den forskel, der muliggør projektet??

Ellers er jeg 100 % af samme overbevisning som dig. Men jeg vil ikke "spænde ben for projektet". :-)

jens2
jens2 Jun 22 '16

jeg har været ude og teste trækket med 2 tons på krogen, Teslaen bruger ca 310 Wh/km ved 90km/t

Bilen køre helt fantastisk med trailer, men det kommer nok ikke komme bag på nogen.

Jeg har naturligvis også betalt depositum

Forummets indlæg er redigeret af jens2 Jun 22 '16
Rutonium
Rutonium Jun 22 '16

@Jens2: Jeg har kørt en del kalibrerings-ture med min Combi-camp, og jeg har noget lavere tal. 

95km/t: ca. 200-205 wh/km

90km/t: ca. 190-200 wh/km

90 km/t med fartpilot på "1" bagved lastbil: ca. 180 wh/km

Der er en kæmpe forskel på høj trailer og lav trailer, men ikke væsentligt forskel på om der er noget i den eller ej....

En lille forskel mellem boogie hjul og enkelt hjul sæt. 

Fed græshøvl(?) i øvrigt :)

combicamp, pakket mhp. aerodynamisk optimering.

Forummets indlæg er redigeret af Rutonium Jun 22 '16
jens2
jens2 Jun 22 '16
Rutonium du har fuldstændig ret, det er ikke vægten eller rullemodstanden som tæller det er vindmodstanden som er den store synder, ja fjernstyret maskiner er altidt dejligt legetøj, du kan se den på skråninger på www.lynex.dk
DavidS90D
DavidS90D Jun 23 '16

Jeg vil naturligvis(!) også gerne kunne montere og anvende et træk på bilen helt lovligt.

Det er teknisk muligt og åbenbart meget nemt. Det er ikke voldsomt dyrt, og det kan udføres så det sidder skjult. 

Og det er også muligt man kan skaffe noget EU-godkendelse-halløj.

Men som Jakob også spørger: Hvad siger TM ?? 

Jeg vil gerne støtte opgaven, men så meget gerne TM skriftligt sagde OK til en DK-løsning til f.eks 1000 kg eller hvad der nu kunne blive aftalt.

gunberg
gunberg Jun 23 '16

DeaconWP @ forsøgte selv i 2015 at finde ud af hvad der skulle til at få et træk gjort lovligt til træk af anhænger. I den forbindelse havde kontakt til mange forskellige i ind- og udland, her under myndigheder, leverandører og et prøvningsinstitut. I den forbindelse nåede jeg frem til den konklution jeg tidligere har beskrevet. Dvs. uden Tesla Motors medvirken er det en meget svær sag. Inden for EU (ikke I Danmark) er der eksempler på at lokale myndighedder har givet tilladelse til installation af trækkrog til anhænger når der eksisterede en identisk vogntype i benzin- eller dieseludgave og det kunne godtgøres er de var bygget på same måde med hensyn til styrken der har betydning trækket. Der er også et par tilfælde af at der er givet enkeltstående tilladelser til rene el-biler. Der er eksempler på at man har omdiffineret bruttovægten til at være vogntogsvægten når der ikke var en vogstogsvægt deffineret af autoleverandøren, men det er uden for reglerne for typegodkendelsen.

Som jeg ser det vil vi med 300 stk model S med et godkendt træk, hvor der så kun mangler en "administrative" ændring af typegodkendelsen fra Tesla Motors side dog lægge et vist pres på Tesla.

I de glædende EU regler for køretøjer til vej er der ikke nogen mulighed for at lave STC (supplementary type certificate) til biler til privat eller alm brug. Der er kun åbnet mullighed for den slags til brug for myndighederne og disse kørertøjer må ikke sælges efterfølgende før de er ført tilbage til original typegodkendelse.

Uagtet dette, støtter jeg fortsat dette initiative.

Forummets indlæg er redigeret af gunberg Jun 23 '16
PRoFot
PRoFot Jun 25 '16

@DeaconWP - helt enig. Samarbejd også med Hinnerup Auto så flere står bag og vi også kan få et monteringssted i Jylland. Vi står stærkest med samarbejde.

Jeg lufter hermed mit mobilepay,,,, og ser frem til krog :-)

BPBach
BPBach Jun 25 '16

Har inbetalt depot til test af træk, håber det lykkes!!!!

ElPeter
ElPeter Jun 25 '16

Også her, 500 kr. er billigt for den forøgede anvendelighed og øger sikkert også bilens pris med mindst beløbet. Jeg har allerede trækket og bruger det ofte til cykler.

MartinPedersen
MartinPedersen Jun 30 '16

Faldt over dette ved et tilfælde i "Vejledning i syn af køretøjer" og kom i tanke om dette emne:

"Hvis en bil er forsynet med tilkoblingsanordning, der anvendes til fastgørelse af et
cykelstativ, skal bilen registreres med tilkobling, medmindre muligheden for tilkobling
er forhindret, f.eks. ved at kuglen er skåret af eller gjort ubrugelig med en
svejsesøm, cykelstativets bespændingsdel er svejset til kuglen, eller bespændingsdelens
samling(er) er »låst« ved svejsning"

Så det bliver spændende at se hvad der sker, når første bil med træk kommer til syn.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »