Loading...
dk

Autoskadestuen anhængertræk til cykelholder | Tesla Forum

gunberg
gunberg Jun 30 '16

Trafik og Byggestyrelsen har oplyst mig telefonisk, at reglen med at kuglen skal være gjort ubrugelig ikke længere gælder, og at det ikke må kræves af synshallerne. Til gengæld skal alle trækanordninger være noteret på registreringsattesten, også når de blot er til cykelstativ. Som jeg forstod det, er det en del af EU harmoniseringen

Padde298
Padde298 Jul 7 '16

Nu er 500,- kr jo ikke en bondegård, og man "kan" jo få sine penge tilbage hvis man køber en løsning fra Autoskadestuen... MEN hvis man indbetaler penge til en privat virksomhed med det formål at få en løsning til sin Tesla som kan gøre det muligt at trække en trailer, så vil jeg som det mildeste betegne det som spildte penge!

Som reglerne er i dag (som gunberg også påpeger), er der meget ringe (læs: INGEN) mulighed for at få løsningen fra Autoskadestuen til at kunne andet end bære et cykelstativ eller en "bagagebærer" fra THULE. At Tesla skulle give tilladelse til at måtte trække en trailer efter en Type S, er muligt men ikke særligt sandsynligt. Men lad os rulle lidt med den chance der er for at dette sker... Reglerne indenfor EU godkendelser af trækanordninger til køretøjer under 3.500 Kg foreskriver at alle komponenter skal være fra samme producent, eller bære egne R55 (94/20) godkendelser (typegodkendelser). Det er dermed helt umuligt at den løsning som monteres nu vil kunne oppebære en EU R55 godkendelse.

Hvis man så skulle regne på den mulighed der er for at man kan lave en test af bil/træk (hvor trækket overholder kravene som angivet ovenfor), i stil med den som er blevet lavet til VW UP (MrDot Com) eller til C1/Aygo/107 (DA-GDW). Så er dette hul blevet godt og grundigt lukket af de europæiske bilproducenter. Deres lobbyarbejde lukkede for dette hul i lovgivningen, da de så hvad deres biler blev godkendt til. Samtidig har  EURO6 godkendelsen sat en yderligere begrænsning for hvad bilproducenterne vil typegodkende deres biler til, da de kan reklamere med en bedre brændstoføkonomi hvis de angiver trækevnen på bilen til 0 Kg. Dette gjorde at biler som er blevet produceret samtidig, og helt ens, kunne angives til at kunne køre længere på en liter brændstof hvis de bare blev godkendt efter EURO6 og angivet som ikke typegodkendt til at trække en trailer. SAMME biler, men med meget forskellige brugsværdier (for det danske trailerfolk).

Prøver den danske bilimportør så at gøre indvendinger imod denne ændrede praktik, så de kan sælge bilerne til brug sammen med trailere også, svarer bilproducenten at det danske marked jo er et ganske lille marked og at det vil være et alt for stort arbejde at lave om på typegodkendelsen bare for dette lille marked.

Nå, men tilbage til Tesla problematikken...
Mit bedste bud på hvad der ville være mest sandsynligt for at der kan komme et reelt anhængertræk på en dansk indregistreret Tesla, så er det er en eksisterende spiller på markedet (værende en producent, og ikke en salgskanal som Autoskadestuen) lavede en løsning som opfylder alle kendte krav, som benytter de punkter som Tesla vil angive som punkter for montering af lastbærende konstruktion (her må man bruge sin erfaring og så ellers lave det bedste gæt) og så til sidst HÅBE PÅ at Tesla giver efter for det pres som underskriftindsamlingen (andet sted på dette forum) vil udmønte sig i at de ændrer typegodkendelsen for Type S.

Håber at have kastet lidt lys over denne lidt obskure indsamling til noget som aldrig vil resultere i at man får noget lignende det man håbede på da man indbetalte sine 500,- kr.

Forummets indlæg er redigeret af Padde298 Jul 7 '16
larwar
larwar Jul 7 '16

Padde298#, du synes at være lidt af en ekspert vedr. godkendelse af trækkroge til biler og giver indtryk af at have et dybtgående kendskab til hele lovgivningskomplekset på området,

Inden vi, der på amatørbasis har rodet rundt i området og startet initiativet til en godkendelse på linje med de godkendelser MisterDotCom har fået til deres forskellige træk, skynder os at at stoppe projektet med baggrund i dine anbefalinger, har jeg brug for konkretiseringer baseret på eksisterende lovgivning og konkrete eksempler/præcedens.

Vi er tydeligvis et par Teslanørder med et stort behov for en lovlig krog til traileren, som har tolket EU R55 og de godkendelser, som MisterDotCom har fået, anderledes og øjensynlig har forpasset de nyeste ændringer i EU-reglerne på området og en ændret dansk praksis som du hentyder til. Jeg vil derfor være dig meget taknemmelig, hvis du kan konkretisere dine kommentarer med præcise henvisninger/links til lovgivning/paragraffer/eksempler/præcedens.

Det gør dog ikke noget, hvis du i dit svar sparer lidt på de personlige vurderinger og småperfide bemærkninger - relevante links til love etc. vil være fuldt ud tilstrækkelig.

MH Lars

HJJ
HJJ Jul 7 '16
Padde298!
Fine bemærkninger, ser nu ud til de fleste forstår.
Padde298
Padde298 Jul 8 '16

@larwar, beklager hvis min personlige mening om projektet kom til at skinne (lidt for klart) igennem. Det er faren når man brænder for noget. Da jeg lige er på vej på ferie, må en nærmere forklaring omkring forhindringerne, mulighederne og opgaverne på vejen imod at få et "rigtigt" anhængertræk på en Tesla vente til jeg kommer hjem igen.

Som A. Schwarzenegger sagde: "I'll be back..".

God sommer! :-)

larwar
larwar Jul 8 '16

@Padde298, tak for konstruktiv tilbagemelding. Holder selv ferie frem til begyndelsen af august, hvor Michael Pappenburg fra MisterDotCom iøvrigt har lovet en tilbagemelding omkring resultatet af deres nyeste ansøgning vedr. anhængertræk som pt. ligger hos Kraftfart-Bundesamt.

Også god sommer herfra! :-)

Appel
Appel Jul 8 '16

Fin info. Jeg tror også, det bliver ret kompliceret at få godkendt systemet, men overfører alligevel de 500 kr. til formålet.

Iøvrigt - jeg har selv bl.a. Thules træk på andre biler, og alle træk ruster sgu fra dag 1 ... også dem lavet af messing. Vi slipper ikke for galvanisk tæring på Teslaen heller.

JeppeB_HinnerupAuto

Vi har en løsning på vej efter sommerferien, den er produceret samlet til Tesla, den skal ikke betales forud og den vil med en typegodkendelse fra Tesla kunne godkendes til trailer. Jeg forstår ikke setuppet med at Tesla ejerne skal betale producentens omkostninger forud og ellers binde sig til at købe en bestemt løsning som så slet ikke ville kunne godkendes selvom Tesla skulle komme med en typegodkendelse ?

fmm1000
fmm1000 Jul 8 '16
Jeppe, har du noget bud på, hvad chancen er for typegodkendelse fra Tesla.
H
JeppeB_HinnerupAuto

Mit bud er at chancen er lille men at vores energi er givet bedre ud på at påvirke Tesla end på at arbejde på alternative løsninger da chancen der er nul, i hvert fald sådan som jeg forstår reglerne, uden Tesla - ingen godkendelse. Med Tesla godkendelse kan de træk der er konstrueret efter EU lovkrav kunne godkendes til trailer, dette vil være muligt med det træk der kommer fra os efter sommerferien. Jeg vil bruge min energi på at påvirke Tesla og håber i andre vil gøre det samme, gerne i samlet flok.

janlanxe
janlanxe Jul 9 '16

Er der nogen der ved, hvad status er mht. indsamlingen? 600 bidragydere er jo ikke meget, det samme vil den gennemsnitlige Teslaejer formodentlig sige om 500 kr....

ElPeter
ElPeter Jul 9 '16
I onsdags var der tilmeldt ca 60 så vidt jeg ved, så vi er da godt på vej. Til lommerne venner, alene bilens værdi vil stige mere end 500 kr hvis den må køre med trailer (uanset om man køber et træk) og pengene betales tilbage hvis testen ikke gennemføres (dog ikke hvis den gennemføres, men ej godkendes). Hvis vi når 150 er der en god chance for at Autoskadestuen gennemfører.
Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jul 9 '16
Mikael
Mikael Nov 13 '16

Halløj Autoskadestue

Kan vi få en mellemtid på antallet af tilmeldte? Jeg er ved at være der at der nu sælges så få nye biler så hvis vi ikke er ved at være der nu - så kommer det nok ikke til at ske. Lad os høre?

BPBach
BPBach Nov 13 '16

Halløj,,

Ja kom nu de sidste, og få meldt jer på, til det anhængertræk.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 19 '17

Ikke nødvendigvis godt for projektet:

http:///...mp;elqCampaignId=932

ElPeter
ElPeter Jan 19 '17
Hvis man nu allerede har Autoskadestuens træk på, bliver det så ulovligt også til cykler efter dispensationen udløber?
DeaconWP
DeaconWP Jan 19 '17

Nej bare rolig. Det bliver ikke ulovligt til cykler.

hborresen
hborresen Jan 21 '17

Hej Autoskadestue

Noget nyt i sagen om godkendelse af anhængertrækket?  - vi er en del der har sponseret, og vi venter spændt på update :)

Niels
Niels Jan 21 '17
jeg vil umidelbart også vurdere at det er sket en misforståelse i artiklen. krog til f.eks. cykelanhænger har ikke noget med dispentationen til mikrobiler. en cykleanhænger kræver ingen godkendelse fra fabrikken/færdselsstyrrelsen.
men enig i at det ikke stiller tesla+krog projektet bedre - eneste mulighed er derefter at få tesla til at godkende en minimums træk vægt (500 kg ville være godt nok)
BPBach
BPBach Jan 22 '17

Ja mon ikke man skal se at få sat lidt turbo på de træk, inden det er for sent!!!!!!!!!

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »