Loading...
dk

Skal, skal ikke... SuC eller køre helt i bund? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Dec 29 '15

Jeg har aldrig haft planer om at skulle bruge SuC'erne til daglig andet end som redningskrans på en blæsende eller kold dag, hvor man lige mangler en slat. Mit daglige kørselsbehov er 300-350 km, hvoraf det meste er motorvej, og det kan jeg klare med min 90D når den er ladet op til næsten 100% inden afgang. Dog er der ikke mange procent tilbage ved hjemkomsten. 

Nu læser jeg imidlertid, at man helst ikke skal lade batteriet helt op på daglig basis (heller ikke hvis man gør det lige før afgang), og heller ikke systematisk skal køre det i bund, da begge dele forkorter batteriets levetid - og det er jo netop hvad jeg gør. 

Så jeg overvejer nu om ikke jeg skal køre ind omkring SuC hver dag (tidlig morgen) når jeg passerer og smide en slat på for at ligge i det gode interval mellem 20-80% - ikke fordi jeg er nærig, men fordi jeg gerne vil have mit batteri skal leve længere.

Men så er det så jeg læser flere steder, at Supercharging "slider" mere på batteriet end en normal 400V 16A ladning derhjemme. og hyppig Supercharging (læs daglig) frarådes,da det forkorter batteriets levetid.

Spørgsmålet er bare: Hvilket af de 2 onder skal man vælge?

Er der nogen af jer herinde, der har erfaringer med at køre den helt i bund fra 90-100% dagligt, og har check på hvor meget kapacitet i har mistet?

Morphar
Morphar Dec 29 '15

@ODE90D. Det er et rigtigt godt spørgsmål, du rejser, og vi bør alle ønske at kunne få et svar herpå? Gerne et svar baseret på evidence, så der ikke begynder at opstå falske myter om, hvordan man bør oplade sit batteri for længere holdbarhed. Vi må selvfølgelig akceptere, at teknologien er "in the early days", men Tesla må nødvendigvis have en række "videnskabelige" data, der kan underbygge en professionel vejledning. Viden og data, der rækker mere end 3-5 år ud omkring batteri-levetid under forskellig brug. Jeg ser også frem til lidt mere faktuel viden herom. Måske kan det medvirke til at ændre forbrugsvaner på SUC for nogle af os.

KS
KS Dec 29 '15
SuC ødelægger klart batteri - hold jer væk fra superchargers...
(Så er der plads til os andre).
Sludder - kunne i forestille jer ar SuC ødelægger batterier, når tesla giver 8 års garanti??
ODE90D
ODE90D Dec 29 '15

@Ken: Tesla giver jo ikke 8 års garanti på batteriets kapacitetstab selvom det uofficielt forlyder de ombytter batteriet, hvis dets kapacitetstab overstiger det forventlige væsentligt (+30% efter 8 år). 

"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty"

Jeg siger jo heller ikke at SuC som udgangspunkt er skadeligt for batteriet, men at der går forlydender som at det slider mere end en "langsom" opladning. Se eksempelvis her: https://my.teslamotors.com/...ect-battery-capacity

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 29 '15
Hilbert
Hilbert Dec 29 '15

@Ken:

Her er Jeromes (Teslas) svar fra 2014:

"You are correct that avoiding charging to high states of charge optimizes battery capacity retention. You should continue this behavior as best meets your daily range needs. We also recommend opportunistically charging, i.e, charge frequently, charge often. Avoiding deep discharges is another best practice for optimum capacity retention."

Hvis du har dokumentation for andet, tror jeg at mange (inc. mig selv) gerne vil se en sådan - så vi ikke unødigt forkorter batteriets levetid eller formindsker rækkevidden.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 29 '15
ODE90D
ODE90D Dec 29 '15

Fandt iøvrigt en ret interessant tråd, hvoraf det fremgår at man ikke skal holde sig tilbage med at køre den i bund: https://my.teslamotors.com/...-battery-life?page=2

Samtidig fremgår det at antallet af ladninger er uden betydning for levetiden - det er den samlede mængde man har ladet den med som tæller.

Udtalelsen kommer fra en Professor Jeff Dahn from Dalhouse University i Canada, som er Lithium Ion battery ekspert - og en af hans tidligere Ph.D. studerende er nu ansvarlig for batteri levetid hos Tesla.

Hilbert
Hilbert Dec 29 '15

Måske vi skulle bede om en "officiel" og måske opdateret udtalelse fra Tesla?

Raymond
Raymond Dec 29 '15

Gyrhr: Tesla batteriet skal lades op så hurtigt som muligt og aflades så hurtig som muligt samt opbevares så koldt som muligt (gerne under 0 grader) , varme er batteriernes værste problem - også fra Professor Jeff Dahn - og så skal man i det hele taget lade være med at bekymre sig! vi har nu så megen viden efter mere end 2 års brug, at vi med nogenlunde sikkerhed kan sige at degeneration af batteriet ikke er en væsentlig parameter - så det har de fint styr på hos Tesla.

Kristian70k
Kristian70k Dec 29 '15

der er forskel på at lade på et batteri og på 7800 batterier.. de 115 kw fordeles på virkelig mange celler.. så uanset hvad du lader med er det mere tilgangen end det er mængden de kan optage... så du kan ikke samligne 7800 celler med en apple computer..

KS
KS Dec 29 '15
Citat fra ODE90D

Fandt iøvrigt en ret interessant tråd, hvoraf det fremgår at man ikke skal holde sig tilbage med at køre den i bund: https://my.teslamotors.com/...-battery-life?page=2

Samtidig fremgår det at antallet af ladninger er uden betydning for levetiden - det er den samlede mængde man har ladet den med som tæller.

Udtalelsen kommer fra en Professor Jeff Dahn from Dalhouse University i Canada, som er Lithium Ion battery ekspert - og en af hans tidligere Ph.D. studerende er nu ansvarlig for batteri levetid hos Tesla.

Tænk, hvis man havde søgt, så kunne man finde professorens præsentation flere steder herinde, der ligger enddog en video under den sektion!.

Har selv kørt 130.000 tesla kilometer, Ladet enddog rigtigt meget, på SuperChargers etc. og har et af de bedste batterier Tesla har set. Så spørg mig hvordan man passer dem -> eller søg på mine mange indlæg om samme.

Forummets indlæg er redigeret af KS Dec 30 '15
Ellert
Ellert Dec 30 '15

Har lige læst hele tråden. Spændende læsning og meget informativt!

priess
priess Dec 30 '15
Ken: +1. Som sporadisk forumlæser må jeg sige, at jeg er stadig forvirret omkring "best practice". Tror jeg holder mig til facts/erfaringer fra de "gamle" ;-)
Forummets indlæg er redigeret af priess Dec 30 '15
Hookmaker
Hookmaker Dec 30 '15

Enig med Raymond - lad bare løs og kør bare løs - der er intet der efter næsten 3 år nu tyder på at der er nogen særlige problemer med batterierne. Min står altid på 100% - og jeg lader ofte til 100% og jeg kører ofte ned til en 6--10 km tilbage før jeg lader igen, og det bliver jeg ved med - ubekymret...;-).

ODE90D
ODE90D Dec 30 '15

@Hookmaker: Når du skriver "ofte" er det så flere gange i ugen eller?

Min tvivl omkring ladestrategien skyldes, at det er 4-5 gange i ugen jeg vil skulle fylde den helt op og køre den helt tom, og det er jo noget andet end hvis det er 4-5 gange om måneden.

Men jeg synes at være kommet til den konklusion, at jeg ikke skal bekymre mig, og bare gøre som jeg finder det mest hensigtsmæssigt. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

Det skal du ikke, du har ikke nogen indflydelse på dit batteri.. jeg har kørt 80.000 km. og mit batteri er stadig fint.. har klat ladet, og ladet til 100% og kørt til 0 mange gange.. man skal bare ikke holde den i ydre pos. for længe.. Men som Ken skriver.. søg på forum.. den gamle viden er den bedste.. der er lavet utallige indlæg om det. og der er intet nyt under solen

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 30 '15

Selv om folk kommer med deres egne erfaringer, kunne det jo godt være der var en optimal måde at gøre det på. Og det er vel også det der bliver spurgt efter.

Spørgsmålet er hvem der skal kontaktes, og hvem der skal tage kontakten.

Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

hvis i alligevel ikke tager den viden der er på forum for gode vare så er det vel bare at gå via tesla.. men deres viden er ikke så omfattende som dem der har kørt og optimeret igennem nogen år efterhånden.. men tag fat i din leverings ekspert.. så får du et kort indblik i hvordan man bevare optimalt.. (det er også dem der siger du kan køre 450 km i dette vejr.. og og og.. ) Ken har stor erfaring på området.. Bjørn nyland har også.. jeg har i et vist omfang.. men det er jo lige med hvem du tør tro på.. Den optimale måde at håndtere Li.on batteri omhandler typisk en eller to celler.. her er det 7800 .. og det er det mest intelligente batteri i verden.. så selvom du gør hvad du kan for at optimere bestemmer bilen og batteriet virkelig meget selv.. På dette link, (delat af hookmaker på et tidligere tidspunkt ( 2014) ))  kan man se hvorfor man ikke kan sammenligne det med en iphone eller en imac. http://www.teslamotorsclub.com/...ide-the-battery-pack

Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Dec 30 '15
MartinPedersen
MartinPedersen Dec 30 '15

Lad os bare antage at din måde at lade på, er den optimale. Ville det så ikke være rart at få det bekræftet?

Raymond
Raymond Dec 30 '15

Det Ken, Kristian70, Hookmaker og jeg har af egne erfaringer passer fuldstændig til det sagkundskaben siger, så stop med alle de bekymringer.

Sider: 1 2 3 »