Loading...
dk

Tænd lys med Homelink på den simple (billige) metode | Tesla Forum

MichaelS
MichaelS Jan 3 '16

Har du brug for at tænde lys fra din Tesla (eller andet, der går i en stikkontakt) er her en simpel og billig metode.

Du køber en pakke med fjernbetjente stikkontaker og en sender fra Harald Nyborg til 129 kr. evt også en udendørskontakt i samme serie til 49 kr.

Du sikre dig, at du kan tænde og slukke det lys du vil bruge med den fjernbetjente stikkontakt og fjernbetjeningen.

Inde i teslaen trykker du på Homelink ikonet øverst på skærmen og følger vejledningen. I korte træk går det ud på, at give stikkontakten et navn, sætte teslaen i "lære-indstilling", gå ud foran bilen og pege på kofangeren med fjernbetjeningen, mens man trykker i 30 sekunder på den knap på fjernbetjeningen, der tændet lyset. Måske skal du gøre det 2 gange. Når teslaen blinker med forlygterne, har den lært koden fra fjernbetjeningen. Inde i teslaen gemmer du indstillingen, og du er nu klar til at tænde dit lys (eller andet i stikkontakten) når du kommer hjem igen. Du kan så slukke lyset med din fjernbetjening, hvorfra det passer dig (evt prøv at programmere teslaen med slukke-knappen også?).

De mere fingernemme og teknisk begavede kan sikkert udvide denne metode til meget andet (starte kaffemaskinen når du kommer hjem?).

Min julelyskæde lyser ihvertfald carporten flot op, så jeg kan se at parkere det brede bæst, når vi kommer hjem.

Forummets indlæg er redigeret af MichaelS Jan 3 '16
The_Stig
The_Stig Jan 3 '16

Det er da valuable learning - Hyldest til dig Michael :-)

Werge
Werge Jan 3 '16
Genialt tænkt, tak. Har bestil med det samme.
BoHolden
BoHolden Jan 3 '16

Årets bedste indlæg :-)

Klaus_
Klaus_ Jan 3 '16
Er det korrekt forstået at du skal trykke to gange på din Tesla skærm? Først for at åbne garageporten og derefter for at tænde lyset?
MichaelS
MichaelS Jan 3 '16

@Klaus_: jeg har ikke garageport. Jeg bruger blot Homelink senderen i teslaen til at tænde for en stikkontakt, hvori jeg har sat en lampe (i mit tilfælde min julelyskæde), men alt, der kan sættes i en stikkontakt, kan i pricippet bruges. Hvis du har en garageport, der er kompatibel med Homelink, skal den have sin egen plads i Homelink menuen, så du åbner den uafhængigt af det lys du tænder med Harald Nyborg stikkontakten. Så må du trykke på hvert Homelink menupunkt for først at åben porten og derefter tænde lyset. Ellers skal du have din elektrikker til at forbinde dit lys med din garageport åbner.

Der har været diskutioner herinde omkring åbning af garageport med Homelink, det her er dog mere simpelt, men for de el- og elektronik-kyndige, kan man sagtens bygge videre på dette system. Så skal man blot tage indmaden af den fjernbetjente stikkontakt ud og bygge den ind i en hjemmelavet garageportstyring. Det vil jeg dog ovelade til den interessede læser (især da jeg ikke har en garageport :-)

hhs
hhs Jan 3 '16

Michael, meget interessant og nyttig info. Kan du oplyse lidt om hvad der teknisk kræves for at en fjernbetjent kontakt er kompatibel med Tesla Homelink ? Er det denne enhed fra Harald Nyborg du har brugt ?

MichaelS
MichaelS Jan 3 '16

@hhs: ja lige præcis, (fik sat det samme link til en udedørskontakt på to gange, beklager).

Ud fra hvad jeg har surfet mig frem til, bruger Homelink frekvensen 433 MHz. Tilsyneladende kan teslaen så "optage" en sekvens af signaler på 433 MHz (når den er i "lære-indstilling"), og derefter afspille den igen, når du trykker på Homelink ikonet.

Harald Nyborgs fjernbetjente stikkontakt er en meget simpel sender/modtager med faste koder (dvs ikke "rolling codes"). Uden at have prøvet det, vil jeg tro, at en anden sender på 433 MHz frekvensen med en simpel bitstrøm også vil kunne "læres" af teslaen. Jeg hører meget gerne om det.

Forummets indlæg er redigeret af MichaelS Jan 3 '16
Klaus_
Klaus_ Jan 3 '16
Jeg har faktisk haft det sæt med fjernbetjeningen liggende i årevis uden at have noget at bruge dem til. Nu tror jeg da jeg skal lege lidt Homelink med det :)
MichaelS
MichaelS Jan 15 '16

Med den nye 7.1 bliver julelyskæden i den fjernstyrede stikkontakt nu automatisk tændt, når teslaen er på vej op af indkørslen. Hyggeligt i denne sneklædte tid!

lysmanden
lysmanden Jan 15 '16

Michaels. Interesant tråd. Man kan også bare købe en PIR i Silvan til 59 kr så tænder lyset uden at skulle programmere noget :-)

Kiefer
Kiefer Jan 16 '16

En passiv infrarød sensor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_infrared_sensor

Normalt ser du dem på en lampe, hvor den lyser når den ser en temperaturforskel. Også typsik en "dims" nogle vil kalde en bevægelsessensor, men den ser ikke bevægelser men temperaturforskelle.

/Martin

Knudsen
Knudsen Jan 16 '16

Hvis man absolut vil bruge Homelink til dette formål kunne denne være interessent - da den har toggle funktion - altså tryk een gang på homelink på skærmen, og lyset tænder - og tryk endnu en gang, og det slukker... osv...

http://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/TU301_DK.pdf

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Jan 16 '16
MichaelS
MichaelS Jan 16 '16

@lysmanden: sjovt nok reagere min PIR sensor i carporten dårligt på teslaen. Måske den mangler noget motorvarme?

@Knudsen: det var da en smart professionel løsning, hvad koster sådan en dims?

SQLCPH
SQLCPH Jan 16 '16
Hvad med ihc wireless? Vil det kunne bruges?
thvestergaard
thvestergaard Jan 21 '16
Et sæt tændsluk kontakter købt i HaraldNyborg i dag. Og ja det fungere fint MEN der kræves en HomeLink genvej til tænd funktionen og en HomeLink genvej til sluk funktionen. Der kan max kan være 3 HomeLink genveje i Tesla'en og jeg har 2 garageporte indkodet allerede, så jeg må nøjes med at tænde lyset :-)
Kiefer
Kiefer Jan 21 '16

Nogen der har prøvet at skille sådan et sæt HN kontakter fa hinanden, og om man evt. kan sætte dem til en arduino der så kan styre signalet?

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 21 '16
Knudsen
Knudsen Jan 21 '16

@thvestergård: Ellers kig på den jeg har linket til lidt længere oppe... så skal du kun bruge een homeling genvej...!

@Kiefer: tror du skulle kigge i denne retning i stedet... til 8 kr...!

http://www.miniinthebox.com/da/diy-433mhz-traadloes-modtagelse-modul-til-arduino-groen_p411878.html?currency=DKK&litb_from=paid_adwords_shopping

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Jan 21 '16