Loading...
dk

Er der vedtaget en konkret afgiftsændring på Tesla pr 1. januar 2016? | Tesla Forum

Ellert
Ellert Jan 3 '16

Alt hvad jeg har kunnet finde hidtil  er kun gisninger, så vidt jeg kan se. Deacon har lavet et super regneark ud fra regeringens forslag i oktober. Er dette gældende? Der har jo været snak om alt fra ingen afgift til regeringens forslag. Altså lineært 20 % pr år... Beklager hvis der allerede foreligger svar på dette på forum, men jeg har ikke kunnet finde det...

DeaconWP
DeaconWP Jan 3 '16

Hej Ellert, JA, loven blev vedtaget d 21 december. Det fremgår af Folketingets hjemmeside.

Så det foregår sadan her:

Der skal beregnes almindelig afgift af en elbil, efter de samme regler som var det en benzin bil.

Når du har beregnet den afgift, så skal du kun tage 20 % af det i 2016. Og til sidst skal du trække 10.000 kr fra i bundfradrag.

i 2017 skal du tage 40 % af det, før du også trækker 10.000 kr fra.

I 2018 er det 65 % der skal betales, og bundfradraget eksisterer ikke mere.

2019, 90 % og 2020, 100%

Du skal bare også finde ud af, hvor langt en elbil kører på den energi der svarer til mængden i en liter benzin, altså 9.125 Wh. Så kan du beregne hvor meget fradrag i afgiften der trækkes grundet energi effektivitet.

Jeg har set beregninger på skats hjemmeside, hvor de regner bedre end med mit regneark. Heldigvis beregnes de 20 % af afgiften, inden de trækker de 10.000 kr fra, Så det er 8.000 kr billigere end med mit regneark.

Men nu gider jeg ikke lige lave det om.

Knudsen
Knudsen Jan 3 '16

Lidt copy-paste med de "vigtigste" punkter i den aftale som Deacon refererer til:

http://www.skm.dk/aktuelt/nyheder/2015/december/aftale-om-elbiler-justeres

...Vedtages lovforslaget, uden at indfasningsordningerne umiddelbart kan sættes i kraft, vil det betyde fuld afgift for alle elbiler fra 1. januar 2016 og dermed stor usikkerhed for købere, producenter og forhandlere af eldrevne køretøjer. Regeringen og aftalepartierne ønsker ikke denne usikkerhed på elbilmarkedet. Derfor udgår loftet over afgiftsrabatten.

Dermed kan de lempelige indfasningsordninger sættes i kraft fra 1. januar 2016.

Når vi udskyder loftet, er det for ikke at så tvivl om kernen af en politisk aftale: At sikre ro om rammevilkårene for elbiler. Selvom loftet nu bliver udskudt, har vi stadig fundet en god løsning, der giver mulighed for at udbrede elbiler i Danmark. Jeg mener stadig, at de dyreste elbiler får uforholdsmæssig store gevinster, og derfor må vi nu se på, hvordan loftet gennemføres, så der både tages hensyn til statskassen og ret og rimelighed på bilmarkedet”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

Regeringen vil indgå i en dialog med EU-Kommissionen med henblik på at gennemføre lovgivning om et loft over afgiftsrabatten på et senere tidspunkt.

...

Og regneeksempler fra SKAT pr. 18 dec. 2015:

http://www.skm.dk/media/1305437/Faktaark-priseksempler-elbiler.pdf

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Jan 3 '16
MartinPedersen
MartinPedersen Jan 3 '16

Så vidt jeg kan se fra den pdf fil, så har de ikke taget højde for brændstofs forbruget?

Det er da rimelig væsentlig i denne sammenhæng.

SQLCPH
SQLCPH Jan 3 '16

Vi skriver nu d. 3. Januar og på tesla-danmark's hjemmeside står nedenstående disclaimer stadig:

Der er sandsynligvis stadig ikke styr på hvor meget en TMS skal koste i 2016 og mon de fortsat kan levere end TMS i 2015 :-) ???

------

Ved at trykke BESTIL anerkender du at være indforstået med, at den oplyste pris er eksklusiv registreringsafgift, og at disse afgifter vil blive pålagt ved levering i 2016. Det står uklart, hvad afgiften præcist vil være, da vi afventer yderligere oplysninger fra regeringen.

For at bestille en Model S til levering i 2015 bedes du kontakte din lokale salgsafdeling.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 3 '16

Burde man ikke også kunne se hvad en Tesla koster i grøn ejer afgift nu? Det syntes jeg heller ikke man kan når man slår en Tesla op på f.eks. www.nrpla.de

Ellert
Ellert Jan 5 '16

SQLCPH.... Det vr lige nøjagtig det, som jeg også havde tjekket... At det ikke er ændret der...

lysmanden
lysmanden Jan 5 '16
Talte med Tesla idag og den heder 30 pct oven i uanset om det er en s70 eller p90dl
SQLCPH
SQLCPH Jan 5 '16

@Lysmanden: Idet 150% (reg. afgift) * 20% (år 1) = 30% af bilens pris korrekt..? Men der mangler stadig klarhed om ejerafgiften - det sagde de ikke noget om?

DeaconWP
DeaconWP Jan 5 '16

30 % er nok en god tommelfinger regel. Så får du en glædelig overraskelse, når afgiften bliver mindre.

For regnestykket er ikke helt så simpelt. Det er lidt billigere. Heldigvis.

DeaconWP
DeaconWP Jan 5 '16

Send lige et registreringsnummer på en Tesla til mig på 30 seks 89 98syv eller i en PB

Nej det er lige meget. Nu har jeg lige kigget på skats hjemmeside.

Der står, at elbiler er afgiftsfrie, når jeg kigger efter hvad der er af ejerafgift på biler.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 5 '16
lysmanden
lysmanden Jan 5 '16
Søren. Nej jeg spurgte ikke til ejerafgift. Talte kun lige hurtigt med Martin Moos der orienterede mig om den gamle regel var afskaffet(800.000) og erstattet med 30 pct. Det var hvad de sagde til kunderne.
Ellert
Ellert Jan 5 '16

Til Deacon/ Lysmanden.

Det vil sige at en Tesla der tidligere har kostet 1.000.000 nu koster ca 1,300.000?

og en der har Kostet 700.000 nu ca koster 910.000 kr.?

lysmanden
lysmanden Jan 5 '16
Jeg tror ikke brugt priserne bliver sønderligt påvirket af en afgift pålæggelse. Men for at svare på dit spørgsmål så koster en ny Tesla 30 pct mere end den pris der står opgivet på Tesla hjemme side.
Ellert
Ellert Jan 6 '16

Det tror jeg heller ikke på kort sigt. Men på længere sigt tror jeg at tesla vil holde priserne måske med en mindre stigning, når alle spekulanterne har solgt ud. De vil ihvertfald være mere prisfaste end den Porsche Panamera jeg næsten havde købt inden du anbefalede mig at kigge på tesla..:-)

En Tesla købes med hjertet, men det er jo ingen skade til hvis det samtidigt er et "fornuftigt køb" uden det store værditab. Dette er helt unikt for en bil i dette prissegment, ja i alle prissegmenter...

Overvejer stadig kraftigt en P85DL...

DeaconWP
DeaconWP Jan 6 '16

Ellert: en bil til 1.00.000 før afgift.

afgiftspligtig værdi 986.230

afgift af de første 82.800  er 105 % som er 86.940

afgift af resten er 150 % og giver            1.355.145

samlet afgift før nedslag i afgift                1.442.085

Nedslag ved 46 km/liter                            120.900

Afgift efter nedslag                                 1.321.185

20% af den afgift                                       264.237

Bundfradrag 2016 og 2017                          10.000

Afgift ialt                                                     254.237 kr

Bilens nye nypris i 2016                         1.254.237 kr.  som svarer til 25,4 % oven i.

Ved en bil til                     700.000 kr:

afgiftspligtig værdi 686.230 kr

afgift ialt                           164.237 kr

Biens nye pris i 2016         864.237

Hvilket svarer til en afgift på 23,4 %

Så det er de nye priser på en hhv S 70D med lakering, autopilot og glastag (700k) og en P85D med vinter, interiør, auto, glastag og lakering.

Så prisstigningen er så begrænset, at der vist ikke er plads til den store avance på det lager af nye biler, der måske er købt som investering til videresalg. Man skal da i hvertfald overveje, om man vil købe en pre konfigureret 2015 bil med for meget udstyr, i forhold til hvad man egentlig vil have, i forhold til blot at købe en helt ny med den begrænsede afgift der er.

Men derfor synes jeg stadig, jeg vil kæmpe for at der ikke skal afgift på min kommende bil.

lysmanden
lysmanden Jan 6 '16
Ellert: ja det givet meget god mening det med at prisen vil stabilisere sig når folk har fået solgt deres "investerings" bil hjem, altså dem der har indkøbt med salg for øje. Spørgsmålet er så om de kan sælge den til mere end hvad de har givet eller om de selv kommer i konkurence med ligesindede personer der også vil sælge deres bil ( dem der har indkøbt dem til videresalg ) . Det vil jo skabe lidt konkurence og presse prisen

Deacon. Spændende beregning. I mine øjne er vi ikke ude i en helt så urealistisk prissætning så håber da at Tesla stadig kan sælge biler