Loading...
dk

Videnbank om 90 Kwh batteri | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Jan 6 '16
<p>Denne tråd henvender sig primært til Tesla ejere med et 90 Kwh batteri. Tråden har til formål at samle info omkring det nye 90 kwh batteri. Det er både 90R, p90D, 90D og p90DL</p>

<p>Andre Tesla ejere er naturligvis velkommen til at læse med og komme med input.</p>

<p> </p>

<p>Jeg har selv i går hentet min P90D og har tidligere i over 9 mdr kørt i min p85D.</p>

<p>Jeg kunne forstå på et par forskellige mennesker jeg har talt med at ikke alle batterier lever helt op til forventningen. Det er naturligvis vigtigt at få afstemt forventningerne i sådanne et tilfælde</p>

<p>Holder et 90 kwh batteri det som de lover ?</p>

<p>Jeg har ladet min op til 80 % og har i går fået 378. I morges stod den på 381 og efter en kort køre tur og opladning til 80 % igen står den nu på 377 km.</p>

<p>Mister jeres også strømmen meget hurtigt ? Jeg er naturlig klar over kold start problematikken, vinter vejr osv.. Min p85d mistede også meget hurtigt 30 km efter 10 km kørsel</p>

<p> </p>

<p>hvad siger i andre? hvad er jeres erfaring? Er i tilfredse? eller er det kejserens nye klæder?</p>
Forummets indlæg er redigeret af lysmanden Jan 7 '16
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Jan 6 '16

Tesla 90D her, 2 uger gammel.

19" turbine hjul. Har ikke slået "range" mode til. Soltag. 2nd generation interior, Premium sound. Premium interior.  Ikke Luftundervogn. Autopilot. 

Godt indlæg.Lad os få nye data på bordet.

Først og fremmest: Jeg kan stadig ikke finde nogen pålidellig information på hvordan "rated" og "typical" beregnes. Mange indlæg på forum skriver f.eks. at typical er bergnet udfra et fast tal på 200 kwh/km. Men andre siger 187, og andre igen siger noget tredje. Jeg kan ikke finde ud af om f.eks. temperatruren har indflydelse på "typical" visningen. "rated" derimod er så vidt jeg forstår et tal som er regnet ud fra en kompleks EU bestem målemetode der inkludere kørselsmønster osv. 

Jeg har en gang prøvet at lade til 100% og fik "rated" 532 km.

Jeg skiftede senere til "typical" visning:

Idag ladede jeg 90% og fik 382 km "typical". Men det var hundekoldt. omkring -2.

Jeg kan iøvrigt ikke finde ud af om den står præcis på 90% da jeg kun kigger på slideren. 

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Jan 6 '16
CCR
CCR Jan 6 '16
Til sammenligning lader min 90D op til 337-340 typical km ved en 80% opladning, med det nuværende kolde vejr. Bilen er parkeret udenfor garage/carport. Jeg oplever det samme hurtige drop i rækkevidde, som du beskriver. Jeg mangler dog lidt mere statistik, og har henført det hurtige drop til det kolde vejr. Jeg tror vi får færre variable, når temperaturen bliver lidt højere, som gør at tendenserne forhåbentligt bliver lidt mere tydelige.
lysmanden
lysmanden Jan 6 '16

ccr. Gosh det var ikke meget. Har du prøvet at have haft den oppe på 100%

Det burde vel teoretisk ikke have noget med temperaturen at gøre hvor mange KM der er på batteriet når den er ladet 100 pct op eller 80 %.....eller er jeg helt forkert på den her? Det er vel først når man kører at bilens batteri forbruger mere strøm for at varme  og eller effekten nedsættes pga kulden.

Min står også i typical og "energy safe" i off

TorbenS
TorbenS Jan 6 '16

På 90% har jeg fået 381 km på typical og på 100% har jeg fået 420 km ved +5°.

lysmanden
lysmanden Jan 6 '16

TorbenS: spændende. Kan du ikke prøve næste gang du lader og det er minus grader at se hvad den står på og skrive det herinde. Hvor gammel er din model?

TorbenS
TorbenS Jan 7 '16

Jo det skal jeg nok. Den er fra sidst november og har kørt ca. 2100 km.

Det er en 90D

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jan 7 '16
PEB
PEB Jan 7 '16

#lysmanden Jeg har ikke nogen af de modeller du sigter efter i første indlæg, men jeg har en S90R

Ved 90 % får jeg 367 km og ved 100% ca 415 km (typical). Jeg synes det lyder af lidt i forhold til 85kWh modeller?

Det er sikkert bilens udregning der er forkert, men jeg ved det jo ikke. Jeg fik min midt i november og har således ikke prøvet den i over 10 grader.

De første gange ladede den til 378 km ved 90 %. Se billeder.

Forummets indlæg er redigeret af PEB Jan 7 '16
lysmanden
lysmanden Jan 7 '16
PEB. Sorry troede ikke at der fandtes en s90r. Jeg tilpasser straks indlægget
Maho
Maho Jan 7 '16

Lysmanden: Stort tillykke med din nye bil - fantastisk at se at du har mod på endnu et Tesla-eventyr, efter dit forliste ægteskab med den 85'er :-)

Vidensdeling er jo fantastisk, men jeg forstår ikke helt hvorfor du mistænker at der kan være et problem med de ekstra 6% - om de er der eller ej....

For de som har haft en 85'er (du selv inklusive) ved jo at den lader til FRA NY (typical) ca. 404 km ved 100% og 356 km ved 90%. (I dag efter 15.000 km og ingen ballancering i evigheder, lader jeg kun til 342 v/90%)

Så at du lader til 378 km ved 80% er vel mere end godkendt? - (måske skulle der have stået 90%, for så passer det jo lidt bedre - og er stadigvæk godkendt?)

Forummets indlæg er redigeret af Maho Jan 7 '16
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 7 '16

@PEB. En del S85ere lader kun til 394-397 km typical fra ny inklusiv min egen og Kajakajs og det stemmer forholdsmæssigt nogenlunde overens de 415 km du lader til i en S90. Det er fordi typicalberegningen er en smule anderledes på RWD modellerne kontra AWD modellerne. Tilgængelig energi burde være den samme.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 7 '16
JeppeB_HinnerupAuto

Vores P90D ladet 100% viser 425 km typical, er fra 18.12.15, står i opvarmet garage under ladning

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Jan 7 '16
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Jan 7 '16

Hej, det ville være fint for sammenligningen at vide om "range mode" er slået til. Og hvilket udstyr bilen har., fælge osv.  Er der nogen som kan svare på om "typical" er et statisk tal kwh/km eller om det påvirkes af faktorer som udstyr, kulde, osv? Det ville jo ihvertfald give god mening hvis tallet tog højde for både fælge og udstyr, da bilens vægt er forskellig med forskelligt udstyr.

RobertJ
RobertJ Jan 7 '16

Typical er statisk indenfor modelrækken, kan dog variere fra en 70d og en P90rwd.
Typical kan teoretisk endvidere variere fra en varm sommerdag og en kold vinterdag Det er fordi typical afspejler ladeniveauet og dermed også spændingen på batteriet. Spændingen varierere som bekendt med temperaturen. Men hvordan Tesla batteri algoritme virker er stadigt kun gætværk.

- R

P.s. Nu hvor min 1år gamle P85 lader 340 ved 90% og en 90'er lader 367 er der 8% mere tilgængelig.
de 2% passer med degradering på 1 år, så 6% mere er vel som lovet.

P.s.s. Husk når i nu sammenligner jeres ... typical, så kan 90% ladning variere med 4km typical ift 90,1 eller 90,9%

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jan 7 '16
Malte
Malte Jan 7 '16

Har for ca. 14 dage siden prøvet at lade min 90D til 100% . Bilen er fra start november og havde kørt lige knap 3.000 km. Temperatur var 9 grader.

Det gav 420 km typical / 528 km rated.

Soreno
Soreno Jan 7 '16

Min S90D fra 20/11-15 lader til 100% i alt 422 km Typical ved opladning i carporten ved udendørs temp. -2gr C og når den lader til 90% ved samme temp. kommer der 388 km Typical på batteriet. Jeg oplever også tab når den står opladet i kulden og fryser. Den taber mellem 4-5 km per nat :-(

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Der er godt nok stor forskel på hvordan et 70 - 85 - 90 kWh batteri opføre sig.. Næ..
lysmanden
lysmanden Jan 7 '16
Maho. Jamen det er jo bla pga udtalelser på andre forum og erfaringer fra andre 90 kWh ejere. Som CCR skriver så mangler han mange km i sit batteri

Er konklusionen således at der rent faktisk er forskel på en bil der er færdigladet ved 80 pct udendørs i kulde kontra samme bil opladet 80 pct i en opvarmet garrage?
CCR
CCR Jan 7 '16

@Lysmanden: Flere km i batteriet er altid dejligt... :-)... men jeg tror ikke jeg mangler km i mit batteri - især ikke når jeg læser indlæggene ovenfor. Derfor er denne tråd super relevant... :-)

Jeg har ladet til 100% to gange. Den første gang ladede den 418 typical km, og den anden gang ladede den 421 km. Hvis jeg normaliserer de 338 km til 100%, så får jeg 422 km. Så de 338 km, som jeg opnår ved 80%, mener jeg ikke, at man kan betragte som et dårligt resultat - og de 421 km opnået ved ladning til 100% hænger jo meget godt sammen med, hvad andre opnår.

Min kommentar omkring temperaturen var mest af alt en konstatering af forholdene. Man ved jo ikke altid med fuld sikkerhed på forhånd, hvilke årsager der medfører hvilken virkning, eller i hvilken grad. Hvem ved, måske kunne det gå hen og vise sig, at der er markant forskel mellem dem, der lader bilen op i en opvarmet garage, og dem, der lader bilen op udenfor; eller at dem der lader op udenfor, måske får andre resultater til sommer?

Jeg tror, at man skal forsætte med at notere/tracke sine laderesultater. Det er der sikkert mange der allerede gør! Over tid vil vi få et datagrundlag, som kan konkludere noget konkret med en stor grad af sikkerhed.

Kristian70k
Kristian70k Jan 7 '16
Det kunne være interessant hvis i kunne oplyse hvor mange kWh i kan lade på det 90kwh batteri
Sider: 1 2 3 »