Loading...
dk

Videnbank om 90 Kwh batteri | Tesla Forum

KS
KS Jan 7 '16

Er det ikke mere interessant hvor langt batteriet kan tage en. Og om det virkeligt er bedre end et 85'er batteri.

Lav en test. Fyld en 90D og en 85D helt op. Kør en tur sammen, - se hvem der har mest til rest efter 200 km.

lysmanden
lysmanden Jan 7 '16
Fint initiativ Ken. Jeg er frisk på en sammenligning. Især hvor man jo kører sammen for så er det samme vind og vejr forhold. Så skal vi bare lige have samme str fælge på
Hilbert
Hilbert Jan 8 '16
@Ken: +1 Det er da til at forstå og bedre end al den usikre talgymnastik. Men kom nu ikke op at slås om resultatet - den viste rest efter de 200 km er behæftet med usikkerhed - måske på 30 km. Øv øv ;)
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 8 '16

Og ikke mindst dæk. Mine nuværende Goodyear ultragrip 8 (rullemodstand C) vinterdæk har et forbrug som er 5-10% lavere end end OE dækkene fra Goodyear (rullemodstand F)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 8 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 8 '16

Tja, hvordan laver man en test der er troværdig.

Skat måler hvor meget der kan fyldes på efter en 11 km lang tur, og beregner forbrugte ud fra det. Dete r jo en sandfærdig måling på, hvad bilen har brugt på de første 11 km.

Mon ikke man skal køre de 200 km, og ja, så kan man da se, hvad de viser, når man har kørt fra 100% SOC.

Men mon ikke man også skal se, hvor meget der kan puttes på igen, til den er fyldt 100% igen.

Så ved du hvad bilen i øjeblikket efter de 200 km tror den har brugt.

Men efter genopladningen ved ud, hvad den reelt har brugt.

Men hvad med at tømme tanken på den der kan køre mindst?

Og så fylde op efter den fælles kørte strækning. Jo større strækning jo mere præcist resultat?? Måske??

lysmanden
lysmanden Jan 9 '16
Deacon: mener du at man bør måle forskellen ved hvor mange kWh man hælder på efter at have kørt en given strækning? eller man børe se hvor meget der er brugt efter at have kørt en given strækning ( forbrug måles således ved at trække resten af kapaciteten der er tilbage i batteriet målt i km, fra kapaciteten i km ved fuld opladning )
Kristian70k
Kristian70k Jan 9 '16
Fra top til bund.. Hvem køre først tør ved samme strækning og kørsel.. Kunne være fedt hvis der kunne være en rwd med også ;) tror den vinder ;)
hhs
hhs Jan 9 '16

@Deacon. Wh/km værdien fra den NEDC måling du refererer til er desværre den Skat anvender ved afgiftsberegning. Synes ikke målingen i den forbindelse kan kaldes sandfærdig eller rimelig. Problemet er at ladetab udgør mere end 10%, idet forbrugt energi måles ved at genoplade batteriet med en "overnight charger"  hvor virkningsgraden er relativ lav. Når ICE bilers forbrug måles indgår "ladetab" i form af fordampning og spild mv. overhovedet ikke. Hvis en elbils forbrug skal modsvare "afgiftsforbrug" for en ICE bil bør NEDC rækkevidde i forhold til tilgængelig batterikapacitet anvendes. For en 70D er de forskellige værdier:  NEDC (Skat)  217 Wh/km,  NEDC ( rækkevidde/batterikapacitet)  149 Wh/km, forbrug i praksis  ca.190 Wh/km  excl. ladetab.  Vil vurdere ladetab ved 11/22 kW AC ladning til ca. 5%.   

DeaconWP
DeaconWP Jan 9 '16

Lysmanden: Begge dele. Så kan man jo se, om der er sammenhæng mellem alle parametre. Og så kan man jo kompensere for at der måske er varmere i den ene kabine end den anden. Har kørt som den bageste at to, der begge kører med TACC, og alle andre muligheder for, at den ene bruger mere end den anden.

Og man kan vurdere, om den ene der viser meget mindre tilbage ved slutningen af turen viser det, fordi den regner forkert, eller reelt har brugt mere på den samme tur. OSV Osv.

hhs: Jeg formoder at en ICE bliver skatte klassificeret efter et opgivet forbrug, som fabrikanten har testet efter nogle test normer.

Så det skal Tesla Motors da også bare gøre. Og er det med de 11 km's tur, med opladning bagefter, så må nogen jo starte en officiel klage op over deres beregninger.

Gerne inden jeg skal købe.

JPH
JPH Jan 9 '16
Min 90D viser 374typical ved 90%.
Jeg ladede fra 25% til 90% 52kWh. Det svarer til 80kWh total hvis man kan regne på den måde.
Vil prøve at køre den i 0% og så se hvad jeg kan fylde på af kWh...
PEB
PEB Jan 10 '16
Citat fra Kristian70k Fra top til bund.. Hvem køre først tør ved samme strækning og kørsel.. Kunne være fedt hvis der kunne være en rwd med også ;) tror den vinder ;)

Jeg stiller gerne op med min 90R 

JPH
JPH Jan 14 '16

Jeg har forespurgt TeslaDK hvorfor min 90D kun har en kapacitet på ca 80kWh. Jeg undrede mig idet jeg kunne læse at det er på linje med hvad 85-ejere har registreret. Svaret fra Tesla var -lidt som forventet- at bilen har reserveret 10% af batteriet til ABS m.v.

Det forklarede ikke helt hvorfor et 90´er batteri har stort set samme kapacitet som et 85´er og jeg synes at det lyder lidt som en sammenstrikket officiel udmelding. Det virker umiddelbart usandsynligt at der skal være 10kWh til sikkerhedssystemerne. Særligt når jeg læser beretninger om hvor hurtigt bilen lukker ned når folk kører tør.

-jeg er uændret uhyre glad for min Tesla-

lysmanden
lysmanden Jan 14 '16

jph. Spændende beretning. Jeg vil snarrest prøve at køre min ned til 0 og så sætte den til 100 pct ladning og se hvad der kan fyldes på

PEB
PEB Jan 15 '16

Findes der et tilsvarende billede til 90 kWh batteri?

Gronhund
Gronhund Jan 15 '16

Godt og forklarende billede @PEB. Hvor har du fundet det?

Ham der udleverede min Tesla sagde, at der var 4 kWh tilbage, når der stod 0 km, så det stemmer jo også rimeligt godt overens med din tegninig.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 15 '16

Det er et gammelt billede fra 2013 som ikke længere er helt retvisende.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 15 '16
Niels
Niels Jan 18 '16
billedet er vel stadig retvisende. det som ikke nødvendigvis er korrekt er værdierne.
tesla har ingen steder hvor det officielt står hvilke værdier som der reserveres til de forskellige formål.
der er via forsøg, målinger osv. kommet mange bud på hvilke værdier som er korrekte. man ingen ved det helt endnu (mig bekendt).
det skal siges at formlen til værdierne meget vel også indeholder temperatur, således at et batteri ved 20 grader ikke nødvendigvis har de samme grænser som et batteri ved 30 grader.

det er vist et kendt faktum at en 70 er den som giver mest køre værdi per kwh rå batteri. måske lige bortset fra en 40 som jo er født med et 60 batteri....
applebang
applebang Jun 2 '16

Kære alle sammen

Jeg har en baghjulstrukket 90 og haft den siden dec. 

Når jeg oplader til 100% får jeg 406 km. Er der andre baghjulstrukket ejer som går det samme eller ligger de på de der 420 og opefter som jeg kan læse andre får?

Må sige jeg er ikke alt for god til at at kører den ned til næsten 0% og så lade den op til 100% for at få batteriet motioneret, kallibreret og nulstillet. 

Kunne godt tænke mig om de 406 jeg får er normalt eller om jeg mangler at "pleje" mit batteri så jeg kan få mere ud af det (eller få bilen til at vise det korrekte antal km).

Håber nogle har noget lækkert input til mig :-)

/Morten

applebang
applebang Jun 2 '16

Og det er typical jeg har sat den til at vise

Sider: « 1 2 3 »