Loading...
dk

Videnbank om 90 Kwh batteri | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jun 2 '16

@applebang - det er lidt en skrøne det med at køre den helt i bund og lade den stå og balancere batterierne. Det tal du får frem som rækkevidde er et estimat.

Det absolut bedste du kan gøre for dit batteri er at holde en ladestand på omkring 50%, men da det jo er praktisk uanvendeligt, så er 20 - 80% eller 30 - 70% noget nær det perfekte du kan gøre for dit batteri i hverdagen.

ElPeter
ElPeter Jun 2 '16

Ifølge http://cleantechnica.com/2016/05/31/battery-lifetime-long-can-electric-vehicle-batteries-last/ vil tidsrummet hvor bilen står med høj ladestand bevirke at kalender-levetid bliver reduceret, mens antal dybe afladninger vil bevirke at antal ladecykler bliver reduceret.

Så afhængigt af hvilken grænse man forventer at møde først (vel afhængigt af køremønster og -mængde), skal man beslutte sig for om man vil undgå høje ladestande eller dybe afladninger.

Ved at lade om natten/tidlig morgen fremfor om aftenen reducerer man tidsrummet hvor bilen står med 'fyldt' batteri, hvadenten det er 80 eller 90%. Jeg plejer i det daglige at lade til 80% startende fra kl 03:00 og køre den ned til > 40 % over 3-4 dage (ja jeg kører ikke så meget). Da jeg ikke kører meget vil kalendertiden være mest kritisk for mig så jeg skal undgå høj ladestand i længere tid.

Man kan også gøre som Tesla siger og bare køre uden at bekymre sig :-)

applebang
applebang Jun 2 '16

@ElPeter. Når du siger at du skal undgå høj ladestand i længere tid. Hvad mener du lige med det? Mener du sån generalt at du skal undgå at ladeniveauet er høj fra du stiller bilen i garagen efter arbejde til dagen efter?

Eller mener du tiden hvor du har sat bilen til opladning og når den er opladet til f.eks. 80% lade den stå?

Klaus_
Klaus_ Jun 2 '16

@applebang, jeg tolker det sådan at "fra den er ladt op (til det niveau du har bestemt)".  At sætte den i garage med 40% og vente 8 timer før opladning starter, synes jeg ikke er højt ladeniveau, så det er næppe dét :)

Men tror nu heller ikke man skal bekymre sig for meget om det. Til dagligt lader jeg til 70-80% og starter typisk opladningen hver nat ved 5 tiden, mest fordi at så er batteriet nogenlunde varmt til når jeg skal afsted om morgenen (kører 100 km dagligt, så cirka et par timers opladning er nok).

applebang
applebang Jun 2 '16

@Klaus: Hvad står din % på når du sætter den til opladning?

Jeg har solceller på den gamle ordning, så jeg foretrækker at oplade når jeg kommer hjem fra arbejde, da mine solceller stadig producere mere strøm end jeg bruger og så vil min opladning være "gratis" i forhold til at gå 60 øre tilbage for overproduktion....

Airborne
Airborne Jun 2 '16

Applebang: Hvis du er på den gamle ordning er det vel ligegyldigt hvornår du bruger strømmen, det kan jeg kun se har betydning for den nye ordning. 

Klaus_
Klaus_ Jun 2 '16

@Airborne, ikke helt, faktisk. Der er kommet nye regler (eller så kommer de om lidt) for den gamle nettomålerordning også, hvor man skal afregne for det man ikke bruger indenfor samme time e.l. Jeg kan ikke huske om det var noget transportafgift e.l. Men en forringelse af ordningen.

@applebang, ser ud til det koster 10% at køre 50 km for mig i dette vejr, så der må være 50% tilbage når jeg sætter til opladning om aftenen lige p.t. Men noget mindre om vinteren hvor forbruget jo er højere.

Nelarsen
Nelarsen Jun 2 '16

Den gamle solcelleordning med årsafregning er blevet ændret således at der skal betales ca. 40øre i transmissionsafgift ved import af egen overskudsstrøm. Derfor kan det betale sig at forbruge når der er produktion. Om vinteren når produktion er lav, så oplader jeg om natten så betteriet er varmt ved kørestart.

Sider: « 1 2 3