Kørte i dag, 193 km og havde 23km tilbage fra de 90%, 1 varm start 1 kold start. Jeg køre hellere ikke økokørsel på nogen måde. Men overholder fartgrænserne, og følger trafikken.
Har lige installeret Visible-tesla, men jeg kan ikke logge ind. Jeg bruger mail og kodeord som jeg bruger til Tesla-appen. Det må da være rigtigt, eller?
Som jeg har skrevet i en tidligere tråd :
Af en eller anden grund så er Github + hjemmeside ikke blevet opdateret med nyeste version, så den skal du finde på teslamortorsclub.com : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19975-VisibleTesla/page174?p=939004&viewfull=1#post939004
@Teslasse - som KimT skriver - jeg bruger VT version 0.50.08 og den virker fint, men der blev lavet noget om sidste forår så de gamle versioner vil ikke fungere.
@2LEGS lad op til 100% og få det timet til at den er færdig ligesom du skal afsted, så kan du sagtens klare den tur :-).
/Erik
Jeg må godt nok også indrømme at jeg er blevet en lille smule skuffet over min ellers højtelskede skat i år. Jeg har nu haft 2 situationer, hvor jeg har måtte trille hele vejen hjem med 40-45 km i timen på landevejen for at nå hjem til mit stik :-(
Den ene gang var lidt min egen skyld, da jeg måtte give den gas for at nå en færge på udvejen, så jeg var lidt presset på tilbagevejen. Havde dog ca. 20 ekstra km at løbe på, men startede med kold batteri, så jeg vidste at jeg skulle køre stille. Jeg kørte derfor meget stille fra start og var aldrig over 50 på hele ruten. Havde 3 km tilbage på batteriet, da jeg parkerede. Klokken var 1 om natten og jeg var ved at tisse i bukserne efter en lidt akavet date, som resulterede i for stort vandindtag :-( Trods mine vanvittige kraftanstrengelser for at køre røvkedeligt, så var mit snit stadig i underkanten af 300 wh/km
Jeg har min hverdag i forskellige byer og nogle dage er jeg nødsaget til at nå to butikker på en dag og ingen mulighed for opladning når jeg først er kommet hjemmefra. Eller jo, men jeg har ikke købt så dyr en bil og fået installeret lader herhjemme for at betale 5 kr pr. Kw og med en 100% opladning burde jeg kunne nå Viborg-Aalborg og retur (ca. 160 km) og Viborg -Silkeborg og retur (70 km) Hvilket vil sige 230 km på en ladning der siger 418 km. Jeg nåede at lade en lille time inden jeg fortsatte til Silkeborg så hvis vi nu siger at jeg i alt har haft 450 km....jeg havde 14 km tilbage på batteriet.
I dag har jeg været Viborg/Aalborg og retur og har virkelig kørt pænt. Kørt med fartpilot på 80-85 på landevej, kørte på mortorvejen så sent som muligt og kørte ca, 120-125 km/t selvom det er 130 km/t strækning. Jeg når ned på et snit på 250 wh/km.
Jeg er godt klar over at jeg kan gøre en stor forskel ved at være mere obs på min kørsel, men synes det er træls at der er så stort et udslag fordi vi nærmer os frysepunktet,,,,hvad så hvis vi havde en "rigtig" vinter? Det er jo skønt at I finder en stor passion I at få et så lavt forbrug som muligt, men jeg har ikke købt min bil, for at køre morfarkørsel eller sidde med tæppe på i min bil til 800.000 for at spare på varmen. ( ikke at den kan holde kabinen varm alligevel) Jeg kører på ingen måde som død og helvede og har stor respekt for de kolde veje.
Jeg har været SÅ tæt på at ringe til Tesla for tænkte der måtte være noget helt galt med min bil.
Det lyder sgu også lidt mærkeligt at du på så lange stræk ikke kommer længere ned..... Prøv at give Tesla et kald. Men ellers 2 basale råd: 1) time din ladning så den er færdig lige før afgang om morgenen, eller lad de sidste 20% når du står op og forvarm kabinen = forvarmet batteri, hvilket rykker!! 2) på dine ture i løbet af dagen, kør med range mode så du ikke spilder kWh på at varme batteriet, især de kortere stræk .-)
Men temperaturen lige nu ER en dræber, men de dage har vi jo kun 20 stk af om året......
250 wh/km ved 125 km/t lyder ikke helt ved siden af synes jeg.
Check evt. dæktrykket, det kan falde lidt i kulden og hvis det er for lavt giver det mere friktion. Det skal vist være 3.1 bar / 45 psi.
@Makova06
prøv at tage en ICE med samme præstationer og fyld 9,1 l benzin på (det er den energimængde du har med 85 kwh batteri) og se hvor langt du kommer
dine tal lyder meget rigtige
kulde suger energi
Det er da lidt af en øjenåbner at tænke på, at batteriet i vores bil "kun" svarer til godt 9 liter benzin (ca. 7,5 i en 70'er).
Så synes jeg da det er meget godt at vi kommer så langt rundt på den lille tankfuld... :-)
@ P85D. Synes din sammenligning med ICE er lidt speciel. Der skal fyldes 3 x 9 liter benzin på en tilsvarende ICE for at køre hvad der svarer til et fuldt ladet batteri (ca. 80 kWh). Det meste af året går de 2 x 9 liter til spildvarme. Om vinteren kan spildvarmen udnyttes til opvarmning af kabinen. En elbil har ingen spildvarme og må derfor bruge energi fra batteriet til kabinevarme. Det medfører ved normal kørsel et merforbrug på 10 - 15 % afhængig af udetemperatur. Se ovenstående for nærmere detaljer.