Loading...
dk

Cee 16a forlænger kabel | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC May 4 '14

Hej,

er vi ikke enige om at 16a/400 volt cee forlænger kabel i gummi bare skal være 5x1,5mm2?

i hn er det 5x1,5mm2, i biltema 5x2,5mm2.

DerHansi
DerHansi May 4 '14

Hej Frederik

Det kan godt være der er en udtagelse hvis det er gummiisoleret, men jeg ville altid vælge 5x2,5 mm2. Du skal tænke på at jo varmere kablet bliver, jo mere modstand (jo dyrere bliver det at oplade)

Der Hansi

Bianco
Bianco May 4 '14
Jeg valgte det anbefalede 2,5 kvadrat. Husk at det bliver belastet 100% gennem flere timer når du bruger det. Husk også at kablet skal rulles ud/spredes så det ikke bliver varmt.
Larsen
Larsen May 4 '14
Jeg har også valgt 2,5 kvadrat. Jeg vil helt klart mene 1,5 kvadrat er for lidt til en ordentlig forlængerledning. Købte det hos wattoo.dk der kan man få 2,5 kvadrat i metermål.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen May 4 '14
Hookmaker
Hookmaker May 4 '14
Ditto her. Mit 20 m kabel er 2,5mm2 og som sagt husk det skal rulles helt ud.
Niels
Niels May 4 '14

Helt klart 2.5 kvm når der er tale om kontinuerlig belastning. 

Som andre skriver - ved 1.5 kvm vil du få større spændings fald i kablet og derved mindre energi i din bil (længere opladning og højere energi spild)

læg dertil støre risiko for brand - det er ikke her man skal spare 2-300 kr.

Forummets indlæg er redigeret af Niels May 4 '14
JensMelhede
JensMelhede May 5 '14

Jeg valgte at købe 1 stk. 25M 1,5mm2 hos HN og derefter dele det op i et 10M og et 15M, så han man lidt at vælge imellem uden altid at skulle rulle hele 25M kablet ud - det kostede et han og et hun stik 16A. Det synes jeg er en udemærket løsning til noget som jeg måske kommer til at bruge 1 gang om året (måske).

Her er jeg nok lidt pragmatisk og ikke så "hysterisk" med at alt skal være helt perfekt - desuden vejer det lidt mindre og giver derfor lidt længere rækkevidde når det nu altid ligger i trunken :-)

FrederikC
FrederikC May 5 '14

@Jensmelhede det var en god ide, man kan jo altid samle de 2 kabler hvis man får brug for alle 25m.