Loading...
dk

Range mode / Torque sleep | Tesla Forum

EVfan
EVfan Jan 13 '16

@Ken OK, jeg har forstået at der er flere CAN-Bus niveauer og også at speederen har direkte fat controllerne, men Autopiloten har jo også adgang til at give gas, så der må jo være nogle "aftaler/tabeller" imellem de driveren hvornår de skal regenerer og give gas (det gør ikke løsningen nemmere at motorerne ikke har samme effekt eller gearing på PD modellene). Måske er disse tabeller blevet sat op i forbindelse med Range mode blev indført og som så løbende bliver ændret lige som firmwaren bliver opdateret. Måske derfor giver "typical" range skifter op og ned. Det ses også tydeligt i registreringsattesten..samme model, men indregistreret på forskellige tidspunkter, giver forskellige forbrugstal.... Måske WK057 finder ud af et eller andet, det er spændende læsning uanset.

/Jens

P85DK
P85DK Jan 13 '16
Citat fra Ledsager Jo, det er sikkert helt rigtigt Ken, men ved vi med sikkerhed, at det forholder sådan som det fremgår af set første indlæg i denne tråd.
I såfald er det ikke så mærkeligt hvis man får tæsk af en Audiond imellem, når man kører i range mode.

Du skal huske på at når du klapper til den, så sætter den alt ind, hvilket vil sige begge motorer og AWD. Det som WK057 beskriver det er ved cruising ved konstant 55 mph, og der er det at torque sleep slukker for den ene motor, og det som WK057 har dokumenteret er at hvilken motor der slukkes afhænger af om range mode er på eller ej.

Grunden til at du får tæsk er mangel på gear og hk. Du har kun 1 gear og kun 469 hk i P85D og så er der ikke så meget at arbejde med når du er i fart :-) Vi mangler batterikraft til at kunne udnytte begge motorer fuldt ud. 

Raymond
Raymond Jan 13 '16

P85DK: Det er klart at mangel på HK er problemet, men hvorfor mener du at 1 gear er et problem - man har jo kun gear i en konventionel bilmotor pga. momentet findes indenfor et mindre omdrejningsområde og omdrejningsområdet i det hele taget er småt i forhold til en elmotors (5000rpm i forhold til 22000rpm)

EVfan
EVfan Jan 13 '16

@P85DK.. da jeg så klippet fra AU tænkte netop på dit klip..hvad ! kan Audi, som jo netop et kendt for et godt AWD ikke finde ud af at sætte det op når "vi" kan det her i lille DK. Ja den "havde" desværre ikke 700 HK i alt, men sprang den ikke remmen ved 1400Nm, nogle AC motorer har 7x fuldlast i startøjeblikket. Min gode ven kom først med en P85+ han sled bagdækkene op på 7Tkm og turde ikke køre om vinteren. Jeg har 25Tkm (P85D) og er ikke nået halv igennem mønstret endnu med utallige "tests" og har også prøvet lidt sne, helt uden problemer. Selvom den ikke har hvad Tesla skrev, er det en fantastisk køremaskine.

/Jens

EVfan
EVfan Jan 13 '16

@Ledsager.. Selvom du kun køre med range mode kan du sagtens overraske en Tysker i mørket på Autobahn.. hvis vi så havde et gear mere, kunne vi sagtens være med ved de høje hastigheder, det er kun pga af den forreste motor vi kan lidt over 22o.

/Jens

EVfan
EVfan Jan 13 '16

@Raymond. En AC motor har det bedste moment i starten grundet det elektriske felt som suser rundt (jo større forskel der på feltet som rotere rundt og den fysiske bevægelse i rotoren) jo større moment, så modsat ICE falder momentet med omdrejningerne, det er jo også det vi mærker i bilerne. Så 19 eller 22T omdr. er faktisk en del for den store klump bagi. Måske Tesla skulle have valgt en anden udveksling (ca. 9,x:1), så kunne vi ,måske køre længere, men så kunne vi jo ikke 0-100 på ingen tid.

/Jens

P85DK
P85DK Jan 13 '16

@Raymond - momentet er desværre ikke konstant som du også kan se af dyno sheetet. Der er ikke fuld acceleration fra 0, da vi var bange for at den ville hoppe af rullerne, så den får først fuld pedal ved omkring 2.300 omdrejninger. Så gear ville hjælpe rigtig meget på accelerationen i fart.

Hertil kommer den manglende batterikraft, da bilen ikke kan holde begge motorer fuld beskæftiget, så falder momentet relativt hurtigt (jeg skrev relativt).

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/plugins/base/981-Tesla_Dyno.png

@Jens7700 - jeg tror de bruger en forkert dyno i den du har fundet. Forreste og bagerste rullesæt skal være forbundet, så de altid har samme hastighed, så de simulerer en vej. Ellers kan det være at de ikke kunne finde ud af at slå slip start til?

Mine dæk er også fine efter 25k og det er helt klart at de bliver mindre belastet ved hård acceleration end på en P85, hvilket både skyldes AWD, men bestemt også en noget konservativ traction control, som godt kunne være lidt løsere :-)

Motorerne kører forresten 'kun' lige over 18.000 omdrejninger ved max.

Hvis vi så kunne få lidt bedre mekanisk vejgreb, så der kunne slippes endnu mere moment frit under 30 km/t, så kunne det blive rigtigt sjovt.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 13 '16
EVfan
EVfan Jan 13 '16

@P85DK  Enig.. mine sommerdæk har bidt godt lige indtil nu..hvis traction blev løsere, vil det kræve mere af køreren og omgivelser, tiderne ville måske ikke blive bedre. Jeg ville mene at det er de fysiske rammer (dæk og selvfølgelig batteri, sikring) der begrænser en bedre ydelse. Det må vi se når der kommer en P125D.

/Jens

P85DK
P85DK Jan 14 '16

@Jens7700 - for optimal acceleration vil du gerne have en lille bitte smule hjulspin, når der slet ikke er nogen, så er den typisk et stykke fra det helt optimale. Det imponerende ved P85D er at den er meget - enddog rigtig meget - konstant i sine tider, hvilket også indikerer at der er en del at hente på traction controllen

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 14 '16

Jeg fik mine vinterdæk på i går, lige i tide til det snevejr jeg skulle køre i i morges. Jeg kan sagtens mærke at den trækker på alle 4 hjul når jeg lige skal teste underlaget :-) Den tager godt fra selv med klampen i bund skrider den stort set ikke.

Ledsager
Ledsager Jan 14 '16

Så en af erfaringerne med EC kontra ikke IEC, når det gælder om at komme først over stoplyset må være, at snuppe dem i starten så man får glæde af momentet, og at når vi først når op i fart, ikke kan regne med kunne følge med i accelerationerne. Er det rigtigt forstået af al den glimrende tekniske snak?

Sider: « 1 2