Loading...
dk

Hvormange KWH er der i en liter benzin | Tesla Forum

Teslasse
Teslasse Jan 13 '16

Nogen der ved noget om dette?

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 13 '16

9,17 KWh/L

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Jan 13 '16
Hookmaker
Hookmaker Jan 13 '16
Så kan man i en 85'er bruge op mod hvad der svarer til 8,6 liter. Jeg kan køre til Viborg fra Lyngby på det - 350 km - med lidt over grænsen hele vejen (sommer). Det giver mere end 42 km pr liter, og kan da umuligt koste noget i grøn ejerafgift.
Niels
Niels Jan 13 '16
se evt.
http://ing.dk/artikel/el-vinder-over-benzin-16263

hvis man sammenligner ice og ev bilers forbrug skal man altid sammenligne æbler med æbler.
jeg ser mange eksempler hvor man sammenligner teoretisk co2 ud af udstødningen med praktiske kørsels data for en ev kombineret med co2 tal for elværkerne inkl tab i produktionen af el.
husk venligst at for hver liter du pumper ud af tankstationen er der brugt energi til udvindning, raffinering og transport. mener dette er ca 2 liter for hver liter produceret.
sammenholdt med ice bilers effektivitet på 15-20% og omkostninger til udvinding mm. ender man med at skulle dividere de 9kwh med 15...effektivt ender man med under 0,7 kwh i brugbart energi til fremdrift i hvad der svare til en litter benzin.
hvis man bruger dette tal skal man også bruge elbilsens tal inkl alle tab i processen (fremstilling, transport, opladning m.m.) elselskaber har lister med gennemsnit co2 tal inkl en del af disse tab.
Kiefer
Kiefer Jan 13 '16

Ifølge denne side er det lidt mindre:

http://ecomodder.com/forum/tool-conversions.php

/Martin

Kiefer
Kiefer Jan 13 '16

Niels: For well to wheel skal der ca. ifølge denne wikipedia side lægges ca. 82 wh/gallon toven i for at få den manglende faktor.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Jan 13 '16

plus det strøm det tager at producere et liter benzin.. det er cirka 3 kwh (mener jeg:))

DavidS90D
DavidS90D Jan 13 '16

"It takes more electricity to drive the average gasoline car 100 miles than it does to drive an electric car 100 miles."

http://solarchargeddriving.com/2011/10/14/surprise-gas-cars-use-more-electricity-than-evs/

Genild
Genild Jan 13 '16
Man kan vende og dreje beregningsgrundlaget fra nu af og til lillejuleaften, resultatet ender i mine øjne altid som en eller anden politisk løsning, der typisk indeholder flere poradokser end egentlig teknisk logik.

Da man fra regeringens side (og dette uanset dennes farve og overbevisning) hele tiden forlanger provenueneutrale løsninger, eller på almindeligt dansk så skal slutresultatet give samme beløb i kassen, ender løsningen med nogle fjollede beregninger a la det vi har set i den sidste tid, og for at pudse den progressive miljøbevidste glorie, vælger man på papiret at støtte køretøjer, der er flinke ved miljøet.

Det er naturligvis ikke meningen at nogen skal vælge disse køretøjer, for så mister man jo provenue - derfor led elbilerne sådan en krank skæbne da de begyndte at kunne bruges af almindelige mennesker, og vi husker nok alle hovedmotivet: Provenuetab på op til 650 mill. årligt.

Et rigtigt træls resultat, men skal vi have et brugbart sammenligningsgrundlag, kunne man efter min mening anvende energiforbruget (joule).

Modsat hvad mange tror bliver man lige så meget for tyk af 3.000 kJ brocoli som af 3.000 kJ mayonnaise - man skal sluge et større volumen brocoli end mayonnaise for at opnå energimængden, hvilket jo bare gør brocolien så meget mere ubehagelig at indtage.

En liter diesel indeholder en given energimængde, som jeg husker onkring 45-50.000 kJ, en liter bezin ligger omkring 35-40.000 kJ og en kWh indeholder 3.600 kJ (1W = 1J/s jævnfør vort fine SI system). Man kan derfor sammenligne energiforbruget på tværs af brændsler.
Sidst jeg brugte denne sammenligning ville det give en Tesla S85 som R2-D2 et forbrugsdistance svarende til omkring 65 km/l, hvilket reelt også afspejler den virkelighed vi står overfor med den mulige distance vi kan tilbagelægge på batterienergimængden og forbrændingsmotorernes økonomiske virkningsgrad sammenlignet med el-motorer.

En løsning jeg ville kunne forholde mig til rent teknisk, udledning i form af CO2 giver jo ligesom ikke megen mening, da hverken elbiler eller for den sags skyld brintbiler og trykluftbiler udleder noget CO2.

Men den løsning giver nok ikke det rette provenue, og levner kun få muligheder for at flakse rundt imellem hvem der skal tilgodeses, og hvem skal have dummebøder.

Hilsen Lars
JonasHansen
JonasHansen Jan 14 '16

da jeg på et tidspunkt blev træt af at fortælle det samme igen og igen, til mine kollegaer vedr. fornuften i at køre elbil contra diesel og benzin, lavede jeg denne lille præsentation, hvor forbrug er sammenlignet ud fra energi- og CO2 ækvivalenter baseret på NEDC (som vel ca er lige urealistisk for elbiler og alm biler, men det er den bedste sammenligning jeg kan finde): https://sway.com/UoM97elISr5ehgHC

Gronhund
Gronhund Jan 14 '16

Super godt med links og det hele.

Jeg kan se det er EU normerne du regner efter, når du ser på km/kWh for Tesla, hvilket selvfølgelig burde være fint.

Det der mangler er energi for at producere henholdsvis el, diesel og benzin. Men hvis vi skal have det med, skal vi vel også have med hvor meget energi m.m. det koster at producere en bil med forbrændingsmotor, eller en elbil med batterier, og så kunne man jo igen blive ved "fra nu af og til lillejuleaften", som @Genild så rigtigt skriver ;-)