Loading...
dk

Pirelli Sottozero vinterdæk! | Tesla Forum

Busk
Busk Jan 13 '16
Nogen der har erfaring med Pirelli Sottozero 3 vinterdæk på TMS?
(Hellere Nokian?)
Forummets indlæg er redigeret af Busk Jan 13 '16
EVfan
EVfan Jan 13 '16

@Busk.. Jeg har dog ikke nogen erfaring at dele endnu, men de koster vist ca. det samme, men Nokian har de bedste data og især støjer den ikke meget. Det har du måske allerede erfaret. Du kan vist godt vælge 235/45-19 i stedet, idet de meget nemmere at få fat i og noget billigere.

/Jens

lysmanden
lysmanden Jan 13 '16
Har kun hørt positive erfaringer med det Pirelli dæk
Jens betyder det ikke at dækket slides skævt eller den stil når man går ned i 35 istedet for 45?
EVfan
EVfan Jan 13 '16

@Lysmanden, det er muligt, jeg har taget imod nogle råd, så det må tiden vise.

/Jens

DrTesla
DrTesla Jan 13 '16
De er fine. Står rigtig godt på is og sne. Støjer ikke mere end mine sommerdæk(Michelin 21")
ElPeter
ElPeter Jan 14 '16
@lysmanden: med 235 i stedet for 245 er dækket 10 mm smallere og hjulets omkreds bliver et par % mindre. Der er intet der bliver skævt af den grund, men speedometeret vil vise ca. 2 % mere end ellers ved samme hastighed. Jeg kører selv med 235 vinterdæk og har ikke oplevet problemer.
Busk
Busk Jan 14 '16
Ok - tak for jeres kommentar!
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 14 '16

Vær også opmærksom på at det mindre dæk vil gøre at der kommer flere kilometer på tælleren ved den samme distance, hvis du kører meget vil du på den måde stå med et højere kilometertal på din bil end du egentlig har kørt. Hvis du så regner på værditab pr. kilometer er det ikke sikkert at der har været nogen besparelse ved at købe 235 frem for 245. Kører selv 245/45R19 Pirelli SottoZero 3 ROF og er rigtig godt tilfreds. Der er eminent grib og de støjer umiddelbart mindre end mine sommerdæk (Michelin)

jensk2
jensk2 Jan 14 '16
Citat fra JeppeB

Vær også opmærksom på at det mindre dæk vil gøre at der kommer flere kilometer på tælleren ved den samme distance, hvis du kører meget vil du på den måde stå med et højere kilometertal på din bil end du egentlig har kørt. Hvis du så regner på værditab pr. kilometer er det ikke sikkert at der har været nogen besparelse ved at købe 235 frem for 245. Kører selv 245/45R19 Pirelli SottoZero 3 ROF og er rigtig godt tilfreds. Der er eminent grib og de støjer umiddelbart mindre end mine sommerdæk (Michelin)

Hej.
 
A: Omkredsfejlen er mindre end 2 %
B: Mit speedometer er forbløffende nøjagtigt! Det matcher præcist min SmartPhone GPS,. Da Tesla bilen jo skal kunne vise omtrentlig hastighed i lange norske tunneler etc. gætter jeg at der måles hjul omdrejninger, men kalibreres via GPS?. I så fald er der intet økonomisk tab ved det 1% for lille 235 dæk:-). På det amerikanske tesla forum kan man finde skråsikre kommentarer som: '

~~oyvind | Octobre 21, 2014

 The speedometer is GPS based, just not real time GPS based.

It uses the GPS to calibrate the speedometer (adding a 'fudge' factor to the speed read off the motor). This way the speedometer is automatically adjusted for tire wear, and it will still work when there is no GPS reception.

The tech package contains turn by turn functionality (and built in maps), without it you still have GPS, but are limited to use Google maps (which of course will require a network connection).

As for changing tyres: It will take some driving for the GPS to re-calibrate the speedometer.
 '

Jeg har INGEN mulighed for at vide om personen gætter eller er ansat hos Tesla, men hvis man har både GPS, Computer og Motor omdrejninger til rådighed kan jeg ikke se en logisk grund til IKKE at bruge det smart!

mvh

jens
 

 
runeh
runeh Jan 14 '16
Kører også med sottozero 3 245/45R19. Fungerer meget fint. Støj fint, står godt fast.
lysmanden
lysmanden Jan 19 '16
Hvori ligger forskellen på type 2 og type 3? Tesla kunne ikke forklare den egenlige forskel
runeh
runeh Jan 19 '16
Det er vel bare næste generation af dækket. Så der burde være lidt generelt forbedret på det hele - grip, støj, rækkevidde osv. Men det er nok marginale forskelle. Svarer til Michelin laver alpin 2, alpin3, alpin4 vil jeg skyde på.
Nommensen
Nommensen Jan 19 '16
Husk dette er ikke køb og salg afsnit