Loading...
dk

Kbh-Odense i S70 - Nu med resultat | Tesla Forum

Toftager
Toftager Jan 18 '16

Jeg skal en tur til Odense i morgen og er lidt bekymret for min rækkevide.

Min S70 siger ved 78% charge estimated 146Km og Typical 280Km

Nu har jeg ikke kørt pænt på det sidste og primært korte kolde ture. Antager derfor at estimated er et udtryk for dette, og at jeg på en motorvejs tur nærmere kan regne med 200-250Kwh, som burde give mig 68KwH / 0,25 = 272Km

Min plan er at køre fra Lyngby til Køge og så toppe HELT op. Så burde jeg kunne komme til Odense og tilbage til Køge, toppe op, så jeg kan komme hjem.

Er det at presse citronen for meget i disse kolde tider? Så jeg heller skal finde en Clever lader i Odense og så gå et par timer ud og shopper og spise lidt?

Forummets indlæg er redigeret af Toftager Jan 19 '16
sono
sono Jan 18 '16

Jeg ville mene at det ser realistisk ud hvis du topper op i Køge og kører inden for fartgrænserne. Skulle det  presse på ser det ud til at der er Clever lademuligheder i både Korsør, Slagelse, Sorø og Ringsted.

Toftager
Toftager Jan 18 '16
Super, det satser vi på. Og som du siger så er der Clever over det hele.

Overvejede at parkere bilen ved Føtex i centrum og så sætte den til Clevers lader, men nogen der ved hvor længe man må holde her?
runeh
runeh Jan 18 '16

Tja, jeg har fået en P-bøde for at holde der 5 minutter på grund af sommertid/vintertid og en automatisk P-skive, der BURDE have omstillet til vintertid ;)

Men du må holde der 2 timer på alm. p-pladser. Er dog ikke sikker på der er tidsbegrænsning på el-bils pladserne. 

Men som jeg ser det skal du ud at køre en 250-260 km ikke? Det burde kunne lade sig gøre. Kører selv 70D, og kan ved pæn kørsel i denne tid køre op imod 300 km på en fuld opladning. Men "pæn" i dette tilfælde er i så fald 80-90 km/t konstant... Måske den lige kan presses på 100 hvis vejen ikke er våd. 

Ved 130 km/t, som der vil være det meste af vejen for dig, skal du ikke forvente at komme frem og tilbage på en opladning køge-odense i en 70er. 

SuneH
SuneH Jan 18 '16

Enig med sono. Der er 170 km fra Lyngby til Odense og 130 fra Odense til Køge. Så i princippet - KUN i princippet - burde du kunne starte hjemmefra med 100%, varmt batteri og varm kabine og køre til Odense i ét hug og retur til Køge, 300 km i alt. Du skal ligge på et snit på eller under 225 wh/km for at gøre det. Det er nok FOR satset, især hvis bilen bliver kold i Odense. Men hvis du gør det, vil du lande i Køge med tæt på 0%, varmt batteri og kunne nøjes med at lade et kvarters tid før du kan køre til Lyngby.

Det er nok for presset, men hvis det var nødvendigt, kunne det nok godt lade sig gøre. Du kan jo selv regulere energiforbruget ved at sætte farten ned de sidste 50-60 km.

Anyways, hvis du kører til Køge og topper helt op inden du kører til Odense, er der ingen problemer. Så skal du kun køre 260 km i alt, hvor du så bare skal holde dig under 260 wh/km i snit.

Hookmaker
Hookmaker Jan 18 '16

Jeg bruger 45 Kwh på Lyngby odense turen ved normal motorvejshastighed i efteråret i P85D. Jeg vil tro der bruges noget mere nu men man kan jo også køre forsigtigt.

Andmar
Andmar Jan 18 '16
Kig evt også på e-on, der kan du for 99kr få en fuld opladning. Der er 11 kw i Odense men også en 22kw i Nyborg.
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Jan 18 '16

Alternativt kigger du bare forbi mig og tanker gratis. Kan dog kun lade med Max 56 km/t

Kurt1
Kurt1 Jan 18 '16

Også enig med Sono og Sune H. Skulle du blive nervøs for at nå hjem fra Odense er du også velkommen til at lade op enten hjemme hos mig eller på arbejde i Odense, dog begge kun med kraftstik.

Toftager
Toftager Jan 18 '16

Fantastisk med så mange søde mennesker på dette forum. Det vælter bare ind med tilbud om ladning i området. :-)

Jeg ser hvordan det ser ud når jeg nærmer mig Odense, og så må jeg vurdere. Som Sono skriver må jeg bruge en Clever på vejen tilbage hvis det går helt galt.

Kan se EON har en lader ved Odense Slot. Det er 500m fra mit mål. Så kan man jo nærmest ikke parkere nærmere. Nogen der kender til den? Så kunne man jo ringe en ladning ind for 100kr

Zyp
Zyp Jan 18 '16
Jeg var i Odense igår i en S90, kørte fra Amager. 100% opladet. Det var meget knebent. Vi måtte lade i Odense (det var alm 10 A stik, så det blev til 50 km). Da vi nåede Køge var der 3 %
Det var nok også værst tænkelige forhold, med 5 personer i bilen og minus 5-10 grader udenfor.
Men vi kørte meget økonomisk hele vejen og under fartgrænsen.
Det var sgu skuffende som ny Tesla ejer.
SuneH
SuneH Jan 18 '16
Zyp: Det er godt nok vildt. Lad os antage, at en S90 har 80 brugbare kWh. Og du har tanket 50 km = 10 kWh i Odense. Dvs du har brugt 80+10 kWh minus 3% af 80... = 87,6 kWh på ca. 310 km. Det er et snit på 282 wh/km. Hvor hurtigt kørte du?! Det er da helt vildt at det ikke kan lade sig gøre at køre 300 km i en 90'er. En ting er, at det kan knibe i en 70'er, men det burde jo være en smal sag i en 90'er.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 18 '16
KimT
KimT Jan 18 '16

Vi kørte Silkeborg->Rødekro og retur d. 26/12 da det væltede ned med regn. På den tur brugte vi 263 wh/km på de 146km i vores 70D (100km motorvej, resten landevej). Så skulle køre så langt på motorvej med de temp vi har for tiden lyder ikke som en mulighed med mindre man ligger sig bag en lastbil.

Ved en elbil har små udsving i temp/vind/regn stor betydning for forbruget.

spaceman
spaceman Jan 18 '16

Og hvis der så kommer sne/sjap i nat, så skal du nok være forberedt på det ikke kan blive værre..

Guy
Guy Jan 18 '16

Regn med at du skal lade så meget som muligt mens du er i odense.

Zyp
Zyp Jan 19 '16

SuneH: Jeg kørte 110 km/t på motorvejen og 120 der hvor der var maks 130.
På vej tilbage kørte jeg helt ned til 95 km/t på noget af motorvejen. 

Mine sparsomme erfaringer med min bil siger at den desværre suger ret meget strøm og f.eks. våd vejbane gør forbruget mærkbart højere. Og her hvor der så er 5 personer lastet og rigtig koldt udenfor - der er din udregning nok realistisk (desværre).

Der var en del is/sne der sad fast på bilen rundt omkring - det var nok også bidraget til højere luftmodstand. Og jeg blev nødt til at holde ind og skubbe det af fronten - det plejer jo at forsvinde af sig selv når man har en benzinbrænder.

Forummets indlæg er redigeret af Zyp Jan 19 '16
P85DK
P85DK Jan 19 '16
Citat fra KimT

Ved en elbil har små udsving i temp/vind/regn stor betydning for forbruget.

:-) Tror ikke det er specielt for en elbil at det forholder sig således, det er bare mere synligt, da vi ikke har så meget energi med.

En fin V8er med 8 km/l om sommeren skal du være heldig at få til at trække 4 km/l på nuværende tidspunkt

KimT
KimT Jan 19 '16

Der har lige været et indlæg på teslamotorsclub ang. effektivitet : http://www.teslamotorsclub.com/...58058&viewfull=1

Pga. elmotorens større effektivitet contra ICE har selv små ændring større betydning

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 19 '16
P85DK
P85DK Jan 19 '16

Ja, der er en masse forskelligheder etc. Fart er bestemt en dræber for elbiler, hvorfor 40 km/t i elbil er langt mere optimalt end i en ICE, som er mere optimal ved crusing ved 70 km/t.

Men det ændre ikke ved at i vejr som nu, så er rækkevidden for begge typer hårdt ramt og det gør særligt ondt hvis du kører i en elbil, da rækkevidden bliver kritisk for mange.

Hilbert
Hilbert Jan 19 '16
Dokumentation?
Sider: 1 2 »