Loading...
dk

Dansk pris på Model X | Tesla Forum

Lars72
Lars72 Jan 20 '16

 

Basis pris på X 90D ca. DKK850.000 u/afgift og uden udstyr - og lander over 1 million med diverse udstyr UDEN afgift men incl moms.

Høj pris - men håber det lykkedes at vi kan få leveret forudbestillingerne af X inden 1/7-16 og uden afgift - ellers må jeg nok desværre melde fra pga prisen :-(

 

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Jan 20 '16
SQLCPH
SQLCPH Jan 20 '16

Hej Lars. Hvor har du set/hørt om priserne?

Lars72
Lars72 Jan 20 '16

Har lige indsat tallene i første indlæg. Priserne er fra USA, omregning er cirka ift Model S (fx udfra Autopilot som koster det samme på X og S). Ved 25% moms og USD kurs på 7,07 passer udstyrspriserne på model S. Så det er cirka beløb.

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Jan 20 '16
Lars72
Lars72 Feb 12 '16

Priser på Model X - nu med MOMS til skat medtaget (der går over kr 200.000 til skattefar i Moms).

Dvs at skat/staten mister provenue på 30 mill i moms hvis de indfører afgifter og 75% af Model X bestillinger ikke gennemføres pga nye afgifter - antaget at køberne (som mig) bibeholder min nuværende bil eller køber brugt. 



Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Feb 12 '16
Brian1
Brian1 Feb 12 '16
Kan ikke åbne billedet - prøv igen!
Selv tror jeg nærmere 80-90% afbestillinger = ca. 40-45 millioner i moms. (Hvis nuværende køretøjer beholdes).
Lars72
Lars72 Feb 12 '16
Har opdateret - ikke de store ændringer i ovenstående - kun moms beløb sat ind. 

Og antaget at 150 biler ud af ca. 200 ikke bliver bestilt, hvis der kommer afgifter på. 

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Feb 12 '16
Thor
Thor Feb 12 '16
Det pudsige er, at staten ikke tænker på den måde som mange gør.


De er klar over at salget går godt. De vil gerne have nogen penge af det. Derfor pålægges der nu afgifter. Men efter afgiften er kommet på, falder salget drastisk (logisk nok). Lige pludselig tjener de ikke de penge som de havde regnet med, og taler om de tabte penge inden afgiften kom på.


Problemet er bare, at de fuldkommen glemmer momsen. Da jeg købte vores S, så fik de langt mere ind i moms, i forhold til min tidligere bil.


Det er en hel fantastisk, og faktisk ubehagelig, snævertsynet tankegang.  Hvordan man kan være så ensporet er mig en gåde. Det gælder i øvrigt ligesom de som brokker sig over, at det kun er de rigeste man sænker afgifterne for.


Jeg undrer mig i øvrigt over, om de egentlig har modregnet en gevinst i moms i forhold til det "tabte" i afgifter. Det tror jeg ikke de har.

Johannelund
Johannelund Feb 12 '16
Tesla havde en markedsandel på biler over 600000 kr på 50% i 2015.
Derfor er der konkurenceforvridende at fortsætte uden afgift.

Men hvis vi kikker over sundet til Sverige fik de mere ind i moms pr solgt bil, end Danmark fik i moms og registreringsafgift.
Derfor er det for staten en rigtig dårlig forretning at have en registreringsafgift på biler generelt, fordi folk så ville købe en rigtig bil, istedet for alle de mikrobiler, som er rippet for alt moderne sikkerhedsudstyr
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 12 '16
Jeg deler forbløffelsen over de mærkværdige beregninger i Skatteministeriet. Hører til de ret mange, der har betalt mere i moms på bilen, end jeg nogensinde har betalt og nogensinde vil betale i reg.-afgift plus moms på nogen anden bil. Blandt dem, der har BMW, Audi, Mercedes el. lign. som alternativ til Teslaen, tror jeg mange ville lease, og så ville staten vist ikke få nær så meget ind, som hvis de blev købt privat. Når alt det er sagt, er der selvfølgelig det argument, at den, der ikke køber en Tesla, bruger sine penge på noget andet, der også er moms på - og dermed får staten teoretisk set ikke en ekstra indtægt, fordi man køber bilen. Men det er selvfølgelig meget teoretisk, i virkeligheden ville der gå rigtig, rigtig mange år, før jeg havde købt ekstra ind for 200.000 kr. i moms på andre varer, om nogensinde.
Raymond
Raymond Feb 12 '16
Johannelund: Rent logisk, så er det noget vrøvl at sige at pr. vogn får de i Sverige mere i moms, end man får i DK pr. vogn i moms + reg. afgift. Regnestykket er slet ikke så ligetil for os, hvor vi importerer alle biler og dermed sender penge ud af landet - Sverige har en stor bilproduktion, selvom den er dalende.
MartinPedersen
MartinPedersen Feb 13 '16
Mange glemmer også at der trækkes et milliard beløb ud i registreringsafgift hvert år, via de eksporterede biler, der er folk der lever tykt på at trække afgiften ud af biler der eksporteres!
Climber
Climber Feb 13 '16

Citat fra Johannelund Tesla havde en markedsandel på biler over 600000 kr på 50% i 2015.
Derfor er der konkurenceforvridende at fortsætte uden afgift.


Kære Johanne

Nu er der desværre ikke nogen kildehenvisning i det ovenstående, og jeg kan da have mine tvivl, om det tal står til troende. Det betyder dog ingenting for, at jeg finder din argumentation urimelig og uhæderlig.


Da regeringen tiltrådte, meldte de hurtigt klart ud, at der skulle lægges registreringsafgift på elbiler fra nytår. Det blev kolporteret af hele pressen i Danmark, understøttet med den helt forkerte myte om, at det (kun) var de rige Nordsjællændere der nu købte luksusbiler på bekostning af de fattige danskere. Udmeldingen om en registreringsafgift fra nytår satte helt sikkert en større bølge af bestillinger i gang hen over sommeren. Da der blev truffet en forligsaftale i efteråret, der i første omgang påførte mange Teslaer en enorm registreringsafgift fra nytår, satte det en lavine af sidsteøjebliksbestillinger, panikbestillinger og spekulationsbestillinger (se fx Sixt) i gang. At bruge tallet af indregisteringer sidst på året af Teslaer i 2015, som argumentation for, at regeringen i første omgang meldte ud, at der var en registringsafgift på vej, der satte hele indkøbsbølgen igang, er groft manipulerende. Hvis nogen har ageret markedsforvridende, er de politikere der snakkede i et halvt år om, at afgiften kom, frem for at holde kæft og bare beslutte den.

Kære Johanne Lund: Hvis den nye regering fra dag 1 havde meldt ud, at de ville forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler med yderligere tre år, hvor mange Teslaer tror du så, der mon så var blevet indregistreret i 2015?



Forummets indlæg er redigeret af Climber Feb 13 '16
Silent_Ghost
Silent_Ghost Feb 14 '16
+1 Climber


Lars72
Lars72 Mar 2 '16
Opdatering på danske Model X cirka priser -  MED afgift i 2016

16

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Mar 4 '16
Lars72
Lars72 Mar 4 '16
Nye priser med afgift (basis pris confirmed)

Dvs før udstyr: 

70D:  Kr.      906.000

90D:  Kr.1.076.000

P90D: Kr.  1.297.000