Loading...
dk

Forklaring af "Range Mode" funktion. Til eller fra? | Tesla Forum

jespert
jespert Feb 2 '16

Hej
Forstod ikke helt Tesla teknikerens forklaring på Range Mode funktionen. 
Først og fremmest kunne jeg forstå at når der var koldt, var det bedst at køre en lang tur hvor bilen kommer direkte fra laderen, da batterierne så er opvarmede og man ikke skal bruge energi på dette.

Han sagde at hvis batteriet var forvarmet ville han slå RANGE MODE fra? Min står altid slået til og jeg forstår ikke helt forskellen. 

Jeg forvarmer stort set aldrig min bil i lader da jeg ikke har lader derhjemme. Så hvad vil i gøre med RANGE MODE i disse situationer:

Kort tur (koldt udenfor)

Kort tur (varmt udenfor)

Lang tur (koldt udenfor)

Lang tur (varmt udenfor)

T3S7A
T3S7A Feb 2 '16

Der er ikke nogen tommelfinger reglen, til brug af Range mode. Hvis du har strøm nok, til det du skal, lad den stå på off altid. Så har du god varme mm. 

Går du op i at vil have lavt forbrug, og spare på dit forbrug, så skal du have range mode on hele tiden. 

Range mode gør følgende 2 ting.

ON:

Sætter kabinevarme forbruget til maks 3kW og blæser til maks 8. 

OFF: 

Kabinevarme forbruget til maks 6kW og blæser til maks 11. Batterivarme på 6kW aktiv. 

Det betyder på OFF, varme bilen også din batteri pakke op. Det betyder at batterierne hurtigere bliver varme, og kan derved bedre levere flere ampere. Ved koldere batterier, kan du have begrænsinger ved top accelleration og ved regenereringen. Så des hurtigere varmer dit batteri bliver, des hurtigere får du fuld udnyttelse af de 2 ting. Men har du ikke behov for alle 400Heste og den kraftig regen. så er det fint med range mode ON. I sær ved korte ture, da du ikke når at få noget ud af den energi du bruger på at varme batterierne op, inden du ankommer og batterierne bliver igen kolde. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Feb 2 '16
ElPeter
ElPeter Feb 2 '16
I range mode bruges mindre strøm på kabineopvarmning og intet på batteriopvarmning.

Når først batteriet er varmt kan man formentlig slå range mode til uden det gør den store forskel.

Jeg går ud fra at du gerne vil optimere rækkevidden. På en kort tur ville jeg slå range mode til, da en uforholdsmæssig stor mængde strøm ellers vil blive brugt til opvarmning.

På en længere tur vil batteriet blive varmet op pga kørslen, men det kan tage mange km især i koldt vejr hvis range mode er på. Hvis komforten ellers er ok og jeg havde brug for hver ekstra km, ville jeg sætte range måde på, ellers ikke da det ikke gør den store forskel relativt set.

Når batteriet er koldt kan bilen ikke regenerere så meget strøm, så i specielle situationer som f.eks. hvis man skal ned af et bjerg eller kører meget stop and go kørsel kan det måske betale sig at ofre lidt strøm på at varme batteriet for at kunne regenerere.

ElPeter
ElPeter Feb 2 '16
For øvrigt fedt at blæseren går til 11 i Teslaen, i min gamle bil gik den kun til 10 ;-)
The_Stig
The_Stig Feb 2 '16

det optimale er at have lader så den bilen kan oplades over natten og klimatisere både batteri og kabine inden afgang - og i tilgift får du heller ikke brev fra Tesla om overforbrug af SuC.

RobertJ
RobertJ Feb 2 '16

Stereoen går også til... 11!
Det er for vildt!

Hvor ved vi fra at der sidder en 6kW varmepatron i batterietsvæske system?

- R

jespert
jespert Feb 2 '16
Citat fra The_Stig

det optimale er at have lader så den bilen kan oplades over natten og klimatisere både batteri og kabine inden afgang - og i tilgift får du heller ikke brev fra Tesla om overforbrug af SuC.

Troede man have frit forbrug og ikke til en max-grænse?

ElPeter
ElPeter Feb 2 '16

@RobertJ: Jeg kan ikke lige finde en officiel Tesla-kilde, som så meget andet er det noget man samler op i diverse fora ;-)

Se f.eks: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/59974-Understanding-the-battery-heater

lysmanden
lysmanden Feb 7 '16
The Stig. Er der mange der har fået breve fra Tesla om overforbrug?
Gronhund
Gronhund Feb 7 '16
Mit gæt er at The_Stig glemte et ;-) efter hans kommentar ;-)
runeh
runeh Feb 8 '16
Ingen i DK, men det er vist sket i USA. 
The_Stig
The_Stig Feb 8 '16
I følge TESLA´s SuC team i DK er hele forretningsmodellen om fri distanceladning lagt ud efter et ladebehov via SuC på ca. 10% af bilens forbrug - Den info fik vi under mødet i Aarhus i Januar for "nye owners" og den beregning har holdt stik på nogle markeder - men i DK ligger "gratisforbruget" på ca. 40% så nu må vi se om det får konsekvenser i forhold til kontrol og styring?  TESLA har jo fuld adgang til at limiterer SuC adgangen for dem der "skaber den lave fællesnævner"  - men endnu er der ikke uddelt "kindheste" :-)
Hilbert
Hilbert Feb 8 '16
Tak for interessant oplysning om de 10 og 40%.
runeh
runeh Feb 8 '16
De havde ikke regnet med hvor nærrige danskere er :)
jhan
jhan Feb 9 '16

Nogle tal om forbrug via SuC:

De fleste af os betaler vel ca. Kr. 2,20 pr. kWt incl. moms til privatforbrug.

Når forbruget entydigt kan dokumenteres til brug for opladning af elbiler giver staten en afgiftsrabat på Kr. 1,09 incl. moms. En sådan rabat får Tesla også. 

Med den indkøbsmængde de præsterer har de formodentlig også forhandlet en god rabat på strømmen.

Vi ender nok på en pris der ligner 1 Krone pr kWt incl. moms.

Jeg kan se at min "almindelige" 85 i snit sommer/vinter kører ca. 4,5 km på en kWt.

Da man kunne købe S60 kunne SuC tilkøbes for ca. Kr. 17.000,-, så det er nok det beløb vi har betalt for adgangen. Det betyder at vi kan forbruge 76.500 km for 100% anvendelse af SuC.

Hvis Tesla forestiller sig at udnyttelsen skal ned på 10% vil det svare til 765.000 km.

Selvom Tesla er en pragtfuld bil at køre i, vil de fleste nok skulle bruge 30 år til det.

Jeg synes ikke vi skal være flove over at ligge på 40%.

Hvor er så Teslas fordel i SuC:

Jeg er sikker på at salget har været højere i områder med SuC.

Tesla "låner" pengene rentefrit og "afdrager" dem vel over 6 - 20 år afhængig af forbrugsmønster.

dRxL
dRxL Feb 9 '16
Pointen, som jeg ser den, handler ikke om hvorvidt man "har ret til" gratis strøm eller ej, men at man ved at optage de begrænsede pladser på superladerne, er med til at undergrave den egentlige intention (fra Teslamotors side) med superlader netværket. 

Og vi kan vel ikke være uenige i at intentionen med superladernetværket fra Teslamotors side er at gøre det muligt at køre langt i en Tesla, uden at skulle holde længere pauser hvor man venter på at bilen får ladet til næste etappe. 

For mit eget vedkommende var den rækkeviddeudvidelse der ligger i superladerne, den gamechanger der gjorde at jeg valgte en Tesla, fremfor at vente på at brintbilerne bliver mere modne, så jeg kan godt blive lidt ærgerlig når jeg ser at superladernetværkets potentiale forarmes på denne måde. 
Klaus_
Klaus_ Feb 9 '16
Helt enig med dRxL i alt der står i ovenstående indlæg :)
JeppeB_HinnerupAuto

Citat fra jhan

Nogle tal om forbrug via SuC:

De fleste af os betaler vel ca. Kr. 2,20 pr. kWt incl. moms til privatforbrug.

Når forbruget entydigt kan dokumenteres til brug for opladning af elbiler giver staten en afgiftsrabat på Kr. 1,09 incl. moms. En sådan rabat får Tesla også. 

Med den indkøbsmængde de præsterer har de formodentlig også forhandlet en god rabat på strømmen.

Vi ender nok på en pris der ligner 1 Krone pr kWt incl. moms.

Jeg kan se at min "almindelige" 85 i snit sommer/vinter kører ca. 4,5 km på en kWt.

Da man kunne købe S60 kunne SuC tilkøbes for ca. Kr. 17.000,-, så det er nok det beløb vi har betalt for adgangen. Det betyder at vi kan forbruge 76.500 km for 100% anvendelse af SuC.

Hvis Tesla forestiller sig at udnyttelsen skal ned på 10% vil det svare til 765.000 km.

Selvom Tesla er en pragtfuld bil at køre i, vil de fleste nok skulle bruge 30 år til det.

Jeg synes ikke vi skal være flove over at ligge på 40%.

Hvor er så Teslas fordel i SuC:

Jeg er sikker på at salget har været højere i områder med SuC.

Tesla "låner" pengene rentefrit og "afdrager" dem vel over 6 - 20 år afhængig af forbrugsmønster.

De 17.000 er afsat til etablering, drift og strøm i bilens levetid, det giver unægtelig et lidt andet regnestykke da etablering og drift af SuC skal medregnes. Fedt at vi har muligheden. Personligt ville jeg nok hellere have betalt 1,- pr kw når jeg havde behovet, så var denne debat formentlig helt unødvendig og der ville være plads på SuC. Alternativt er det vel bare at sætte Q Park eller lign. til at skrive P-bøder til dem der parkerer mere end eksempelvis 60 min. Men fedt at Tesla med den fart udvider netværket og gør vores biler mere anvendelige og fleksible. har desværre flere kunder som allerede har sat deres til salg netop pga. den korte rækkevidde, kø ved SuC og for få lokationer i forhold til at bevæge sig rundt i landet.
andersh
andersh Feb 10 '16
Citat fra JeppeB
har desværre flere kunder som allerede har sat deres til salg netop pga. den korte rækkevidde, kø ved SuC og for få lokationer i forhold til at bevæge sig rundt i landet. 

Det er da ekstremt kortsynet af de personer. De har jo nok fået deres bil på det værst tænkelige tidspunkt ift. vejr/rækkevidde samt et tidspunkt hvor TMS har været en af de mest solgte biler i et par måneder - dvs. en masse nye ejere der måske ikke har fået sat hjemmeladning op endnu, og som endnu ikke er blevet trætte af at køre til en Supercharger for at få gratis strøm.

SuneH
SuneH Feb 10 '16

Et eller andet sted forstår jeg det godt.

Hvis man er kørende sælger og skal lade ved SuC 1-2 gange pr. dag for at få et til at hænge sammen. Hvis man bare tager Teslas egne tal, bliver man nemt skuffet over ladetid. De ladetider der er opgivet, er ud fra at man har en stander alene, driftsvarmt batteri mm. I praksis er der ofte kø, og når du så kommer til, deler du en stander med en anden.

Hvis bilen så heller ikke kører så langt som du havde regnet med på en opladning, så begynder det at blive attraktivt at skifte TMS'en ud med en Audi eller BMW med en 70+ liters dieseltank... 

Sider: 1 2 »