Loading...
dk

Udlejes: UMC (Lader) som taler Norsk | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Jul 19 '16
Citat fra Gronhund
Citat fra PNC Til info. Jeg har været fire gange i Norge med min Tesla S...

Har købt et 32Amp.240 V stik (blå stik til UMC) brugt kun en gang. (Kan undværes)

Hvordan er det blå 32A stik forbundet? Er det bare G, N og L1 lige igennem?

det er en original adapter til UMC'en fra Tesla. Den fordeler en fase 32A på to faser a 16A i bilenslader, så du kan lade 32A 1 fase med enkeltlader i bilen. Hvordan det detaljeret foregår aner jeg ikke.

/Erik 

ErikBH
ErikBH Jul 19 '16
Citat fra webercarbmann

Hej alle. Vi er lige kommet hjem fra Nordkap. 6400km på 15 dage.  Jeg har købt et 

god info og godt tilbud ;-).

vh, Erik 

Silver
Silver Jan 27 '19
Hej Ken, jeg har prøvet (tilbage i 2016) at stå på en norsk fjeldtop med 12 km tilbage og opdage at DK UMC bare fejler.

Skal afsted igen her d. 31/1 til 3/2-2019.

Udlejer du stadig dit norske UMC kabel?

Vh. Henrik
MOS
MOS Jan 27 '19
Citat fra Silver
Hej Ken, jeg har prøvet (tilbage i 2016) at stå på en norsk fjeldtop med 12 km tilbage og opdage at DK UMC bare fejler.

Intet problem, hvis det er oppe på en fjeldtop. Du har vel hørt om regen? Du burde kunne nå ned ad bjerget og have mere strøm på batteriet, end da du startede på toppen. Så med mindre der er meget langt til nærmeste ladestation nede i dalen, så burde det ikke være noget problem.

Men jo, jeg ville nok også vælge at tage en "norsk snydeadapter" med, hvis jeg skulle langt ud i ødemarken i Norge, hvor der ofte er dårlig jordforbindelse - just in case! Det burde i øvrigt være ret enkelt selv at bygge sådan en, hvis du ellers har mod på det og har en lille smule forstand på el. Det er bare at lave en lus imellem nul og jord i det ene stik.

En anden mulighed er at satse på, at man kan få kontakt med en venligsindet, norsk Tesla-ejer og låne dennes UMC, hvis der skulle opstå en nødsituation. Der er trods alt en del Teslaer i Norge.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 27 '19
ErikBH
ErikBH Jan 28 '19
Citat fra Silver Skal afsted igen her d. 31/1 til 3/2-2019.

hej Henrik, jeg har en - jeg bor i Vejle.

Mine kontaktoplysninger står i min brugerprofil

vh, Erik

KS
KS Jan 28 '19
Hej Henrik,
Du kan hente den i Tune ved Roskilde - har 1 tilbage
Silver
Silver Jan 29 '19

Hej Ken, Erik og MOS.

Takker mange gange for jeres tilbagemelding - jeg prøver at fixe en norsk snyde adaptor som MOS beskriver.

Vh. Henrik

MOS
MOS Jan 29 '19

@Silver

Husk at være opmærksom på risikoen ved at benytte "norsk snydeadapter". Det er kun en nødløsning. Hvis der f.eks. er byttet om på nul og fase i stikkontakten (det hænder, selvom det ikke burde være tilfældet), så kan der være spænding på bilens karosseri, når stikket er sat i. Det kan således være livsfarligt at røre ved bilen! Hvis du er i tvivl, kan du tjekke med en polsøger. Ellers start med at sætte stikket i bilen, før du sætter den anden ende af ledningen i stikkontakten. Omvendt, tag stikket ud af stikkontakten, før du går hen til bilen. Således sikrer du dig, at der ikke er strøm på karosseriet, når du står og fumler ved bilen. Husk også at instruere familie og andre i nærheden om, at de ikke må røre ved bilen!

migselv
migselv Jan 29 '19

Bemærk dog at "snydeadapteren" ikke virker hvis hytten er på IT net. I det tilfælde vil du forfinde to faser på hver ca. 130V imod jord/nul i stikdåsen samt almindelig jord. IT net kommer uden nul-leder og kører i stedet for med to faser for at opnå 230V.

Bruger du her snydeadapteren lægger du unægtelig en af faserne på jord og det reagerer sikringen allergisk overfor.

En norsk-talene UMC kan derimod bruges da den ikke tester om der er spænding mellem "nul" og jord.

Man kunne måske lave en supersnydeadapter der kun tager den ene fase fra stikdåsen og man lægger jord ind på nul og jord til UMCen. Men jeg ved ikke om UMCen accepterer en spænding på kun 130V. Ladeeffekten vil i hvert fald blive halveret hvis det skulle virke.

MOS
MOS Jan 29 '19
Citat fra migselv

Man kunne måske lave en supersnydeadapter der kun tager den ene fase fra stikdåsen og man lægger jord ind på nul og jord til UMCen. Men jeg ved ikke om UMCen accepterer en spænding på kun 130V. Ladeeffekten vil i hvert fald blive halveret hvis det skulle virke.

Idéen er god nok, men mon ikke et norsk fejlstrømsrelæ vil slå fra, hvis man kun trækker på én fase på IT net? Jeg er dog ikke elektriker og jeg har stort set ingen viden om, hvordan specifikt det norske elinstallationer plejer at fungerer. Så det er bare et gæt herfra.

Jeg tvivler også stærkt på, at UMCen accepterer 130 V. Det er en kraftig underspænding, som UMCen sikkert vil tolke som et meget svagt net eller som en eller anden fejl. Der er nok også grænser for, hvor meget AC/DC-converteren i bilen kan bøffe spændingen op. Jeg er dog ikke klar over, hvor grænsen ligger, men jeg gætter på, at den nok ikke vil lade ved en spænding meget under 200 V.

Sider: « 1 2