Loading...
dk

Hvad kører vi på literen? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 15 '16
@Invisibletycoon - du må da være ansat i skatteministeriet med den måde du regner rækkevidde ud på.

Du har forresten glemt at indregne afskrivningen på din Tesla kontra den afskrivning du ville have på din Mondeo - det er mindst en faktor 2.

Spøg til side - det du prøver at udregne er energi udgift pr. kørte km, mens km/l eller km/kw er noget helt andet. Så du skal have kroner/km på, så er det en fin nok sammenligning, men at sige du køre 10-12 km/l i din Tesla er direkte forkert ligegyldigt hvordan du prøver at anskue det.

Så ja, matematik er åbenbart svært ;-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 15 '16
PeterE
PeterE Mar 15 '16
Tjah, der er utroligt mange mellemregninger og de her tal kan man regne og gætte på til man bliver blå i ansigtet. Det interessante er vel - for nogen - hvormeget det koster, alt inklusive, at køre en kilometer. De fleste andre sammenligninger er vist ligegyldige. 
Invisibletycoon
Invisibletycoon Mar 15 '16

Se Sunes beregning han har forstået forholdet mellem km/watt/kr.

1 liter benzin sættes teoretisk til 10kr

1kwh = 1000wh sættes til 2,25.

Værdi af 1 liter benzin svarer til 4,44 kwh.

500 wh svarer til km pris 113 ører svarer til 8.8 km/l

250 wh svarer til km pris  56,3 ører svarer til 17,7 km/l

200 wh svarer til km pris  45 øre svarer til  22,2 km/l

150 wh svarer til km pris 34 ører svarer til 29,4 km/l

Jeg kører ca 3 km pr kwh svarende til 13,3 km/l men har tab på opvarmning og stilstand.

Ved 9 kr/l benzin er km/l lavere ca 12 km/l

Ja sandheden er ilde hørt.

koden
koden Mar 15 '16
Man bliver jo helt rundtosset...

Alt fra 12 til 60 km/l.

men det kommer jo an på hvad man taler om.

men jeg er på samme hold som Sune og Invisible når vi taler alm. pris på 2.25kr.

DeaconWP
DeaconWP Mar 15 '16
Nå?

Den mængde energi, der er i en liter benzin, er officielt 9125 Wh.

Så bruger du en liter benzin i din bil med forbrændingsmotor, har du brugt energi svarende til 9,125 kWh.

Så en bil der angives til at kør x km pr liter benzin, kunne lige så godt angives til at køre samme x km pr 9,125 kWh.

Så ser Jeres regnestykker mere rigtige ud, hvis i regner på, hvor langt i kører på 9,125 kWh.

Så 9125 Wh/liter divideret med Jeres individuelle forbrug i Wh/km, så er der regnet om til en ekvivalent, der kan sammenligne ICE med din elbil.

Næ, matematik er da ikke så svært. ;-)

DeaconWP
DeaconWP Mar 15 '16
Bagefter kan man så kigge på, hvad man betaler for sin energi i den form man nu køber den i.

Hvis en liter benzin erhverves for 9,125 kroner, lyder det vist ikke helt usandsynligt i disse tider.

Så betaler man jo reelt 9,125 kroner for 9,125 kWh, altså kun 1,00 kr/ kWh.

Køber man den samme energi i form af strøm fra vores el net, så er prisen jo som andre skriver 2,25 kr pr. kWh.

Og så kan I jo bare gå i gang med at regne prisen ud for kr/km. Men det har altså intet direkte at gøre med, hvor langt man kører på literen.

Skal man sammenligne gennem prisen på energien, så skal man kigge på, hvor mange kWh man kan købe for dagens benzin pris.

I dette eksempel 9,125 kr / 2,25 kr / kWh, altså kan man købe 4,0555 kWh for prisen pr liter benzin man ellers ville købe.

Hvor langt vil du så kunne køre på disse 4,05555 kWh? Divider med dit forbrug i Wh/km.

Det vil så give dig et tal, der er rettet ind efter de afgifter og priser, som eksisterer i dagens marked.

Men er altså ikke reelt, fordi den forædlede mere forfinede "rene" energi er dyrere pr. energi enhed.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 15 '16
Invisibletycoon
Der er stort spild i en forbrændingsmotor så det teoretiske indhold i kwh kommer ikke i anvendelse.
Det vi taler om er prisen for at lade hjemme uden tilskud og køre i en tesla uden brug af SC.
Hvis man lader gratis ved sin arbejdsgiver eller SC så koster el ikke noget og i disse tilfælde ville man kører uendeligt antal km pr Betalt øre.
Jeg gik udfra at man kunne se at det var opladning på egen strømforsyning og en teoretisk værdi på benzinpris.
Prisen pr kørt km er det int. og må erkendes at være noget dyrere end ønsket.
Endvidere er rækkeviden med min kørsel i en 90D på ca 250-290 km alt for kort.
Jeg gider ikke at sidde og hænge ved en SC eller ligge og køre blødhat kørsel.
Forøvrigt er det at ligge på motorvej etc med langsom kørsel skiftet navn til teslakørsel.
Nu venter vi på næste generation med 500 kw batteri og en lavere elpris i takt med olien falder og vedvarende energi bliver største delen af vores energiforbrug.
Bilen er squ da meget skæg, men den har nogle mangler endnu og lad os så se hvor længe den holder.

Invisibletycoon
Svar til Deacon. Men det er det koster at køre der int for mig i Danmark og jeg kører 1 km for 75 ører ved opladning hjemme.
Den beregning du nævner er bare det jeg har gjort.
P85DK
P85DK Mar 15 '16

Citat fra Invisibletycoon

Se Sunes beregning han har forstået forholdet mellem km/watt/kr.

1 liter benzin sættes teoretisk til 10kr

1kwh = 1000wh sættes til 2,25.

Værdi af 1 liter benzin svarer til 4,44 kwh.

500 wh svarer til km pris 113 ører svarer til 8.8 km/l

250 wh svarer til km pris  56,3 ører svarer til 17,7 km/l

200 wh svarer til km pris  45 øre svarer til  22,2 km/l

150 wh svarer til km pris 34 ører svarer til 29,4 km/l

Jeg kører ca 3 km pr kwh svarende til 13,3 km/l men har tab på opvarmning og stilstand.

Ved 9 kr/l benzin er km/l lavere ca 12 km/l

Ja sandheden er ilde hørt.

jeg tror nu ikke sandheden er ilde hørt - det er bare lidt æbler og appelsiner du kører rundt med i dit regnestykke.

Du laver en direkte sammenligning mellem din Mondeo og din Tesla ud fra hvad din energi omkostning er pr. kørt kilometer.

Jeg er absolut ikke en blind Tesla fanboy som du vil kunne se på mine andre indlæg her på teslaforum, men denne sammenligning giver absolut ingen mening. Hvis du vil lave sådan en sammenligning, så tag en bil som modsvarer din Tesla i præstationer og så nærmer vi os noget der giver mening.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Mar 15 '16
Uanset hvordan man vender og drejer problemstillingen (mange eksempler i denne tråd :-) så bliver det i sidste ende en vurdering af forbrug kontra omkostningen ved at "tanke op" på privaten. Jeg betaler ligeledes 2,25 pr. kwh og fuldt forståelse for Invisibletycoon's beregninger - det er dyrt at køre Tesla, målt på el-forbrug, specielt når det er koldt. Det var en fornøjelse, at se forbruget på vej hjem i dag med Tesla kørsel på motorvejen dvs. med overholdelse af fartgrænserne. 

Det kunne være man skulle hænge lidt ud på en SC, som jeg endnu ikke har benyttet efter 5.000 kilometer.

@ Invisibletycoon: du mangler at indregne effektiviteten på 85% (100 kwh ud af måleren og 85 kwh på bilen)

IlTempoGigante
IlTempoGigante Mar 15 '16
Oven i hatten kører jeg primært korte ture så da jeg efter et par tusinde kilometer fik slået range mode til, var det lidt af en befrielse, og lettelse på blodtrykket, at se forbruget falde markant.
P85DK
P85DK Mar 15 '16
+ hvis man vil regne det ud på denne måde, så skal man også indregne grøn ejerafgift, da den jo er fastsat på baggrund af forbrug
Invisibletycoon
Nej jeg laver ikke en direkte sammenligning med en mondeo(læs mellemstor bil)men kun en beregning af hvad det koster i øre pr kilometer ved tankning af dansk strøm i eget hjem ved forskellige forbrugsmønstre.
100 tankning på SC så kører den 0 øre pr km etc.

Man kunne lave masse af beregninger på afskrivninger, men vi kender ikke levetiden på bilen endnu.
Jeg laver ingen beregninger på køreglæden, der tydeligvis ligger på på ca 740 brede smil, men ikke sparer kwh.
Jeg kunne som mange andre komme med masser af negative og positive egenskaber, men det ændrer ikke på det faktum at bilen kører 3-5 km pr kwh uanset pris på el.
Sammenligningen med benzin viser at et land med billig benzin på f.eks 2 kr pr liter gør denne bil uint, medens den i et land med billig el(Norge) er yderst konkurrence dygtig.
Hvis man skal holde ved SC for køre gratis bør man indregne hvad man kunne tjene ved at passe et arbejde i den samme tid.

Raymond
Raymond Mar 15 '16

Hvis man skal holde ved SC for køre gratis bør man indregne hvad man kunne tjene ved at passe et arbejde i den samme tid.

Ikke nødvendigvis, nogle arbejder mens de "tanker" på SuC

P85DK
P85DK Mar 15 '16

Citat fra Invisibletycoon Nej jeg laver ikke en direkte sammenligning med en mondeo(læs mellemstor bil)men kun en beregning af hvad det koster i øre pr kilometer ved tankning af dansk strøm i eget hjem ved forskellige forbrugsmønstre.
100 tankning på SC så kører den 0 øre pr km etc.

Man kunne lave masse af beregninger på afskrivninger, men vi kender ikke levetiden på bilen endnu.
Jeg laver ingen beregninger på køreglæden, der tydeligvis ligger på på ca 740 brede smil, men ikke sparer kwh.
Jeg kunne som mange andre komme med masser af negative og positive egenskaber, men det ændrer ikke på det faktum at bilen kører 3-5 km pr kwh uanset pris på el.
Sammenligningen med benzin viser at et land med billig benzin på f.eks 2 kr pr liter gør denne bil uint, medens den i et land med billig el(Norge) er yderst konkurrence dygtig.

Ja, forholdet mellem benzin og el priser afgør selvfølgelig hvilken type der driftøkonomisk er mest interessant, men når du taler biler til omkring 1 mill kr. så er driftøkonomien ufatteligt langt nede på listen over hvad der gør bilen dyr at have.

Afskrivninger er og bliver nr.1 i kroner og ører. Hvis du ser på bilbasen lige nu, så er der tale om afskrivninger på +20% på 1 år gamle P85D'ere, svarende til små 200.000 kr. For 200.000 kr. kan du med de nuværende elpriser kører mellem en kvart og halv million kilometre afhængigt af hvordan du kører.

JCHansen
JCHansen Mar 15 '16
Jeg kan ikke se det skulle være så svært at regne ud køb en måler til dem der ikke har det der hjemme, dem der har kan jo direkte aflæse forbruget, mener i det er for højt og giver bilen ikke den ønskede tilfredshed så sælg den og køb en VW UP. 

Jeg syntes denne tråd giver mere utilfredshed end forståelse undskyld mig.

Jeg kan allerede se stor forandring i mit forbrug bare det at temperaturen kommer op i nærheden af 10 grader. Så igen ro på. 

Invisibletycoon
Ja og hvis jeg havde købt genmab.
Det eneste jeg har gjort er jeg har beregnet prisen pr km ved opladning i eget hjem.
Last comment
HJJ
HJJ Mar 15 '16
Tak
Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 15 '16
Ikke at jeg ønsker at genstarte en hed diskussion, men jeg synes at det misforhold der bliver beskrevet mellem energipriser og energieffektivitet er væsentligt. Med de nuværende priser virker det urimeligt at man skal betale 3 gange så meget (2014 tal, for 2015 er der endnu vildere) i grønne afgifter for at udlede 1 kg CO2 fra sin elbil i forhold til dieselbiler...
koden
koden Mar 17 '16

Vi kom vidt omkring....

Ud fra mit oprindelige indlæg og hvad jeg tænkte..så er det Sunes svar der er rigtigt.

Måske har jeg så ikke udtrykt det tydeligt nok hvad jeg ønskede at spørge om.

med hensyn til værditab på bilen er det i øvrigt en ukendt størrelse..endnu...

Sider: « 1 2