Loading...
dk

Driver Assistance Feature Unavailable | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Feb 4 '16
Jeg kom lige ud for følgende fejlmeddelelse i instrumentbrættet:
Driver Assistance Feature Unavailable (skiftede mellem de to nedenstående billeder).
Det første jeg prøvede var, at se på (og tørre) p-sensorerne og tørre forruden ved kammeraet bag bakspejlet. Det hjælp imidlertid ikke.
Jeg ringede til Service, for de kan jo tit se lidt mere omkring fejlmeddelelserne end vi kan. De tog imidlertid ikke telefonen, så jeg skulle jo til at tænke selv.
En hurtig google søgning sagde, at det kunne være radaren under "kølergrillen" der kunne være beskidt. Mig ud og tøre den af med en fugtig klud, og så virkede det hele igen. Det har sikkert været lidt salt der har svinet radaren til.
Så lige en lille nyttig information (som mange af jer sikkert allerede kendte).
Alternativt kan jeg også fortælle, at hvis man kobler to p-sensorer fra (eller to af dem ikke virker pga. et eller andet), så vil cirka samme fejlmeddelelse opstå (lad være med at spørge hvor jeg ved det fra ;-)

SuneH
SuneH Feb 12 '16
Jeg var ude for det samme her i eftermiddag, da jeg skulle hjem fra arbejde. Prøvede at resette den store skærm. Det hjalp ikke. Kørte hjem uden driver assistance features - den viste fx ikke vejstriber eller forankørende. Men jeg overlevede :-)
Vel ankommet hjem, genstartede jeg så den lille skærm foran rattet. Det hjalp heller ikke, stadig samme fejl.

Så løb jeg en tur og googlede mig bagefter til ovenstående indlæg. Bevæbnet med en fugtig klud, gik jeg så ned til bilen. Inden jeg tørrede af, satte jeg mig lige ind i den. Der var fejlen VÆK. Altså uden at tørre radaren af.

Har prøvet den slags flere gange, hvor fejlmeddelelser går væk efter at bilen har stået stille noget tid. I dette tilfælde ca 45 min. Underligt. Gad vide om bilen inde bag ved kører Windows? Det kunne forklare en del.
Silent_Ghost
Silent_Ghost Feb 12 '16
Microsoft vs. General Motors

At a recent computer expo, Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated "If GM had kept up with technology like the computer industry has, we would all be driving $25.00 cars that got 1,000 miles to the gallon.

In response to Bill's comments, General Motors issued a press release stating: If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

1. For no reason whatsoever, your car would crash twice a day.

2. Every time they repainted the lines in the road, you would have to buy a new car.

3. Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would have to pull over to the side of the road, close all of the windows, shut off the car, restart it, and reopen the windows before you could continue. For some reason you would simply accept this.

4. Occasionally, executing a maneuver such as a left turn would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.

5. Macintosh would make a car that was powered by the sun, was reliable, five times as fast and twice as easy to drive - but would run on only five percent of the roads.

6. The oil, water temperature, and alternator warning lights would all be replaced by a single "General Protection Fault" warning light.

7. The airbag system would ask "Are you sure?" before deploying. 

8. Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key and grabbed hold of the radio antenna.

9. Every time GM introduced a new car, car buyers would have to learn to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.

10. You'd have to press the "Start" button to turn the engine off.
Dieselosaurus
Dieselosaurus May 6 '16

Er der ikke andre end Gronhund og SuneH der får denne fejl? Man skulle mene at hvis det skyldes snavs, så vil alle (undtagen de mest ivrige bilplejere) få den fejl fra tid til anden.

Jeg får fejlen i perioder ca. ved hver 10. tur og har en enkelt gang også fået en 'Traction Control + Stability Control + Regenerative Breaking disabled + Automatic Emergency breaking disabled' fejl. Tænker at det ikke kan skyldes sensorer alene.

Parkeringssensorerne var forholdsvis rene, men jeg tænkte ikke på at checke radaren. Gør det næste gang.

SuneH & Gronhund: Hvordan er det gået for jer efterfølgende? 

Jeg skrev til Copenhagen_Service@teslamotors.com men de har traditionen tro ikke svaret. Er der der nogen der ved om det er den rigtige adresse?

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus May 6 '16
PEL
PEL May 6 '16

Hej

Jeg har haft "Driver asisstence features unavailable...." flere gange midt marts. Fik at vide at det var et kendt problem med kameraet ved parkering mod syd samt efter parkering op af hvide vægge. Har også oplevet problemet ved kørsel mod lav sol.

Jeg kan ikke mindes at have haft problemet i april/maj , så enten har Tesla justeret på kameraet eller så parkerer jeg ikke mod solen mere :-)

mvh Poul Erik

Forummets indlæg er redigeret af PEL May 6 '16
Klaus_
Klaus_ May 6 '16
Jeg havde også den med "driver ass. features unavailable" efter at have parkeret op af hhv. en hvid garageport og en hvid mur, så tæt på, at kameraet formentlig ikke har været i stand til at se andet end helt hvidt - mere eller mindre. Det samme kan man godt forstå må ske hvis man kører direkte mod solen i den rette vinkel.

Fejlen går væk igen af sig selv næste gang du kører - typisk. Ellers kan du lukke bilen helt ned via indstillingerne, vente 3-4 minutter efter den er lukket ned (så al strømmen render fra den, så ikke noget med at åbne dør, trykke knapper e.l. der vækker bilen inden du har ventet 3-4 minutter). 

Dieselosaurus
Dieselosaurus May 6 '16
Mange tak for at i deler jeres erfaringer. Jeg kan med sikkerhed sige at jeg har fået fejlen uden at have holdt mod en stor vid flade eller i modlys, men jeg manglede at checke om kameraet og radaren var helt frie for skidt.

Så min checkliste næste gang jeg får fejlen hedder:

- Se efter om der er skidt på sensorer / radar / forrude ved kamera

- Se efter om der er lysforhold der blænder kameraet / intet at se.

Andre ting?

SuneH
SuneH May 6 '16
Jeg har haft fejlen efterfølgende og fik fat i Tesla service i Holland. De mente, at det kunne være fordi radar ikke var initialiseret rigtigt (?), og jeg skulle Power Down helt (via controls, e-brake & power OFF). Det betyder at man skal parkere bilen, og åbne døren. Derefter vælges power Down. Så stiger man ud af den allerede åbne dør, lukker døren og lader bilen stå i ca. 10 min. Derefter kan man så åbne døren igen og ved at hårdt tryk på bremsen kommer den så til live igen. Det har løst problemerne for mig, og det er længe siden jeg har haft problemet. Så det må svare til at genstarte helt fra bunden af, så radar mm bliver lukket helt ned og så kommer op igen. Altså lige som at boote en pc.

Grunden til at døren skal stå åben når man vælger Power Down er at hvis den er lukket når man vælger power Down, så når man åbner døren for at stige ud, kan den blive forstyrret og starte op igen inden den var helt nede. Det var hvad hollænderen fortalte mig.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH May 6 '16
TorbenS
TorbenS May 6 '16
@SuneH, god information, den kan man altid bruge.
Gronhund
Gronhund May 6 '16
Jeg har ikke oplevet det siden. Så det var nok kun snavs på radar. 

Har dog læst om nogen, hvor radar skulle justeres (fysisk, så vidt jeg forstod), så en mulighed er jo også, at den sidder lidt løst, hvis problemet kommer tit/hele tiden.