Jeg har i min 70D lavet nogle målinger i Randers/Rødekro samt på min tur til Østrig i sidste uge. Det er der kommet følgende ud af :
Hvis man sammenholder de tider som der er brugt i "Supercharge time calculator" så lader min 70D hurtigere.
Både i Tyskland samt i Dk har jeg set hastigheder på op til 115kW i området 0-20%, men så falder den hurtigt.
Tiderne/skemaet kan bruges ligegyldigt hvilken SoC du kommer ind med. Den starter ikke med at lade med 115kW hvis du kommer ind med 45% - her vil den ligge på omkring 74kW.
Men jeg kunne da godt tænke mig at få sammenlignet disse tider med andre modeller.
Ud fra arket kan man se at det tager under 2min at få 5% strøm på når man har en SoC på under 20%. Det tager 3min at få 5% strøm på når SoC er omkring 50%, og 4min når SoC er omkring 65%.
Eller når SoC er omkring 60% så lader du med halv hastighed.
Derfor : Når du er på langtur/Road-trip, så hold dig så tæt på 0% som mulig når du lander på SuC, og lad kun det du har brug for. Alt andet er spild af tid.
PS: Det forudsættes at der er optimale forhold. Dvs. batteriet er driftsvarmt når man ankommer, og at man lader selv. Eller som minimum at der ikke er nogen der lader på samme laderpar som du gør. Typisk kan man ikke bruge de først 5% man lader, da SuC lige skal "forhandle" lidt, samt effekten lige skal skrues op.
Jeg har generelt ikke taget tid fra 0-5%, da jeg typisk er ankommet med 1-3% strøm på batteriet. Min bil står til at vise % - ikke km. Og derfor er det den aktuelle effekt der er aflæst.
Målemetoden. Hvis jeg er ankommet med f.eks. 11% strøm har jeg startet stopuret når den når til 15%, Jeg aflæser effekten (f.eks. 112kW) og skriver den under 15-20% (dvs. det er den effekt den starter med når den lader fra 15-20%). Når den så når op på 20% tager jeg en mellemtid, og aflæser effekten (106kW) Effekten skrives under 20-25%, og mellemtiden på ca. 2min skriver under 15-20%.
Det er yderst sjællendt jeg har brugt tid på SuC til at lade over 70%, og derfor er der ingen tider