Loading...
dk

Lydisolering omkring højtalerkabinet | Tesla Forum

Dalgaard
Dalgaard Feb 13 '16
I forbindelse med den meget vellykkede byggedag i øvrigt lydisolerede jeg omkring højtalerkabinettet. Efterfølgende synes jeg godtnok lyden er blevet dårlig. Er det fordi kabinettet er med til at forstærke lyden?
Der var andre der gjorde det samme på byggesagen. Hvad er jeres oplevelse?
Empty
Empty Feb 13 '16
Hvis lyden er blevet dårligere i forbindelse med støjdæmpning, så er der noget der ikke er lavet rigtigt.

Jeg har støjdæmpet +100 biler af div mærker og det har altid givet hørbar bedre lyd fra oe højttalere og markant bedre lyd i forbindelse med opgradering af højttalere.

FrederikC
FrederikC Feb 13 '16
Dalgaard, hvor er det præcis du har lydisoleret? Er det inde bag højtaleren, forstået som en del af højtaler rammen?
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 13 '16
Jeg har også lydisoleret omkring højttaleren på byggedagen på samme vis som Dalgaard og synes helt klart at lyden er blevet bedre af det, så det lyder godt nok lidt underligt. Det var selve plastrammen/kabinettet omkring højttaleren der fik en omgang lydisolering.  
Dalgaard
Dalgaard Feb 13 '16
Jeg har lydisoleret omkring rammen, som højtalerne skrues i. Det er særlig bagi, lyden er blevet ringere. Underlig, hvis I andre oplever det modsatte.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 13 '16
Er endnu ikke nået til bagdørene, men det kan være at der er andre som er det?
FrederikC
FrederikC Feb 13 '16
Dalgaard, det jeg vil tro der sker er at lyden rammer stp'en og bouncer rundt i døren, ligesom den gjorde tidligere men lyden vil ændre sig grundet stp'en. Jeg vil foreslå at du montere et stykke æggebakke skum lige bag højt. Det vil gøre at lyden ikke bouncer rundt i døren men splittes når de rammer skummen.
Dalgaard
Dalgaard Feb 13 '16
Det der er fra de bagerste højtalere, at lydstyrken er blevet dårligere (lavere) og lyden mere skinger.
Bilen er en 85p fra januar 2015 med lydpakke. Højtslerrammen sidder i en anden ramme, hvor stp'en så sider i mellem de to rammer, så de næppe kan vibrere sammen med højtalerne. Jeg tror bare det skal fjernes igen, men det var jo interessant om andre havde oplevet det samme.
Æggfebakekskummet kan jeg afprøve i samme omgang.
RobertJ
RobertJ Feb 13 '16
Check når du hiver beklædningen af, om der sidder noget bagved der kan røre/påvirke membranen på baghøjtaleren. Det kan være kabler, eller filt. Check at skruerne er strammet godt op, så højtaleren ikke danser i beslaget. Det er jo en US størrelse lige over 6mm hex top, den kan være svær at få strammet rigtig godt op med en Metrisk top.

Check selvfølgelig at kablet er monteret korrekt på højtaleren :)

et par råd herfra.

- R

jhan
jhan Jan 4 '17

Hej.

Er der nogen, der ved om sidehøjttalerene har delefilter når der er monteret subwoofer (lydpakke).

Det har stor positiv indflydelse på lydkvaliteten, hvis den dybe bas er skåret fra sidehøjttalerne.

jensk2
jensk2 Jan 4 '17

Mine baghøjttalere lyder som om der ER monteret delefilter (^højpas filter) trods det at jeg IKKE har subwoofer:-) Lyden bag er altså ekstremt tynd, så Front/Back balance er skruet godt frem for at kompensere, så bagpassagererne får blot lidt fylde i lyden.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jan 4 '17