Loading...
dk

Opladning med solceller | Tesla Forum

ErikBH
ErikBH Feb 14 '16
hej,

da jeg i går formiddag ville fylde lidt ekstra strøm på Tesla'en ville den ikke, den skrev "unable to charge".

Jeg fik fat i en engelsktalende på Tesla supporten og vi forsøgte genstarter, skiftede fra 3 fasen til "mormor" stik, intet hjalp. Først da jeg slukkede for solcellerne fik jeg hul igennem.

Gutten i telefonen sagde jeg skulle have en transformer?

Er der nogen der er bekendt med hvad der kan løse det? Er det fordi forsyningen svinger for meget når solcellerne producerer?

Mine solceller er efter inverteren koblet på måleren samme sted som min almindelige installation og dermed el-bilernes stik.

ps. min Nissan Leaf ladede lystigt ved siden af.

pps. jeg har søgt forum igennem for erfaringer, men kan ikke finde fortilfælde. Hvis jeg har overset et emne hører jeg gerne.

vh, Erik

EivindTriel
EivindTriel Feb 14 '16
Hej Erik

Hvilken inverter har du? Lader den på alle 3 faser eller kun 1?

Lige omkring 12:30 var der maksimal indstråling idag.

Kunne du starte inverteren igen, da først ladning var påbegyndt?

Hvis du får samme problem igen, så check lige hvad spænding inverteren siger der er på nettet. En mulighed kunne være at inverteren hæver spænding for meget for at komme af med strømmen, hvorefter ladeboksen nægter at starte fordi spændingen er for høj. Det kunne også være at inverteren ikke laver en sinus kurve, der er god nok til. En sidste mulighed kunne også være problemer med jord eller nul.

-Eivind

The_Stig
The_Stig Feb 14 '16

Til info kan en solcelleinverter ikke lave sinuskurven om på det El-net den skal aflevere produktionen til, da den i så fald skulle kunne flytte frekvensen på hele Energi-net DK, det er ikke muligt.

I følge IEC norm for spændingskvalitet i bl.a. DK er nominel fasespænding på 230V -5%+3% så inden for 3x218V til 3x237V bør UMC´n være funktionel.

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Feb 15 '16
RobertJ
RobertJ Feb 15 '16
Min 1-fasede Danfoss DLX giver mig lade problemer når der er blus på solen.
Har tidligere registreret output på 246-247V fra min Inverter, det giver spændingsforskel for de andre to faser der normalt er på 230-235V i mit område.

Det er nok der UMCen giver op.

- R

DeaconWP
DeaconWP Feb 15 '16
Hej Robert.

Må jeg foreslå at du bare fjerner den sikring der forsyner din "solcellefase" til Teslaen, så den kun lader med 2 faser? Så skulle det være løst.

Man kan også bare indskyde en afbryder som slukker for netop den fase til Teslaen, som man så nemt kan begrænse til 2 fase ladning om dagen og 3 fase ladning om natten når der ikke prodoceres solcelle strøm.
RobertJ
RobertJ Feb 15 '16
Jeg er ikke generet af det til dagligt. Det er kun over middag der er så meget knald på, og bilen lader aldrig til middag.

Det var mere en bekræftigelse på ErikBH's problematik.

- R