Loading...
dk

Slid på batteri og bil ved "aggresiv" kørsel | Tesla Forum

garfild78
garfild78 Feb 17 '16
Hej alle!

Er der nogen der har et bud på, om hyppige accelerationer koster på batteriets levetid (i det lange løb), hvad med motoren? En brændselsmotor bliver jo "træt" over tid ved at presse den, men hvordan er det med en elmotor? 

Jeg låner tit bilen ud til venner og familie, så det er altså ikke mig, der kører aggresivt :-)

Vh.

Anders

Comeback
Comeback Feb 17 '16
valet mode :)
ElPeter
ElPeter Feb 17 '16
Jeg tror næppe motoren eller batteriet tager skade, men dækkene vil selvfølgelig slides hurtigere og i mindre grad måske også transmissionen (gear/kardanled)
RobertJ
RobertJ Feb 18 '16
Jeg har ingen betænkligheder ved elmotoren. Det er en så fuldstændig gennemprøvet teknik og anvendes i industri verden over. 

Det du kan være bekymret over, hvis du altså vælger at være det, er:

Hjulophæng/-styretøj (Diverse bøsninger kugleled osv)

dæmpere

dæk

Og så er der jo en klar lommebogsrelation mellem slid og brug. 

Bruger du det, slider du det. Bruger du det meget, slider du det meget.

Og så lige for at runde batteriet. Bruger du det ikke, slider du det stadigt.

Mange MSer har nu rundet 200.000km og jeg ser ikke deres ejere klage over range. Så jeg er fortrøstningsfuld der.

Konklussion, - alting forgår. Nyd det mens du har det. Og bekymringer fører ingen vejne.

Jeg tror du vil finde ud af at Tesla'en nok skal holde mindst ligeså godt som dine tidligere biler.

garfild78
garfild78 Feb 28 '16
Mange tak for det fyldige svar Robert!
P85DK
P85DK Feb 29 '16
@garfild78 - i en anden forbindelse ved jeg at Tesla har testet batterierne på en lille gruppe på en håndfuld danske biler. Alle bilerne er nogle som der bliver kørt godt til i. Der var én bilerne hvor Tesla kom tilbage og sagde at de kunne se degradering på batteriet, hvilket de tilskrev hyppig fuld opladning af batteriet på Superchargers, hvor bilen får lov til at stå og balancere batterierne.

Jeg hørte det populært fremstillet i en anden sammenhæng, et batteri er som en ballon, det slides af at bliver helt afladt og helt opladt, mens der stort set ikke er nogen slitage ved en state of charge på 50%.

spaceman
spaceman Feb 29 '16
Batteri og motor tror jeg på kan holde til meget frisk kørsel.

Men alt mekanisk slides mere ved friskkørsel.

Husk iøvrigt at spørge ejere af benzinbiler med 400hk hvad de bruger på service/dæk/reservedele.... det er bestemt ikke gratis

garfild78
garfild78 Mar 1 '16
@P85DK og @Spaceman - tak for jeres svar! 

Ift. degradering på batteriet, er tommelfingerreglen så, for at minimere dette, at så vidt mulig holde batteriet i opladningsspændet 30-80? Eller?

vh

Anders