Loading...
dk

Justere sprinklerdyser? | Tesla Forum

Michael84
Michael84 Feb 28 '16
Hej.

Er der nogen der ved om man kan justere sprinklerdyserne eller gøre noget andet der kan afhjælpe at der er et stort felt i midten af forruden der ikke rigtigt bliver renset af?

runeh
runeh Feb 28 '16
Jeg har tænkt mig at bede Tesla om det når jeg skal have justeret et par småting til april. Eller høre om de kan udskifte dem til nogle "spredere". Det er fuldstændig ubrugeligt som det er nu. Kører du over 80 km/t, kommer der en smule spray på de nederste 5 cm af ruden og ikke andet. 
DavidS90D
DavidS90D Feb 28 '16
Den bedste løsning er BOSCH Jet Wiper. Det kræver udskiftning af viskerarmen.

Jeg er ikke klar over om systemet kan monteres på Tesla ?

Det er ofte svært at få faste dyser til at ramme ruden optimalt ved alle hastigheder.

TeslaFreak
TeslaFreak Feb 28 '16
Jeg har et stort felt der ikke bliver ramt nederst på ruden, er det det samme i andre oplever?
Bentzilmer
Bentzilmer Feb 28 '16
Dyserne kan sagtens justeres selv, med en lang nål. Det er dog meget lidt de skal justeres før de er helt skæve...
Der er skrevet en del om det på de amerikanske sider. Der anbefales det at skifte viskerblade til Bosch 28OE Icon og 18OE Icon. Det skulle vist også løse problemet med en snavsestribe midt på ruden. Jeg har lige justeret dyserne idag, så må vi se om det giver noget.
Michael84
Michael84 Feb 28 '16
Bentzilmer: Meld gerne tilbage om det hjalp! :-)
runeh
runeh Feb 28 '16

Selvfølgelig har hastigheden meget at sige. Men på andre biler kan det virke noget bedre. Har en Ford Mondeo, hvor der er monteret spredere. Den clearer forruden ved ca. 1-2 sek. spray ved 80 km/t. Det klarer Teslaen ikke.

Michael84
Michael84 Mar 3 '16
Nu fik jeg så nye viskere hjem, men istedet for at rive og flå til lakken på kanten af kølerhjelmen er skrabet af, vælger jeg at spørge her.

Skal kølerhjelmen op eller ned? Og er der et trick til ar få viskerarmene til at stoppe lodret, så man kan komme til dem? Youtube hjalp ikke denne gang. 

Forummets indlæg er redigeret af Michael84 Mar 3 '16
tintin
tintin Mar 3 '16
Det er vel bare at sætte visker robotten på off og så skifte til serviceindstilling under controls
Bentzilmer
Bentzilmer Mar 3 '16
Jeg synes måske at det virker en smule bedre efter justering, men kunne godt bruge lidt mere spredning som nævnt af runeh...
PRoFot
PRoFot Mar 4 '16
Findes der mon ikke nogle gode sprinklerdyser fra en anden bil (VW, BMW, Jaguar el. andet) som passer?
FLK
FLK Mar 4 '16
Jeg har selv problemet med at sprinklervæsken ved hastigheder > 50 km/t. rammer så langt nede på ruden at den øverste halvdel ikke kan blive ren. Ikke sjovt her i vintermånederne når vejene saltes :(

Har forsøgt at justere dyserne bare en lille smule op så de rammer bedre i fart - hvilket til gengæld bevirker at de skyder hen over taget hvis man bruger sprinkler når man holder stille!

Har fundet et par videoer på YouTube, som indikerer at det måske kun er biler med vinterpakken (opvarmede dyser) der har problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=MsAj3M0Y6G4
https://www.youtube.com/watch?v=gKHPyFH9z_0
FrederikC
FrederikC Mar 4 '16
FLK, hvor gammel er din bil?

Jeg har lige kigget i parts manualen, og de er på version D (A er 1.version), så måske har de ændret undervejs.

FLK
FLK Mar 4 '16
FrederikC: Den blev leveret ultimo maj 2015
FLK
FLK Mar 4 '16
Vi må sammenligne sprinkler-performance på bilerne ifm. byggetræf 2/4 ;o)
FrederikC
FrederikC Mar 4 '16
Min er fra midt 2014, med vinterpakke og jeg har samme issue.
Michael84
Michael84 Mar 5 '16
Det er da lige en sag for Frederik at finde og tilbyde et fix på... :-)