Loading...
dk

Teslabashing fra FDM - igen | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Teslaforum: Diverse » Ris & Ros
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 28 '16
Så er den gal igen. Motor fremstiller i sit seneste nummer Teslas autopilot som utryg affære, som alene er lanceret for at vinde markedsandele uden tanke for sikkerheden. Jeg har skrevet nedenstående mail til redaktøren.

"Jeg tillader mig at skrive til dig, fordi du i det seneste nummer har skrevet om Teslas autopilot. Sagt ligeud: Artiklen virker utroværdig. Alene det, at du kan skrive, at "Tesla tillader, at både fører og passagerer under kørslen kan gå på internettet på den store skærm i midten og se film, læse avis eller spille spil", viser, hvor utroværdig testen er.

Nej, man kan ikke se film på skærmen, mens man kører. Det har Tesla netop ikke tilladt. Så får vi at vide, at andre bilproducenter "i princippet" kan det samme som Tesla, men af hensyn til sikkerheden har valgt systemet fra - og at Tesla altså er ligeglad med sikkerheden og udelukkende har åbnet for det farlige system for at vinde markedsandele.

Hvor havde det været interessant, hvis den påstand var blevet underbygget med fakta. At de andre bilproducenter ikke kan det samme som Tesla, fremgår bl.a. af nedenstående test fra Car & Driver. Tesla er langt foran - formentlig fordi firmaet er udsprunget af it-verden og ikke først og fremmest af bilindustrien.

Det er selvfølgelig ok, at FDM mener, at selvkørende biler ikke skal tillades, før de er 100 procent sikre, men så skulle man måske være ærlig og sige, at det aldrig vil ske. Sagen er, at sålænge der er utilregnelige manuelle bilister, motorcyklister, cyklister og fodgængere i trafikken, kan man næppe lave en bil, der tage højde for enhver tænkelig situation.
Det interessante ved Teslas autopilot er, at den formentlig i 99,9 procent af tilfældene vil køre langt sikrere, end nogen bilist selv vil være i stand til.

Må jeg udfordre dig til at undersøge, hvor mange ulykker Teslaer har involveret i på verdensplan, hvor mange sårede og dræbte, der har været i de ulykker - og sammenholde det med tilsvarende tal for andre bilmærker, korrigeret for kørte kilometer?
Jeg er ked af, hvis resultaterne kommer på tværs af de tyske bilmærker, hvis interesser Adac (og FDM) i denne sag ser ud til at advokere for.
Jeg ærgrer mig til gengæld over fortsat at betale abonnement til en forening, der så åbenlyst ikke bryder sig om elbiler i almindelighed og Tesla i særdeleshed. Og som ikke tager det så tungt med videnskabelig redelighed.

https://www.cars.com/...-test-1420683859346/
http://m.caranddriver.com/...-model-s-p85d-page-5

Med venlig hilsen
Henrik"
HJJ
HJJ Feb 28 '16
Bluecoffee!

Jeg er fuldstændig enig og overvejer stærkt at opsige mit mangeårige medlemskab hos FDM.
Nu er det jo ikke en hvilken som helst journalist, men direktøren himsemf.
Jeg tror jeg i morgen vil skrive en opsigelse til hr. Rasmussen.
HJJ
Niels
Niels Feb 29 '16
Jeg meldte mig ud for nogle år siden, netop i protest mod FDM's lobbyisme mod elbiler - og specielt Tesla.

mht. Autopilot kan de til dels have ret i at det ikke er et færdigt produkt, men at kalde det farligt og "burde u lovliggøres" er at gå for langt.

Har de i øvrigt en tilsvarende artikel om Mercedes som jog også kan køres med en tilsvarende "auto pilot" ?

Hvad med Adaptiv fartpilot som jo findes i mange andre biler - skal den også forbydes ?

og værre - hvad med "simpel autopilot" - den er jo farlig hvis folk falder i søvn....argumenterne syntes søgte for FDM's side.

Kan kun opfordre til at melde jer ud - det er den eneste måde jeres stemme tælles

Forummets indlæg er redigeret af Niels Feb 29 '16
Hookmaker
Hookmaker Feb 29 '16
Men ikke desto mindre er de gode til at hjælpe os med vores P85D sag..;-)
KimT
KimT Feb 29 '16
Jeg skrev sammen kommentar til FDM under artiklen på deres hjemmeside i weekenden da jeg læste den.

Mht. Tesla forspring så må man da også sige at Tesla har den fordel at de kan prøve ting af med hele flåden af biler (eller en delmængde). De er ikke afhængige af at skal have bilerne forbi et værksted for at opdatere dem. Det klares OTA. Og hvis der virkelig skulle opstå problemer med AP kan de jo bare tvangs lukke for den (som de har gjordt efterfølgende i Hong Kong. Jeg tror simpelthen ikke at andre bilmærker tør sende "beta" software ud da de ikke kan være sikre på at bilen kommer til service inden et givent tidspunkt.