@Hilbert - Det fremgår måske ikke så tydeligt (pga. min type humor!) men det var sandelig også et spørgsmål med retorisk/ironisk/sarkastisk indhold.
Jeg så gerne man forsøgte mere offensivt at omlægge måden vi driver et samfund på.
Det lyder stort og visionært, og helt urealistisk. På samme måde som Tesla og SpaceX....
Men vi kan se når man brænder nok for noget, så lykkedes det ofte....ikke altid.
Vi har en begrænset fantasi i Danmark (janteloven) som sammen med et betændt skatte- og afgiftsystem fastlåser politikere og beslutningstagere på et "neutralt" niveau. Pænt sagt. Pladen kører i den samme rille.
Jeg har ikke politisk indsigt eller interesser i den retning men forholder mig udelukkende til det jeg ser og hører. Og det jeg hører er at staten skal bruge penge for at holde samfundet igang. Det er helt fint med mig, bare det så blev gjort troværdigt.
Men det jeg ser, er at det ikke virker fornuftigt eller forståeligt for de fleste.
Den måde vi ser grøn og smartere (læs: billigere) transport tabe terræn pga. manglende vilje til at prøve nyt, er simpelthen frustrerende.
Elafgifter ? Få nu indført incitament til at bruge VE strøm når den er i overskud.
Bilafgifter ? Den kender vi vist alle. Har endnu ikke fundet en fornuftig forklaring.
IC4 tog ?? Jamen for hel.... ! Smid dem ud og prøv at lave en strækning med batteritog.
Og man kunne blive ved.
Som du skriver Hilbert, vil der måske komme flere penge i kassen med flere elbiler på vejene. Hvorfor er det så det man modarbejder fra politisk side?