Loading...
dk

De der bremser... | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Mar 7 '16
I forlængelse af tidligere diskussioner omkring bremser der nærmest svigter, har jeg en ting jeg undrer mig lidt over... 


Her den anden dag kørte jeg fra Aalborg til Randers supercharger, på E45 i regnvejr. Bremserne fungerede perfekt da jeg kørte i Aalborg, efter bilen havde holdt stille en halv dag. Ingen problemer. Godt grip i dem. Men efter den tur på E45 i regnvejr, havde jeg nær ikke fået bremset op ved Randers-afkørslen. Der gik nogle sekunder og med meget hårdt pres, før de begyndte at tage fat.


Resten af turen fra Randers til Horsens var der ingen problemer - og ingen nedbør imens.


Er bremserne bare mere følsomme for vand der kommer ind og "sætter sig" eller hvad der sker?

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 7 '16
Det helt korte svar er JA ;-)
EivindTriel
EivindTriel Mar 7 '16
Tesla burde programer ABS'en således at når vindesviskeren kører, så burde bremse klodserne med jævne mellemrum blive presset så lige nøjagtig så meget ind mod skiven så vandet bliver drevet af.


-Eivind

RobertJ
RobertJ Mar 8 '16
Det lidt længere svar er; 

når overfladen på skiven ikke er ren og glat, sidder der en masse små toppe og dale på bremseskiven. Oxideret materiale.

I de små dale sidder der vand mens klodserne kører på toppene, indtil overfladen igen er fin og glat, det reducerer din bremseeffekt kraftigt.


Så... husk at bruge bremsen!

Bruger selv metoden at jeg som min. ved en af de daglige rundkørsler eller sving bruger rigelige mængder bremse. Normalt stopper jeg bilen ved at deaktivere fartpilot, kan forestille mig flere gør brug af samme teknik.


- R

KimT
KimT Mar 8 '16
Jeg tror ikke bremserne er mere følsomme.

Jeg har oplevet det sammen en sommerdag hvor jeg kørte i vores Fabia fra Gråsten til Silkeborg i regnvej. Da jeg drejede fra Tørring afkørslen efter at have kørt uden at bremse på mortorvejen (ca 140km) oplevede jeg også at man da godt nok lige skulle træde et par gange på bremsen inden den reagerede - rundkørslen kom lige pludseligt lidt hurtigt imod en. Jeg har monteret Brembo klodser og skiver.

pouls
pouls Mar 8 '16
Er Tesla ikke standardmonteret med Brembo klodser og skiver, når den er født med Brembo calibre? 

 Jeg sørger iøvrigt for, at skiverne altid er blanke ved at bruge bremsepedalen ind imellem.


Jeg kan ikke mærke forskel på Tesla og Audi bremser.



Klaus_
Klaus_ Mar 8 '16
Citat fra RobertJ

Så... husk at bruge bremsen!

Bruger selv metoden at jeg som min. ved en af de daglige rundkørsler eller sving bruger rigelige mængder bremse. Normalt stopper jeg bilen ved at deaktivere fartpilot, kan forestille mig flere gør brug af samme teknik.


- R

Det der undrer mig, er som sagt at bilen holdt stille en hel eftermiddag og da jeg skulle til at køre, fungerede bremserne helt fint med det samme. Det var først efter ca 45 minutter på motorvej i regnvejr at de stoppede med at virke. Og efter 1 times motorvej - uden regnvejr - var der ingen problemer. Så den eneste forskel er vel at der var regnvejr. 


Men jeg synes at jeg har prøvet det tilpas nok nu, til at jeg er klar over at bremserne kan "svigte" når det regner en del.  Men svinget ved Randers afkørslen, kom godt nok lidt hurtigt når man nærmer sig det med motorvejshastighed :)

runeh
runeh Mar 8 '16
Problemet er vel at vandet skal sprøjte ind på skiverne før der giver problemer. Jeg har kun oplevet det efter bilvask, hvor jeg har sprøjtet på hjulene med haveslangen. 


Jeg prøver også dagligt at bruge bremserne lidt. Og her forleden fik de rigtig "massage". På trods af det er skiverne slet ikke blanke. Specielt bag på er de fyldt med grålige pletter. Ikke det brunlige rust, men som om rusten/oxidering er gået længere ind i skiven og har "sat sig", så det ikke slides væk. Selv med 10 kraftige opbremsninger i streg. 

Det bekymrer mig faktisk en del, eftersom jeg måtte skifte komplette bremser på min tidligere bil før første syn af samme årsag. Og det var en almindelig diesel audi, grundet lange pendler afstande på landevej/motorvej og meget lidt daglig opbremsning. 

HJJ
HJJ Mar 9 '16
Min hustrus bremser på Peugeot'en bruges også for lidt og de må også lige pudses (slibes) lidt ind imellem. De er lavet til at skulle bruges og må så "motioneres" en gang imellem, især ved regn.
Captiva
Captiva May 3 '16
Enig i de fleste kommentarer herover. Og så lige en ekstra kommentar fra den tidligere automekaniker. Jeg har skruet i BMW tidligere og lignende sker også her (fading efter regn, rystelser (wobling) fra skæve skiver) selvom netop BMW generelt har lidt bedre dimensionerede bremser end konkurrenterne (bortset fra deres elendige håndbremsebakker integreret i bageste skiver). Min erfaring er, at dem der bruger bremserne mest, også har bedste funktion. Dvs mindre tendens til perifær korrosion samt mindre tendens til rystelser grundet skævhed. Brembo bremserne på TMS er rigtig fine og godt dimensioneret, brug dem jævnligt og du har velfungerende bremser i lang tid. Regen gør at det næppe er slitage der bliver årsag til udskiftning.