Loading...
en

SuperCharging køling

Gronhund
Gronhund Mar 9 '16
Nu har jeg flere gange lagt mærke til, at der kommer en lyd (noget i den stil med en motor/blæser) når jeg lader på SuperCharger.
Jeg har prøvet at optage den, men det er nok ikke den bedste kvalitet.
Batteriet er blevet varmt. Den kommer først et stykke tid inde i ladningen. Jeg ved godt, at batteriet sikkert skal køles i forbindelse med SuperCharging, og det er sikkert noget i den forbindelse. Men jeg synes stadig lyden er lidt underlig. Sidste gang prøvede jeg at lege lidt med AC mens lyden var der. Når jeg tænder for AC/blæser, falder lyden, og når jeg slukker for AC/blæser (mens lyden er igang med at falde), stiger lyden igen (det kan med lidt held høres sidst på optagelsen).
Er der andre der har observeret noget lignende, og er det normalt?
ODE90D
ODE90D Mar 9 '16
Yes - jeg har ofte den lyd når jeg Supercharger. Lyder lidt som en Jetmotor der er ved at starte op når den går i gang, og kan blive ved meget længe, men falder lidt i styrke efter noget tid. Det er væsentligt højere end en "summen".
The Forum post is edited by ODE90D Mar 9 '16
runeh
runeh Mar 9 '16
Der går vel ild i skridtet hvis den ikke køler under SuC. Men ja den summer lidt. Det gør min nu også ved almindelig 11 kW opladning. Har ikke lige tjekket om der er forskel i intensitet. 
T3S7A
T3S7A Mar 9 '16
Det kan blive rigtig slemt når man først kører i 35 graders varme og skal Supercharge fra få %, Så lyder det som om bilen skal til at lette. 
Klaus_
Klaus_ Mar 9 '16
Har også lyden... det brummer en del, og kan mærkes lidt i fødderne også at det summer, synes jeg. 
Gronhund
Gronhund Mar 9 '16
@Nostromo. Ja. Attach knappen virker åbenbart ikke lige pt. så jeg kan ikke vedhæfte lyd (billederne var jeg nød til at smide direkte ind i teksten).
Jeg kan hører det er en almindelig observation, og jeg tilslutter mig @ODE90D Jetmotor beskrivelse. Kan slet ikke vente til til sommer som @T3S7A. Så bliver jeg vist nød til at gå ud af bilen, når den lader ;-)
Jakobj
Jakobj Mar 9 '16
Jeg oplevede det samme i forbindelse med min hjemtur fra Østrig for nogen uger siden. Jeg ringede ind til Tesla support (primært for at afprøve nummeret og den (forhåbentlig) efterfølgende service)) og den venlige engelske talende dame kunne fortælle mig - efter hun havde fået mit registrerings nr - at mit batteri var varmt og lyden kom fra batterikøleren. Det går meget godt hånd i hånd med at jeg havde kørt langt og en anelse hårdt OG bilen blev ladet ved SuC med ca 550 km/t. Men det er bestemt ikke meningen at bilen skal larme sådan når man lader ifm. daglig kørsel. Den larmede helt vanvittigt meget, mens de 7 andre TMS var helt lydløse.
Jabba
Jabba Mar 9 '16
Det er helt normalt.
DavidS90D
DavidS90D Mar 9 '16
@Jabba - Mener du det er normalt at den skal larme, eller normalt at kun nogle biler larmer og andre ikke gør ?

Jeg har ikke selv observeret noget jeg vil kalde støj fra min, ved Supercharging.

Men også med 11kW AC ladning kan man høre en svag summen, sandsynligvis fra den ene pumpe til vandkøling af batteriladeren under bagsædet. 

Jabba
Jabba Mar 9 '16

Citat fra DavidS90D @Jabba - Mener du det er normalt at den skal larme, eller normalt at kun nogle biler larmer og andre ikke gør ?

Jeg har ikke selv observeret noget jeg vil kalde støj fra min, ved Supercharging.

Men også med 11kW AC ladning kan man høre en svag summen, sandsynligvis fra den ene pumpe til vandkøling af batteriladeren under bagsædet. 

Det er normalt at den støjer ved køling og supercharging. Såvidt jeg har erfaret beror støjen på hvor varm bilen/batteriet bliver og hænger sammen med hvordan den er blevet kørt og temperaturen generelt. Det er ikke noget der sker per automatik når man kører langt og holder ind for at lade. 

Jeg oplever det kun når bilen er varm efter at have fået lidt at leve af og har kørt nogle høje hastigheder på motorvejen. Til gengæld kan jeg køre et stræk på f.eks. 150 km ved jævn og moderat motorvejshastighed og derefter holde ind for at supercharger, uden nogen nedkølingsstøj overhovedet.