Loading...
dk

Elektriske felter eller stråler i tesla | Tesla Forum

VBje
VBje Mar 21 '16
Vores hund er særdeles fortrolig med kørsel i biler, hunden er usædvanlig utilpas i teslaen. Hvad er niveauet af magnetfelter i bilen? Er der et usædvanligt niveau af elektromagnetiske stråler i bilen?<br />
Er der noget, der ved lidt om det?<br />
Hilsen Vibeke = VBje

Tak for de gode ideer, især højfrekvent lyd. Jeg har siden forstået at hunde, som er gode til spor, meget tydeligt "lugter" litium batterier, og kan bruges af den grund til at finde genstande med disse batterier, derfor finder de nemt din mobiltelefon :). Batterierne kan således give hunden et meget stærk signal fra batterier, som gør ham utilpas, dog er jeg fortsat meget interesseret i at vide noget om de elektromagnetiske felter og/eller stråler i bilen (f.eks. om der er 100 eller 500 mikrotesla stråling i bilen - forhåbentlig ikke mere end det - det var jo sådanne stråler som blev diskuteret i årevis vedr. brug af mobiltelefoni og sundhedsrisiko.
PS hunden er en jagt og sporhund.
Forummets indlæg er redigeret af VBje Mar 22 '16
GPFyn
GPFyn Mar 21 '16
Jeg tror mere der er tale om lyde i ultralydsområdet. De kan stamme fra de elektriske invertere i bilen. Hunde kan høre disse lyde men det kan mennesker ikke.

Mvh

Gert Pedersen

Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 21 '16
Mine unger får også hyppigere kvalme i bilen end de gjorde i vores tidligere bil.

Mit bud er at den manglende motorlyd medfører flere uventede bevægelser. I en brændstofbil varsler lyden af opgasning at bilen igangsætter i god tid inden det sker. Så har passagererne lige nogle splitsekunder til ubevidst at forberede kroppen på bevægelsen.

Muligvis er min mere livlige kørsel også medskyldig :-)

Jeg tror at et magnetfelt, der er kraftigt nok til at skabe ubehag, også vil slette magnetstriben på mit dankort, give et energitab som ingeniørerne i sig selv gerne vil undgå, og være små i forhold til induktionskogeplader - ellers ville jernting i kabinen blive lune.

Men jeg ved ikke hvordan sådan en motor er skærmet, så det vil da være rart at høre en ingeniørs kyndige forklaring.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Mar 21 '16
TorbenS
TorbenS Mar 21 '16
Min kone bliver også nemmere køresyg i Teslaen og særligt hvis jeg slår autopilot til.<br />
Alle Teslaer er jo ret kraftige og hun siger at acceleration og opbremsning er for kraftig. Når jeg selv styrer 100% har hun det fint, men jeg skal køre blidt.<br />
Passagererne ved jo ikke når man vil accelerere og der er ingen advarsel med lyd.<br />
Når min kone så blunder i bilen med nakkepude og det hele, så sniger jeg mig til at køre på autopilot. Men når der så kommer noget trafik, vågner hun og siger: Kører du på Autopilot ?
Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Mar 21 '16
HJJ
HJJ Mar 21 '16

TorbenS

Hvor pudsigt. Din historie kunne være skrevet af mig og om min kone.

Og det er til og med slutningen.

I vore tidligere biler blev hun også køresyg ved hård kørsel og på snoede bjergveje.  

RobertJ
RobertJ Mar 21 '16

VBje, holder også på høje ultralyde fra inverter og elmotor.

@TorbenS

God historie,

her er løsningen.

Tonede ruder, specialbygget midterkonsol til Champagneflasken og så konen på bagsædet.

Så kan det være der bliver ro!

Der er nu et eller andet med kvinder og snoet bjergkørsel der ikke harmonere, det er der risikoen for at panjen ryger op igen.

- R

Kiefer
Kiefer Mar 21 '16
Det med den lidt mere livlige kørsel kan jeg kun tilslutte mig, jeg synes også autopiloten er en anelse mere frisk i det end jeg selv ville være, men det afholder mig selvfølgelig ikke fra at bruge den. 

Men det lyder da plausibelt med den højfrekvente hyletone som kun hunden kan høre, når din Drive Unit er ved at være færdig og skal skiftes, så begynder du også selv at kunne høre denne tone, hunden hører den så bare et godt stykke tid før dig. :-)

/Martin

TorbenS
TorbenS Mar 21 '16
Måske hvis autopiloten kunne indstilles lige som styring/rat: Sport - Normal - Soft
Ledsager
Ledsager Mar 21 '16
Er højfrekvent lyd ved nogle hastigheder et tegn på at drive unit skal udskiftes?

Min kone bliver normalt ikke køresyg, men i kraftigt regnvejr hvor Autosteer let får den til at sejle lidt pga mange korrektioner brokker hun sig også.
VBje
VBje Mar 22 '16
Se min tilføjelse til mit indlæg. <br />
Jeg er fortsat meget interesseret i at kende den eletromagnetiske stråling som vi og hunden er udsat for når vi er i bilen. Det er vist noget der måles i mikrotesla, og jeg husker de årelange debatter om stråling fra mobiltelefoner og deres eventuelle skadelige virkninger. Det er manet i jorden nu, men hvad med el-bilen?<br />
Min hund finder mobiltelefoner ved at lugte/mærke litiumbatterier i telefonen.
Forummets indlæg er redigeret af VBje Mar 22 '16
ElPeter
ElPeter Mar 22 '16
Der er lavet en test her: teslaclubsweden.se

burns
burns Sep 22 '16
Jeg tvivler meget på at den elektromagnetiske effekt har nogen påvirkning af person eller hund. Hvis det var tilfældet ville en MR scanner jo også kunne mærkes, men den er helt umærkelig og den sender med en effekt på omkring 3 Tesla (ekstremt kraftigt felt).