Loading...
dk

Detaljer om Model 3 reservering | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 1 '16
I taler om det som om det er jer der betaler for strømmen på superchargerne, Jeg tror vi skal passe på med at lege politi på det her emne og lade Tesla selv styre tingene ;-)

Tesla har i forbindelse med reservationerne til model 3 sagt at eksisterende Tesla ejere kommer før i køen end reservationsholdere som ikke allerede ejer en Tesla - den tankegang passer jo fint med den joke jeg lavede tidligere omkring kø-kultur på superchargers, højeste vin nummer skal vige pladsen hvis der ankommer en med lavere vin-nummer, hvis der er fyldt :-)

Raymond
Raymond Apr 1 '16

P85DK: Selvfølgelig er det os, der betaler(har betalt) for strømmen, hvem troede du ellers det var?

Businesscasen er, at et beløb på ca. $2.500 for hvert salg af en Tesla allokeres til udbygning af SuC- netværket samt betaling for elforbrug. Hvis Tesla har regnet forkert, hvor skal de så finde pengene? Der er vel 2 muligheder, 1. Sætte prisen op for nye købere(is not gonna happen!) 2. Begrænse nuværende og fremtidige bruger til det som SuC er lovet til, nemlig langdistancekørsel - Jeg er ked af at sige det, men det er altså logik for burhøns, det SKAL hænge sammen.

P85DK
P85DK Apr 1 '16
@Raymond - Og det er jo så ikke helt rigtigt. Du har betalt for en bil og en adgang. Du har ikke betalt for retten til at bestemme hvem, hvor og hvor mange der skal have den adgang.

På samme måde som når du køber billet til en biograf - du har ikke købt biografen eller retten til at fortælle hvordan biografen skal ledes

Det er her den store forskel er. 

Vær du glad for at du har købt en brugsret og lad Tesla bestemme hvad den brugsret skal omfatte. På nuværende tidspunkt er retningslinjerne meget løse og så er det op til Tesla at indskærpe hvis de mener det misbruges - ikke den enkelte Tesla kunde, unaset hvor klog denne enkelte Tesla kunde mener han er ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 1 '16
Raymond
Raymond Apr 1 '16

@P85DK: Det har du så helt misforstået, jeg siger ikke jeg har betalt for rettet til at bestemme o.s.v. Jeg ved jo bare hvordan man driver forretning, det gør du tilsyneladende ikke :-)

lysmanden
lysmanden Apr 1 '16
Nogle der ved hvordan udløbsdatoen tastes ? På amerikansk er det vist årstal først og bagefter måbede. Er det mon derfor jer ikke kan få den godkendt ? Mit felt er rødt i kassen
Er der andre måder at bestille end via den officielle hjemme side? Eller køre til Kbh .
Har i andre logget ind via "mytesla"?
Forummets indlæg er redigeret af lysmanden Apr 1 '16
Raymond
Raymond Apr 1 '16
mm/ÅÅÅÅ hele årstallet
Hookmaker
Hookmaker Apr 1 '16
Du glemmer Skråstreg mellem mm og år altså husk: MM/YYYY
Hookmaker
Hookmaker Apr 1 '16
P85DK, VRØVL! Alle dem der bruger suc idag har betalt for at bruge dem, både for investeringen i infrastrukturen samt for strømmen til netop det forbrugsmønster Tesla har lovet det er til.
Det er stensikkert at model 3 får suc adgang, hvis man BETALER for det. Der er ikke noget der er gratis her i verden. Så hvis det til den tid er inkluderet i prisen, så er prisen selvfølgelig sat derefter (vel en ca 20.000 DKK )
P85DK
P85DK Apr 1 '16
@Hookmaker - ha ha ha :-) Tror du skal læse det igen. Det er præcis det jeg siger, det er Raymond som vil lege politimand og siger der er begrænsning på. Jeg siger kun at Raymond ikke har noget som helst at skulle sige om hvor meget andre må/kan bruge superchargers - uanset hvor god han synes han er til at drive forretning - og hans kommentar viser meget godt at han overhovedet ikke kender mig ;-)
Raymond
Raymond Apr 1 '16

P85DK: Jeg har på intet tidspunkt ville lege politibetjent, det virker lidt latterligt, at du vil pådutte mig en titel som jeg ikke fortjener!

Du kommer bare med tomme udsagn, forhold dig til hvad der bliver skrevet - laver du normalt forretningsplaner som går i minus? Svar dog lidt kløgtigt i stedet for barnagtige udsagn.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Apr 1 '16
P85DK
P85DK Apr 1 '16
Ok - hvis du vil tale forretningsplaner, så er det fint, indtil videre har du talt husholdningsbudget.

Supercharger netværket bliver udbygget efter anlægprincippet, hvor selve anlægget først skal være betalt længere ude i fremtiden, på samme måde som f.eks. storebæltsbroen.

Det betyder at Tesla har et regneark, hvori de har et magisk tal for antal biler der skal være på vejene før alle udgifter er betalt hjem og der er til driften af anlæggene. De har samtidig et magisk tal som er anlægsudgiften og driften herfra og et antal år ud i fremtiden (baseret på en forventet gennemsnits levealder for en Tesla). På den måde får de et gennemsnitsbeløb de skal have hjem pr. bil de sælger, og de har så også et gennemsnit som bilerne må/kan benytte supercharger netværket.

Der vil være underskud på supercharger netværket mange år frem endnu, men du kan være sikker på at på nuværende tidspunkt er der ikke et overforbrug blandt de eksisterende biler, for så ville de have reageret. Det kan meget vel være at de har en forventning om at de første biler har et større forbrug end dem som kommer senere - det ved vi ikke noget om.

Den helt centrale pointe i forhold til den her samtale er at du ikke kan se på Danmark isoleret. Europa er en region, hvor der er superchargers strøget ud over det hele og det er alle solgte biler i Europa med til at betale til og kan benytte. 

Og politimand er bestemt ikke barnagtigt, det er en fin betegnelse for en som har travlt med at fortælle andre om hvad de må og ikke må uden at skulle have noget reelt at skulle sige til det og som tydeligt ikke har forstået hele konceptet bag superchargers.

Det er superchargers der sælger bilerne i sidste ende og det har Tesla som de eneste forstået og derfor ved de også godt at folk skal have lov til at bruge dem. At få brugere måske vælger at sidde og sutte strøm ødelægger ikke budgettet for dem. Du skal også se superchargerne som en marketingomkostning.

Med 4.000 biler har Danmark vel ca. bidraget med 70 mill kr. til supercharger netværket, men du kan være sikker på at supercharger net i Danmark er betydeligt billigere pr. bil end det er i f.eks. Tyskland - på nuværende tidspunkt.

Elon har lige tweetet at reservationerne for model 3 nu er tæt på 200.000 - det er først her at supercharger netværket vil begynde at give økonomisk mening isoleret set - indtil da, kan jeg godt garantere dig for at Tesla ikke anskuer supercharger netværket som et isoleret cost center

Raymond
Raymond Apr 1 '16

Det meste af det du skriver er jo fornuftigt nok, så er vi kommet lidt længere i en ordentlig debat.

Alle steder, hvor Tesla nævner Supercharger, skriver de at det er til brug for langfart, der står intet sted, at det er til den daglige opladning.

Flere amerikanske Teslaejere har fået besked omkring Deres hverdagsopladning

Ovenstående er viden, hvad kan du udlede af det - kan det være at det alligevel ødelægger deres beregninger? Hvorfor skulle de ellers nævne det og hvorfor skulle de nævne at Danmark "sutter" meget mere strøm end resten af Europa - er det bare tom information.

https://chargedevs.com/newswire/tesla-superchargers-may-be-too-popular-for-their-own-good/

60-70 millioner er da meget, jeg har ingen anelse om hvor mange SuC'er man kan lave for dem, men formodentlig ikke ret mange Køge udgaver(Tesla covers all costs, upfront and ongoing associated with installing supercharger stations, according to the documents obtained by TechCrunch. That covers maintenance, as well as power costs, with Tesla optionally offering to install a dedicated meter just for the charging station alone, from which the bill will go directly to Tesla itself.The cost for Tesla is between $100,000 and $175,000 depending on the station). Og hvor meget strømudgift skal de samme penge derudover dække for de næste 10-15 år for de 3.750 Teslaer(for det er jo præmissen!)

Du ved ikke om Tesla anskuer supercharger som et isoleret costcenter, jeg er af den formodning, at de gør - hvorfor skulle de ikke, andet ville da være dumt - om de så hensætter en større sum penge end de formodentlige $2.500 er sådan set ligemeget, for det skal løbe rundt.

KimT
KimT Apr 1 '16
Ja en forudbestilling på knap 200.000 på 24 timer er godt klaret. Men hold nu op de skal til at få bygget den fabrik op nu / finde ud af om den skal produceres i europa/kina. For prøv at tænk hvor lang tid det har taget dem at få gang i Model X produktionen, og her snakker vi min en faktor 10 mere bestillinger af Model 3. Inden vi når frem til "late '17" hvor produktionen skal starte har de garanteret en ordrebeholdning liggende som vil tager over 1år at komme igennem.
Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 1 '16
madsbm
madsbm Apr 1 '16
Læs evt. denne artikel vedr. økonomien bag Superchargers

http://seekingalpha.com/...udgets-superchargers

MVH
Mads
P85DK
P85DK Apr 1 '16
@KimT - da Toyota og GM havde fabrikken så producerede de 6.000 biler/uge, så der er masser af ledig kapacitet. Det lave Model X produktionstal er nok mere pga at bilen endnu ikke er 100% produktionsmoden.

@Raymond - Lad os sige antage at et supercharger anlæg har en levetid svarende til 5 x en gennemsnits bils levetid (ved ikke om det er rigtigt, bare en antagelse.) Hertil kommer at en opgradering/renovering vil være langt billigere.

Lad os antage at en gennemsnitsejer i DK kører 20.000 km/år (hvilket er ca. 20% mere end en gennemsnits dansker.) Lad os antage at han foretager 50% af sin opladning på en supercharger (sat urealistisk latterligt højt for eksemplets skyld) og at han har Teslas angivne typiske forbrug på 200 Wh/km, så bliver det til 2.000 kWh pr. år, hvilket med en gennemsnits levealder på 8 år vil give 16.000 kWh ved 50% opladning. Tesla giver under ingen omstændigheder mere end 1 kr. i alt pr. kWh, så det er 16.000 kr. for hele bilens levetid i strøm. Så er der minimum 4.000 kr. pr. bil til etableringen af superchargers, det er 16 mill til etablering af superchargers med den nuværende flåde i DK. DET HER ER ABSOLUT WORST CASE, hvor alle over hele bilens levetid lader 50% - realistisk er nok under 20% i hele bilens levetid. Ved 20% er det 800 kWh/år og 6.400 kWh i hele bilens levetid, hvilket så giver 13.600 kr. til etableringen.

Fordelen er så at Tesla har jo fået alle 70 mill up-front, hvilket gør etableringen nemmere, men også sætter krav om at der kommer flere brugere på standerne.

I DK er strøm forholdvis dyrt, så i Norge ser det helt anderledes ud.

Her er et Tesla kort over bilerne indregistreret i DK fordelt på postnr. http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE3136746/kort-i-kastrup-bor-der-168-teslaer---i-harbooere-er-der-n/

Der er ikke den store koncentration af Teslaer registreret omkring superchargers. Amager har 150 registeret Teslaer, hvilket jeg godt tror at vi kan regne med er ganske få private ejere. Køge har 23 registreret Tesla ejere. Slagelse har 13, Middelfart 15, Fredericia 29, Århus er lidt af en joker, men stadig ikke overvældende. Selv hvis de alle foretog al deres opladning på deres lokale superchargers ville det ikke vælte noget budget, da gennemsnits antal km/bil set over levetid er rimelig stabil. Folk kører meget i starten når bilen er ny, og så aftager det.

Så pointen er, at selv hvis der er nogle som gerne vil bruge ekstra tid på superchargeren, så betyder det ikke noget i det store regnestykke.

Ja, det er til langfart og det er også sådan folks primære forbrugsmønster vil være/er.

Når jeg siger at jeg ikke tror de anskuer det som et seperat cost center, så mener jeg at de ikke på nuværende tidspunkt forventer at det skal løbe rundt, da anlægsudgifterne skal fordeles over måske 20 - 40 år. Sådan er det når man etablerer infrastruktur.

P85DK
P85DK Apr 1 '16

Citat fra madsbm Læs evt. denne artikel vedr. økonomien bag Superchargers

http://seekingalpha.com/...udgets-superchargers

MVH
Mads
Jep - en lidt mere detaljeret gennemgang. De har så en betydeligt hurtigere afskrivning af supercharger anlæggene end jeg antog ovenfor. Tesla siger direkte at superchargerne IKKE er et isoleret cost center, men at de flytter dele af omkostningerne over på marketing og salgs budgetterne.

Hvor om alt er, så er det en business som kræver masse for at være rentabel. Det er at sammenligne med 'all you can eat buffet'. Du skal have mange til at betale, så kan det godt løbe rundt.

Raymond
Raymond Apr 1 '16

P85DK: Læs den artikel madsbm har henvist til, den er noget mere detaljeret end dit estimat og artiklens forfatter skriver at Tesla KUN hensætter $500 pr. bil til alle omkostninger - selvfølgelig i et kostcenter, ellers ville man jo ikke hensætte noget -det kan du ikke argumentere dig fra, uanset man afskriver over mange år.

Du mangler at svare på, hvorfor Elon bringer daglig ladning på banen på en regnskabsfremlæggelse - selvfølgelig har det en betydning.

Og så lige for at bringe politimanden på banen - skyd på Elon i stedet for mig!

P85DK
P85DK Apr 1 '16
@Raymond - det er forfatterens estimat som er $500 som er fra en tidligere artikel, hvilket han selv medgiver er for lavt sat, og hvilket ikke tager de udgifter Tesla allokerer over til salg og markting med. 

Der er mange ting af det Elon siger som ingen kan forklarer - men med hvad el koster i USA (hvilket er meget lidt) så kan du jo selv lige regne på hvor meget misbrug der skal have været for at det være issue - tror bare de er blevet opmærksomme på en eller to som har været meget aktive og tænkt det er ikke smart, men det har ikke haft en reel økonomisk betydning

Buttom line - misbrug er et non-issue på nuværende tidspunkt

lysmanden
lysmanden Apr 1 '16
Det hjalp med skrå stregen. Tak venner

Pis oz nu kommer jeg aller bagerst i køen men så slipper jeg nok for en med børnesygdomme ........NOT
Raymond
Raymond Apr 1 '16

"@Raymond - det er forfatterens estimat som er $500 som er fra en tidligere artikel" :

Nej, han har det fra regnskabet, hvor der står hvor meget der er hensat og deler det med antallet at biler solgt i perioden - så det er ikke noget han har fundet på eller gættet sig til.

Bottom line - du aner ikke om det er et issue, men ud fra Elon's udtalelser, kan man kun formode, at det er - BASTA!

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »