@KimT - da Toyota og GM havde fabrikken så producerede de 6.000 biler/uge, så der er masser af ledig kapacitet. Det lave Model X produktionstal er nok mere pga at bilen endnu ikke er 100% produktionsmoden.
@Raymond - Lad os sige antage at et supercharger anlæg har en levetid svarende til 5 x en gennemsnits bils levetid (ved ikke om det er rigtigt, bare en antagelse.) Hertil kommer at en opgradering/renovering vil være langt billigere.
Lad os antage at en gennemsnitsejer i DK kører 20.000 km/år (hvilket er ca. 20% mere end en gennemsnits dansker.) Lad os antage at han foretager 50% af sin opladning på en supercharger (sat urealistisk latterligt højt for eksemplets skyld) og at han har Teslas angivne typiske forbrug på 200 Wh/km, så bliver det til 2.000 kWh pr. år, hvilket med en gennemsnits levealder på 8 år vil give 16.000 kWh ved 50% opladning. Tesla giver under ingen omstændigheder mere end 1 kr. i alt pr. kWh, så det er 16.000 kr. for hele bilens levetid i strøm. Så er der minimum 4.000 kr. pr. bil til etableringen af superchargers, det er 16 mill til etablering af superchargers med den nuværende flåde i DK. DET HER ER ABSOLUT WORST CASE, hvor alle over hele bilens levetid lader 50% - realistisk er nok under 20% i hele bilens levetid. Ved 20% er det 800 kWh/år og 6.400 kWh i hele bilens levetid, hvilket så giver 13.600 kr. til etableringen.
Fordelen er så at Tesla har jo fået alle 70 mill up-front, hvilket gør etableringen nemmere, men også sætter krav om at der kommer flere brugere på standerne.
I DK er strøm forholdvis dyrt, så i Norge ser det helt anderledes ud.
Her er et Tesla kort over bilerne indregistreret i DK fordelt på postnr. http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE3136746/kort-i-kastrup-bor-der-168-teslaer---i-harbooere-er-der-n/
Der er ikke den store koncentration af Teslaer registreret omkring superchargers. Amager har 150 registeret Teslaer, hvilket jeg godt tror at vi kan regne med er ganske få private ejere. Køge har 23 registreret Tesla ejere. Slagelse har 13, Middelfart 15, Fredericia 29, Århus er lidt af en joker, men stadig ikke overvældende. Selv hvis de alle foretog al deres opladning på deres lokale superchargers ville det ikke vælte noget budget, da gennemsnits antal km/bil set over levetid er rimelig stabil. Folk kører meget i starten når bilen er ny, og så aftager det.
Så pointen er, at selv hvis der er nogle som gerne vil bruge ekstra tid på superchargeren, så betyder det ikke noget i det store regnestykke.
Ja, det er til langfart og det er også sådan folks primære forbrugsmønster vil være/er.
Når jeg siger at jeg ikke tror de anskuer det som et seperat cost center, så mener jeg at de ikke på nuværende tidspunkt forventer at det skal løbe rundt, da anlægsudgifterne skal fordeles over måske 20 - 40 år. Sådan er det når man etablerer infrastruktur.