Loading...
dk

Tur til Tyskland - Tips og evt vigtig info? | Tesla Forum

Thor
Thor Mar 21 '16
Hej alle!

Kæresten og jeg vil have vores første rigtig langtur / roadtrip, i Teslaen.

Planen er derfor at køre en tur til Tyskland, og prøve SuC netværket af. :)

Indtil videre regner vi med at køre mod Berlin Torsdag morgen / formiddag. Turen burde tage ca 9 timer inkl. SuC ifølge Evttripplaner.

Så tror jeg vi bruger natten der, dagen efter enten køre rundt i Berlin, eller tage det offentlige. Vi hælder nok mest til at køre rundt - men kan det betale sig?

Berlin er jo en stor by, så jeg er lidt i tvivl om hvad man får mest ud af?

Gaden Kurfürstendamm skulle være en lang shopping gade, og den slags kan kæresten godt lide. Ellers havde jeg tænkt mig at køre lidt rundt se, CPC, Potzdamer Plats, Brandenburg Tor, KaDaWe (måske).. 
Med alt dette: Bil eller offentligt? 

Og så tror jeg vi kører videre Syd-Sydvest, overnatter et sted, måske Hannover og drager tilbage mod Danmark, hvor turen går igennem Hamburg.

Jeg har læst at McArthurGlen Designer Outlet, i Hamburg skulle være et besøg værd. Kan I anbefale dette, eller nævne et alternativ?

Og så lige et stop på en grænsehandel på vejen.

Har I nogen inputs, som jeg sikkert ikke har tænkt over?

Vedr ladning så bliver det via SuC, og så kraftstik. Så vidt jeg ved virker de røde stik ligeså godt dernede som i Danmark, og det er uden adapter.

Hvis vi kører rundt i Berlin, Hamburg, eller en anden, så skal jeg nok have købt et miljømærke. Jeg forstår at EV biler ikke undgår det.

ErikBH
ErikBH Mar 21 '16
offentlig transport i Berlin er verdensklasse. Brug det. Hvis du kører rundt skal du også til at bøvle med parkering.

Bemærk at langfredag er helligdag i Tyskland "alt" (selv grænsebutikkerne) har lukket.

Rødt stik er som i Danmark, men kan du ikke finde et kraftstik er det en god idé med et en schuko adapter.

Og korrekt, som jeg læser det undgår vi ikke Feinstaubplaketten.

vh, Erik

Thor
Thor Mar 21 '16
Meget vigtig info omkring helligdagen - det var jeg slet ikke klar over!

Jeg har netop også fået af vide, at det offentlige virkelig i særklasse i Berlin. Lidt som i Paris.

Så jeg tror det er planen at parkere på et hotel, bruge 1-2 dage i Berlin. Inden man drager videre.

Erik, hvad kan man lave på en Fredag i Berlin på en helligdag, hvis alt er lukket?

JCHansen
JCHansen Mar 22 '16
Ved Wittenburg er der indedørs vinter sports sted der er en Supercharger. det er på vej mod Berlin det er et fint sted at holde frokost medens man lader helt op. 
Thor
Thor Mar 22 '16
Tak for info, JCHansen. :)
fmm1000
fmm1000 Mar 22 '16
Nu har jeg lige glemt vvad stedet hedder men da du har kæresten med vil jeg klart anbefale de gamle slotte udenfor Berlin. Der ligger en tre fire stykker i gåafstand fra hinanden. Hvis kæresten ikke har hørt om dem før så underspil det lidt og jeg lover dig hun bliver blæst bagover. Det tog i hvert fald helt pusten fra os. Mage til rigdom der har været dengang har man svært ved at forestille sig. 
Thor
Thor Mar 22 '16
Jeg tænker lidt over, om man kan komme derind når der er helligdag, Fredag?

Den falder jo lidt uheldigt lige den fredag hehe..

Vi er lidt i tvivl om, hvad vi skal begive os til hele Fredagen, når alt stort set har lukket.

Er det bl.a dette du mener, fmm1000?

http:///...i-slottet-i-potsdam-

Thor
Thor Mar 22 '16
Så er der en opdatering fra hjemmefronten!

Min kæreste og jeg er blevet enige om følgende:

Vi kører afsted tidligt Torsdag morgen. Vi kører mod Hamborg, men holder ind ved et Outlet på vejen: McArthurGlen Designer Outlet i Neuermunster. Det er nord for Hamborg. Vi bruger et par timer der, og drager videre mod Hamborg og slår en runde derinde. Jeg har været i Hamborg et par gange, så jeg er en lille bitte smule kendt med stedet.

Derefter drager vi mod Solau, hvor vi - ser det ud til - har fundet en hyggelig kro med morgenmad. Fredag går turen øst på mod Berlin, hvor vi vil køre lidt rundt og se hvad vi kommer ud for. Muligvis en tur og se slottene ude fra, hvis dette er muligt. 

Fra Berlin drager vi Nord på, og finder et hyggeligt hotel. Tidlig Lørdag morgen kører vi hjem ad over jylland.

Vi er blevet enige om at gemme en "rigtig" roadtrip til sommer, hvor vi har mere tid. Så nu tager  vi en lidt hurtig en, men prøver at få brugt SuC netværket og gøre vores erfaringer. Så turen bliver en anelse komprimeret, men det er vi begge indforstået med. 

Werge
Werge Mar 23 '16

Husk Tyskland frister.

Da vi første gang skulle ned gennem Tyskland, havde jeg siddet hjemme og lagt en fin køreplan. Jeg var blandt andet kommet frem til at det ikke kunne betale sig at køre hurtigere end 135......., så det var planen.

MEM GLEM DET.... det er så sjovt at give den gas. Så vi (familie på 4) blev hurtigt enige om at min plan var droppet, og at vi gav den gas hvor det var muligt og accepterede lidt mere lade tid. Der er forsat en del 120 zoner, en del vejarbejde og en gang i mellem lidt trafik, der gør man ikke kan give den fuld gas hele tiden, så helt amok går forbruget ikke.

Så har I de lyster, så bare lad "hver gang" det er muligt, også husk at brænde en masse strøm af.

God tur, og husk at lade om natten hvis muligt, det er altid dejligt at starte med fuldt batteri.

PS: Køre kun i en S60, så fuld fart er desværre kun 199,56 ifølge LinkMyTesla.

JesperRoedkjaer
JesperRoedkjaer Mar 24 '16
Enig med @Werge.

Sidder i Østrig nu og havde på forhånd planlagt at køre efter Mahos formel hele vejen og et forbrug på 280WH/km for at kunne give den gas mellem SuC'erne og bruge så lidt tid på opladning som muligt.

Men, det er langt fra muligt at køre med høj hastighed hele tiden pga. vejarbejde, trafik, 120 zoner osv. så forbruget bliver holdt nede helt automatisk. Gennemsnitlig forbrug fra Hjørring til Wagrain lå på ca. 220WH/km og det selvom vi kørte 150km/t de steder hvor det var muligt og trafikken tillod det, rigtig pænt forbrug, men der var også rigtig gode forhold ca. 14 grader og tør vej stort set hele vejen. Men det betød samtidig at vi altid kom ind til SuC med "for meget strøm", men turde ikke lade mindre da det var vores første gang på langfart. Tror nok at jeg nedjusterer på hjemturen og planlægger at lade mod et gennemsnits forbrug på 250WH/km alt afhængig af vind og vejr. 

Generelt oplevede vi ingen problemer og det var ganske problemfrit at køre i Teslaen hele vejen. Der er samtidig ikke mange Teslaer i tyskland, så for det meste havde vi laderne helt for os selv og kunne lade med fuld power. Vi fik dog talt med del interesserede tyskere som var meget imponeret over bilen.. :) 

Rigtig god tur :)