Loading...
dk

Blæser motor kører uagtet bilen er i shut down | Tesla Forum

Stump69
Stump69 Apr 5 '16
Hej til jer alle.

Håber på nogen kan fortælle mig om i har observeret dette.

Jeg har ved flere lejligheder, observeret at jeg er kommet forbi bilen, uanset om den holder inde i garagen, eller ude på gårdspladsen, så har en eller anden form for blæser kørt, selvom bilen er helt lukket ned. Jeg har ikke haft nøglen på mig, så den er ikke i en opstarts mode, eller lignende. Blæser lyden kommer fra frunken i højre side. S85D fra 09/15

Mvh. Michael

TeslaFreak
TeslaFreak Apr 5 '16
Er den i gang med at lade?
Stump69
Stump69 Apr 5 '16
Nope.
Gronhund
Gronhund Apr 5 '16
Kan det være vedligeholdelse af batteriet? Hvis det ikke er hele tiden, er det en mulighed.
Stump69
Stump69 Apr 5 '16
@Gronhund.

Det er et godt bud, eftersom bilen er helt "slukket" når det sker. Der er intet unormalt, når jeg kører, så jeg formoder det enten er sådan det skal være, eller at det ikke er noget særligt. Var dog interesseret i at høre om nogen havde en god forklaring, da jeg ikke har oplevet det tidligere.

Mvh. Michael

Mack
Mack Apr 5 '16
Det gør min også, har dog lagt det i skuffen "det skal den nok gøre"
Gronhund
Gronhund Apr 6 '16
Batterierne har bedst af en bestemt temperatur. Er de for kolde, falder kapaciteten (selv om de egentlig har bedst af at blive opbevaret forholdsvis koldt, dog ikke i frost), er det for varmt dør batterierne langsomt.
Så mit gæt er, at Tesla sørger for hele tiden, at batterierne holder sig inde for en cirka temperatur. Også selv om de ikke bliver brugt.
Det er vel blandt andet også derfor Tesla giver 8 års garanti på batterierne, til forskel fra nogle andre elbil producenter, hvor der ikke er aktiv temperaturstyring af batteripakken.
Når jeg går forbi bilen, kan jeg i hvert fald nogen gange hører en blæser, og jeg bilder mig ind, at det er for at vedligeholde batterierne, så de holder bedst muligt (når det er det jeg tænker, har jeg ikke det ringeste imod den gør det ;-)
Men hvis det først er noget den er begyndt på her på det sidste, så er det jo nok noget andet!
Stump69
Stump69 Apr 6 '16
@Gronhund. Godmorgen. Det giver ret god mening, som du skriver. Det er betryggende hvis det er en eller anden form for tilpasning af temperatur, eller vedligeholdelsen program den kører. Jeg kan heller ikke med sikkerhed sige, den ikke altid har gjort det, jeg observerede det pludselig, og begyndte at holde øje med det. Jeg har tid ved Tesla den 19/04 så kan jeg sikkert få en forklaring på dette, og lægger naturligvis fagfolkenes udsagn op på herinde.
Mvh. Michael
Comeback
Comeback Apr 6 '16
Har du lukket bilen helt ned med Shutdown? Når du power den helt ned skulle der ikke være nogle blæser der kører, men hvis du forlader bilen, lukker den ikke helt ned med mindre der er under 20% på batteriet. Her vil blæserne køre hvis den tror du snart skal ud og køre (den prøver at se på dit kørsels mønster) den rammer ikke altid helt. hvis den tror du skal køre kl 8. starter den up ca ½-1 time før her vil du høre en blæser hører.
Stump69
Stump69 Apr 6 '16
@Comeback. Så har jeg nok udtrykt mig forkert. Med shutdown, mener jeg at bilen ikke er aktiv, såsom parkeret for natten eller på arbejde. Jeg har ikke gjort noget specielt ud over at forlade den, som man normalt vil gøre. Batteristatus har ved givne situationer, ikke været under de 20% som du skriver, så alt er helt sikkert som det skal være.