Loading...
dk

Pro VS Con 20" uoriginal fælge | Tesla Forum

Thor
Thor Apr 6 '16
Jeg har fået en relativ skarp pris på en Savini BM12 fælge (+ rudetoning). (Hvis du selv står og overvejer dette, så send mig en PM)


Det jeg tænker om 20" er følgende:

Pro:
Ser godt ud! (smagssag selvfølgelig)


Con:
Jeg har 19" sommerdæk som så skal sælges.

20" sommerdæk skal købes, og 19" vinterdæk skal købes.

Uoriginale dele er Tesla aldrig glade for.

Forbruget ryger op.


Men alligevel har jeg lyst! Jeg ved sgu bare ikke om behovet er der, og om det er pengene værd.


Egentlig er jeg bare lidt i tvivl om hvor jeg står, og kunne godt tænke mig at høre jeres tanker.

Hvad ville I gøre, og hvad har I selv gjort?

Er der nogen tips I kan give videre, som I ville ønske I havde tænkt på ?


Twinauto
Twinauto Apr 6 '16
Jeg ved godt, at det ikke er alles mening herinde, men i min optik er 19" nok til bilen, herudover betyder 20" forringet forbrug, forringet komfort, dyrere dæk, som oftest mere tendens til at løbe efter sporrillerne og mere hjulstøj, så for mig personligt ville jeg ikke bruge penge på sagen - og jeg HAR kørt på 22" før jeg fik Tesla.
Klaus1981
Klaus1981 Apr 6 '16
Jeg synes det er nogle fede fælge! -men kan de holde til Teslaens moment? Jeg har ikke selv nogen forstand på den slags (det er nok derfor jeg ikke selv er kommet nogen vegne med fælgkøb...)
Thor
Thor Apr 6 '16
Citat fra Twinauto Jeg ved godt, at det ikke er alles mening herinde, men i min optik er 19" nok til bilen, herudover betyder 20" forringet forbrug, forringet komfort, dyrere dæk, som oftest mere tendens til at løbe efter sporrillerne og mere hjulstøj, så for mig personligt ville jeg ikke bruge penge på sagen - og jeg HAR kørt på 22" før jeg fik Tesla.

Tak for dine input! :)


Hvad mener du præcis med, at de har en tendens til at løbe efter sporrillerne?

Ang hjulstøj: Man kan jo vælge et dæk som er støjsvagt for at eliminere det punkt. 


Komforten: Er den markant dårligere på bare 20" ?


Personligt synes jeg at 19" er små til Teslaen, og 20" ville ramme den ret godt.



Citat fra Klaus1981 Jeg synes det er nogle fede fælge! -men kan de holde til Teslaens moment? Jeg har ikke selv nogen forstand på den slags (det er nok derfor jeg ikke selv er kommet nogen vegne med fælgkøb...)

Pr aksel kan de bære 1600kg. Overall 3200kg, hvilket er mere end hvad Teslaens vægt kan blive. Og ang momentet skulle den kunne klare den.


Det har jeg fået fortalt fra to forskellige kilder - dog sælger de begge fælgen, og så skal man jo til tider være lidt forsigtig.


Er der nogen herinde som kan bekræfte de kan klare teslaen på momentet?



Torben_E
Torben_E Apr 6 '16
Hej Thor... selvfølgelig skal du have de fælge... de vil klæde bilen og gøre den mere uniQ.


Jeg selv er gået all in på nogle 21" fra T Sportline. TS117. 9" + 9½".




De bedste hilsner


Torben

HJJ
HJJ Apr 6 '16
Fælgstørrelse har alle dage været (næsten) omvendt proportional med førers alder og dæksiders højde proportional med aldrig.
Bilen er i mine (gamle) øjne designet med perfekte hjul og dæk med standarthjulene.
Men dejligt med forskelligheden, ellers kommer vi jo ikke videre.
RobertJ
RobertJ Apr 7 '16
Go for it.


Jeg kan ikke se, hvad Tesla har af belæg for den modvilje de lægger for dagen ift. u.Org fælge. Så længe man overholder lovgivning ift. Sporvidde og indpresningsmål er der jo ikke noget at komme efter.

Hvis de vil sælge flere af deres egne skal de til at udbyde flere modeller.


Ift. bilen 'store' moment, don't worry.

Vægt belastningen har væsentlig større indflydelse på fælgstyrke end hvad Tesla'n kan give af moment.

Derfor tester TÜV heller ikke statisk moment belastning, når de godkender fælge.


Sidder med mekanisk konstruktion til dagligt. Fælgen skal virkelig være dårlig designet eller være fejlbehæftet hvis 600Nm som bagmotoren kan levere skal vride den skæv.


Klaus_
Klaus_ Apr 7 '16
Jeg har sat matsorte Brock B32 i 20" på min, jeg synes de passer rigtig godt til den grå lak, og jeg valgte 20" fordi jeg synes 19" visuelt er en aaaaaanelse for lille til den store bil (men stadig en acceptabel størrelse). 
Thor
Thor Apr 8 '16

En opdatering:

Det lader til at jeg gå efter fælgen. :)


Jeg har regnet en del på det, og prisen er faktisk så god, at det næsten er dumt ikke at lade vær. Godt nok får jeg en ekstra udgift på dæk, da jeg ikke kan flytte mine 19" over, men det må jeg tage med.


Jeg skulle have en sommerfælg, og prisen på en anden fælg + dæk havde løbet nogenlunde op i det samme. Her får jeg en samlet pakkeløsning inkl. carbon rude toning.


Det er mange penge, specielt fordi det falder oven i mange andre udgifter - det er uheldigt. Men det skulle købes i år, da jeg skal have vinterdæk til vinter.


Og det lader til at jeg ikke skal være bekymret for noget ang momentet eller andet. :)


Så nu skal mailen  bare sendes senere.


Og vedrørende størrelsen, egentlig synes jeg 19" er acceptabelt, som Klaus_ skriver, men det ville være pænere med 20". 21" er, for mit vedkommende, for udsat for kantsten etc.


@Torben - det ser også vildt ud! Man ligger i hvert fald mærke til bilen, og det er fedt når nogen tør at skille sig ud. :)

Forummets indlæg er redigeret af Thor Apr 8 '16
Lolemo
Lolemo Apr 16 '16
Jeg kan kun være enige med Torben og Robert J, vi skal da ud at finde nogle andre fælge så Teslaerne ikke ligner hinanden. 


Det er super fedt at se andre Teslaer når de kommer med "nye" fælge, jeg syntes at det er fedt hver gang. 


Jeg har selv et par Breyton 20" fælge fra min tidligere BMW, som jeg håber jeg kan få til at passe til Teslaen, men jeg har ikke læst om nogen der har prøvet det endnu, så jeg skal også til at igang med at finde ud af om det kan lade sig gøre. 


Så vis os nogle fotos når du har fået det hele på plads.  

FrederikC
FrederikC Apr 16 '16
Lolemo,  mht fælge fra BMW så er det nok offset/ET der kan være udfordringen ellers bør de gå fint når der kommer en center-ring på. Jeg har fundet fælge til flere som er lavet til BMW, for folk vil netop gerne skille sig ud fra mængden og ikke ikke altid have det som står listet til TESLA. 
Thor
Thor Apr 17 '16
@ Lolemo


Desværre var der en misforståelse i korrespendancen. Prisen var også lidt for god til at være sand, så jeg spurgte ind til det inden jeg bestilte endeligt, og fik desværre bekræftet misforståelsen.


Jeg leder videre i stedet. :)