Loading...
dk

Dug på forruden | Tesla Forum

Hviidbjerre
Hviidbjerre Apr 8 '16
Hej venner. Er jeg den eneste som oplever en dug mængde på indersiden af forruden, som generer ved solskin forfra?

Det er ikke en stor mængde som ved frost eller vådt hår :-) , men tilstrækkelig til at man tænker: "hvorfor går det sidste del ikke væk"..
Jeg kører normalt altid med AC tændt og alene blæs på forrude på niveau 5-6. Men den sidste hinde vil ligesom ikke væk... Heller ikke ved at booste til niveau max.....
Forleden forsøgte jeg at pudse ruden, selvom jeg siden modtagelse (november) har undladt dette af hensyn til streger mv.

Måske jeg bare er hysterisk :-)
Alternativ nogle tricks til at modvirke indvendig dug er velkomne.
God weekend.
Twinauto
Twinauto Apr 8 '16
Seriøst, vask og puds din forrude, forvarm bilen, kør evt manuel indstilling på climate. Har kørt i min S siden 1/2 og har ikke oplevet dette problem, kun da min forrude var "fedtet" så "hænger" duggen fast.

Husk st check at du ikke kører med recirkulation.
DeaconWP
DeaconWP Apr 8 '16
Rensning af ruder, uden at efterlade striber:
Brug en spand med så varmt rent vand, at du ikke kan holde hænderne i det.

Opvrid en karklud let i vandet, og brug det til at  tørre ruden over med. Og igen med mere vand.

Tør efter med en hårdt opvredet karklud.

Så kommer der ingen striber, og der efterlades ikke en sæbehinde, der fremmer dug dannelsen.

(Gammelt Taxa trick)
Hviidbjerre
Hviidbjerre Apr 8 '16
Det skal prøves. Tak.
Gronhund
Gronhund Apr 8 '16
Gnid lidt barberskum på (har ikke selv prøvet det, men det er tidligere blevet delt her på forum).
Ja, se lige om den recirkulerer luften. Jeg havde tidligere problemer med at den luft-på-forrude "knap" også slog recirkulering til, og så kommer duggen ikke væk :-(
P85DK
P85DK Apr 9 '16
@Hviidbjerre - hvis du har så meget dug at AC'en ikke kan fjerne det, så er det én af to ting

1: AC virker ikke ordentligt (mangler måske freon pga utæthed)

2: Du har en utæthed i f.eks. soltaget som gør at der er vand/fugt et eller andet sted i kabinen

Prøv du bare alle mulige forskellige gamle husholdningstrick som er opfundet af en ejer af en Opel Kadet fra 1981, der er under ingen omstændigheder i en moderne bil at du skal opleve dug på den måde du beskriver det

Hviidbjerre
Hviidbjerre Apr 9 '16
Tak for rådene. Soltaget virker tæt og ingen fejl i forhold til indstillinger/recirkulation mv.
Det er heller meget dug.... Man ser det som sagt kun når solen står forfra. Den større mængde dug ved fugt og kulde fjerner det fint..... Det er bare den sidste hinde, som umiddelbart forbliver.
Jeg prøver "vand og sæbe" :-)
DeaconWP
DeaconWP Apr 9 '16
Sæbe, spraydåser med ruderens, vidundermidler osv. efterlader en lille rest "hinde", der hurtigere samler "udåndings snask", til en lidt tykkere film på ruderne. Og så samler den film igen synsforstyrrende dug osv. Så kun rent brændende varmt vand. Det efterlader ingen rester, der ellers blot samler mere snask.
Edit:
Nå ja, det havde jeg jo sagt i forvejen.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 9 '16
Hviidbjerre
Hviidbjerre Apr 9 '16
Ja Deacon, netop derfor har jeg undgået at ordne ruden. Min erfaring er, at når først man går ned af den vej.... så kommer det stribede fedteri.
Men at undlade vand og sæbe er tilsyneladende eller ikke optimalt.... som i visse andre sammenhænge :-)

Jeg vil prøve varm vand metoden. Om jeg så skal skolde knoglerne :-)
fmm1000
fmm1000 Apr 9 '16
Min er fra sept 15. Den har også fået filmen på foruden . Tror jeg prøver med varmt vand og mikrofiber  i morgen. 
runeh
runeh Apr 10 '16
Vil det ikke til gengæld efterlade en masse kalk pletter eller striber. Specielt for os der bor i kalk rige egne? Jeg har tidligere altid blot brugt almindelig glas rens spray 2 gange om året. Jovist, der er da en film efter et halvt år hvor den får en tur igen, men har aldrig generet mig synderligt. 
Niels
Niels Apr 11 '16
kogt vand er både varmt og indeholder ingen kalk :) så det er der da en løsning på
Bianco
Bianco Apr 11 '16
Citat fra Niels kogt vand er både varmt og indeholder ingen kalk :) så det er der da en løsning på
Kogt vand har mere kalk end koldt vand! Dampen er derimod kalkfri.

Hvis du tager dampen fra det kogende vand, kondenserer den på noget koldt, og bruger det vand du får ud af det, så er det 100% kalkfrit.Så er det nok lettere at købe en flaske demineraliseret vand i Matas...

DeaconWP
DeaconWP Apr 11 '16
Tja, hvis man skal fluekneppe kalk i vandet til vinduesvask, så er der gratis afkalket vand fra en kondens tørre tumbler. Sæt den til at smide vandet i beholderen, og tag det.
Kiefer
Kiefer Apr 11 '16
En regnvandsbeholder burde også kunne bruges, så behøver man ikke huske og minde konen om ikke at smide vandet fra tørretumbleren ud ;-)

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Apr 11 '16
Vil du dermed rådgive om, at man bare kan pudse sine autoruder indvendig med opvarmet vand fra regnvands beholderen?

Martin, er kæden ikke hoppet af?
Seppe
Seppe Apr 11 '16
Det skal bare ikke være fra bunden af tanken, så er det så men fint rent.
ElPeter
ElPeter Apr 11 '16
Citat fra ing.dk:

Ved overskud af CO2 dannes kulsyre, H2CO3. Kulsyren danner med det basiske salt CaCO3 (calciumcarbonat) saltet Ca(HCO3)2 (calciumhydrogencarbonat) som er letopløseligt. Ved opvarmning forskydes ligevægten, der udskilles CO2 og det tungtopløselige calciumcarbonat udfældes. Det samme sker ved trykfald når grundvand kommer frem, feks i drypstenshuler.

Jeg læser det som at ved kogning vil noget af kalken udfældes (sætte sig på bund og sider eller måske bare svømme rundt i vandet som fast kalk i stedet for at være opløst)