skulle der ikke minst kommer 85kwh på??? eller er det bare mig
skulle der ikke minst kommer 85kwh på??? eller er det bare mig
Derudover har du en 20-25km du ikke kan se. Det er yderligere en 4-5kWh, Så er du ved at være et stykke over de 72kWh.
Som andre har skrevet på udenlandkse Tesla fora, så er der sikkert ikke mere end 80kWh i en 85'er og 85kWh i en 90'er. Hvoraf de 3-5kWh er reserveret så du ikke ødelægger batteriet og 3-5kWh er sikkert reserveret til "nødtank", så der er 72kWh brugbare. Og hvis du så kører den 100% flad kan du sikkert godt oplade ned med 76-77kWh som Mugge skriver.
/Martin
Sidst jeg kørte min 85D(fra November med 18000km range mode=on) fra 100% til 1% havde jeg 70kwh i "Since Last Charge". Tesla I Århus kiggede på logfiler fra den pågældende dag og sagde at det var helt normalt da den kun viser motor forbrug ikke varme lys etc.
Disclaimer:
Jeg skriver det her med fare for at jeg(og Tesla) igen får en reprimande om at det ikke passer og andre herinde kan se at den tæller alt med så snart man har den i drive eller reverse. Jeg er ikke sikker på nogen af delene...kun reprimanden:)
Ang "reservebufferen" - kan du dokumentere det på skrift fra Tesla, eller øvrige test?
Der er flere som ikke oplever denne buffer, og den mest kendte er nok Tesla Bjørn. Han gik i stå under en 1km fra en SuC, men da bilen viste 0, så viste den 0.
Umiddelbart skal vi passe på med denne betragtning om der er en buffer, men hvis man selv har oplevet det, så forstår jeg godt folk siger det. Jeg er dog ikke overbevist om vi virkelig har en buffer.
Jeg har aldrig selv prøvet at køre den så langt ned, det har jeg endnu ikke haft behov for.
/Martin
Årsagen til at nogle biler har kunne køre efter at måleren når 0% er, at systemet ikke har et fuldt nøjagtig mål for hvor meget strøm der er tilbage.
Props til wk57 og hans ihærdighed. men...Årsagen til at nogle biler har kunne køre efter at måleren når 0% er, at systemet ikke har et fuldt nøjagtig mål for hvor meget strøm der er tilbage.
Det modsatte argument er ligeså gyldigt.
Tesla bjørn gik i stå 'efter at måleren når 0%, systemet har ikke et fuldt nøjagtig mål for hvor meget strøm der er tilbage.'
Tror han udtaler i videon at han sjældent / aldrig har kørt i nærheden af sin 0-grænse før-
Jeg vil tro de fleste har en del km efter 0, men der er nok forskelle ift folks lade- / køre mønster.
Jeg har selv over 20km efter 0%, og jeg lader ofte 4x om måneden til 100% og har ofte ture hvor jeg kommer ned under 5%.
Jeg begynder at svede når effektbegrænseren (stiplet linje) kommer under 40kW, så er man ved at have ramt det rigtige NUL. Tror effektbegrænsningen har en mere jordnær følelse med batteri spændingen end den km/% tæller.
- R
Thor: Der er flere der herpå forum igennem de sidste 2,5 år har skrevet de har en 20-25km at køre på når viseren viser 0. Bare fordi Bjørn ikke kunne, er det jo ikke ensbetydende med at alle andre ikke kan.
Jeg har aldrig selv prøvet at køre den så langt ned, det har jeg endnu ikke haft behov for.
/Martin
Jeg kunne rigtig godt tænke mig se noget fra Tesla.
Og jeg prøver ikke være provokerende eller tirrer nogen.
Dog synes jeg det er et farligt postulat, da vi ikke har nogen reelle tal, for om der er en buffer eller ej.
I meget koldt vejr ville jeg dog passe på 0% grænsen.
Manden har splittet et par batterier ad og målt på de enkelte celler. Jeg også har læst om andre der har målt på cellerne, og jeg har stadig til gode at se nogle af disse nå frem til at der er en dedikeret reserve. Men enig, han udtaler sig ud fra gør-det-selv målinger.
Tror det er for tidligt at konkludere noget ud fra en enkelt persons udsagn, desuden har han ikke adgang til design informationer fra Tesla til efterprøvning.
Jeg vil gætte på at Tesla laver et konservativt estimat, så de usikkerheder der er på målingen oftere resulterer i mere strøm end forventet (=mindre bøvl) end omvendt. Det kan man selvfølgelig godt kalde en reserve.Jeg vil tro de fleste har en del km efter 0, men der er nok forskelle ift folks lade- / køre mønster.
Du har tydeligvis langt mere erfaring med at køre batteriet helt i bund end jeg har. Jeg tør dog ikke løbe an på at Tesla har gemt en buffer til mig, hvis jeg en kold vinterdag med børnene på bagsædet kører bilen nær 0.Jeg begynder at svede når effektbegrænseren (stiplet linje) kommer under 40kW, så er man ved at have ramt det rigtige NUL. Tror effektbegrænsningen har en mere jordnær følelse med batteri spændingen end den km/% tæller.
Bilen ladet til 100% søndag, kørt tør idag. Motorvej hjem 200km og 4 ture til og fra arbejde.
65.4kWh senere 0% (Regenerede til 1% da jeg stoppede bilen).
kørte 16km og lod bilen stå med aircon 30min.
Træk på 2.7A (på ca. 350V dvs. ca. 1kW effekt)
kørte 500m og så var det slut. 69.3kWh
Det er en 4kWh buffer på 0%.
Læg mærke til første og sidste billede (fra 216 til 239Wh/km) at Heater forbrug tæller med i trip app, da bilen stod i Neutral med parkeringsbremsen trukket.
Se den stiplede linje der falder fra 100kW til 40kW effekt efter 13km. Så der 1kWh tilbage.
Lader 100% over natten, og ser hvad batteriet vil spise og hvad elmåleren siger til det.
- Det blev overraskende nok til det samme som andre indrapportere. 76kWh ladet på bilen.
- Elmåleren fortærede 87kWh,
- lader 3fase kraft.
@Bager35 - Det er derfor helt normalt at du lader 72kWh fra 0/1-100%
Der gemmer sig 4kWh efter 0%, vil dog forvente at de 4kWh vil svinde ind som batteriet bliver 'slidt'.
- R
VT er god ift. sheduling af ladning kabineforvarmning osv.
Til Graphing og Logning af historiske data er VT mindre anvendeligt.
VT har en 'Vampire drain' visning, denne fungere dog ikke i denne løsning. Ser ud til at være et problem med VNC løsningen man bruger som tilgang til sin webbox. Man kan ikke lukke vinduet ned. Det kræver en genstart af hele websystemet at komme ud af vampire drain vinduet.
- R
Men da den bygger på den åbne API kan man jo ikke mere fra VT end hvad man kan andre steder fra -> man kan ikke tænde for defroster m.m.