Loading...
dk

Automatisk overholde fartgrænse | Tesla Forum

Zyp
Zyp Apr 11 '16
Hej

Jeg har netop haft mit Tesla inde til check og lånte en P85 med autopliot - så fik jeg prøvet det.

Jeg havde dog forventet at der var en mulighed for at lade bilen følge fartgrænsen - men det syntes jeg ikke rigtig jeg kunne se.

I min egen er der jo kun alm. fartpilot og mulighed for at få et bliiing når man kører for hurtigt - men jeg savner rigtig meget en smartere funktion.

I min naivitet forventede jeg at den kunne "et eller andet" med autopilot - men det er da vist kun at følge andre biler og så køre for hurtigt, hvis de kører for hurtigt (og så ellers følge den indstillede fart, som man så selv skal justere).

Min gamle low tech bil havde en fartbegrænser som gjorde at bilen ikke kunne køre hurtigere end den fart som var indstillet - med mindre man trådte speederen helt i bund. Det fungerede rigtig godt.

Så har jeg overset noget?

Lennartbj
Lennartbj Apr 12 '16
Men jeg oplever at den ikke regulerer automatisk nedad i hastighed (og heller ikke opad for den sags skyld, selvom dette ikke er så anvendeligt)

Eksempel: Man kommer kørende ind ad på Hillerød motorvejen hvor hastigshedsbegrænsningen gradvist nedsættes fra 110 til 90 til 70 og ender på 60. Hvis man har aktiveret Autopilot når begrænsningen var 110 bliver den på 110 hele vejen ind. Burde den ikke selv regulere nedad efterhånden som den læser skiltene?

KimT
KimT Apr 12 '16
Den kan IKKE selv regulere hastigheden ifm. ændringer i hastighedsgrænser. Det skal du selv gøre. Hastigden vil sættes til den aktuelle grænse (+/- et offset man selv kan deffinere) når du aktiverer autopilot/ TACC. Når du kører ind i en anden hastighedszone (opdages enten via GPS/kort eller via en farttavle), skal du selv trække pinden til autopilot ind mod dig selv og holde den der i ½-1sek. Så ændrer autopilot hastigheden til den aktuelle grænse

Så kan man sige at det måske ikke er så god en løsning at vente med at sætte hastigheden ned fra f.eks 110 til 90 til EFTER man har passeret skiltet, det tage jo også lige lidt tid at få sænket hastigheden. Man har jo hørt om at politiet har placeret sig lige efter skiltet....... 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 12 '16
Zyp
Zyp Apr 12 '16
Jeg havde ikke opdaget funktionen med at holde pinden inde. Så det svarer jo egentlig på mit spørgsmål.

Men fra de andre kommentarer kan jeg også se at det er ret ubrugeligt, hvis man selv skal sidde og trykke hver gang grænsen ændrer sig + at man først kan trykke efter at man er kørt ind i den nye hastighedszone.

Det er da ikke godt nok?

Lennartbj
Lennartbj Apr 12 '16
Jeg ville se automatisk hastighedsnedsættelse som en god feature, også selvom det sker "for sent" ifht en ATK lige efter skiltet. 

Det må vel komme på et tidspunkt hvis de går efter mere autonomi med Autopilot

Jeg har kun oplevet det som et problem et par gange hvor der lige pludselig er blevet helt ledigt i vognbanen foran - så speeder den jo ret hurtigt op til 110 igen. 

Mbr1964
Mbr1964 Apr 12 '16
Hvis du ser fart skiltet eller ved der kommer et så holder du bare stilken inde så indstiller den din fart med det samme så snart din Tesla ser skiltet
TeslaFreak
TeslaFreak Apr 12 '16
Jeg er sikker på det bliver en mulighed i fremtiden. Jeg ville klart aktivere det hvis det blev muligt. Den kan helt sikkert også selv sætte farten ned tidligere så den rammer zonen med den rigtige hastighed.