Min VIN 22xxx blev meldt færdigproduceret for et par uger siden og endnu intet nyt fra Tesla.
Tesla ved ikke, om en bil købes som firmabil nødvendigvis, men i et firma kan det være godt at vide vide om der kan foretages afskrivninger i 2013 eller ej. Det skal iøvrigt overvejes kraftigt om det kan betale sig at have Teslaen som firmabil med den deraf meget høje personlige beskatning, da de løbende brændstoftudgifter og serviceudgifter ikke er i samme størrelsesorden som på en benzin/dieselbil.
Hvis du har fået et VIN nr. står det til venstre for "We have begun sourcing parts for your Model S." :)
@Peter: Jeg har fået min revisor til at regne på om det kan betale sig med firmabil kontra privat med kørepenge. I mit tilfælde er der overraskende over 5 år en forskel på 300.000 kroner, som taler for at købe den privat. Det på trods af at der de(t) første år er en gevaldig afskrivning at hente i firma regi.
Send mig en PM hvis du vil ha excel arket og selv lege med tallene.
Supergaard. Du må meget gerne uploade filen her: http://gratisupload.dk/ for derefter at skrive linket her i tråden. Så kan vi alle følge med.
Til PeterJ
Jeg har VIN 19217 og kan få den midt Januar. Så hvis det skal gå efter tur, så bliver det ikke i November du får din.
VIN nr rækkefølgen er måske ikke den eneste parameter for leveringstidspunkt. Jeg kan oplyse, at mit reservationsnummer var P16xx og at jeg reserverede i november 2012.
Mht firmabil vurderingen, så kan man, hvis man har en valgbar lønpakke, optimere et Teslakøb med en firmabil først til at tage den store afskrivning og derefter overtage bilen privat efter 1-2 år. Som joker er naturligvis den afskrivning som SKAT vil godtage, men hidtil er el-biler styrtdykket i værdi efter få år, så den maksimale afskrivning på 25% pr år kan man nok tage udgangspunkt i.
@Storgaard, nr 1095 i Danmark??? - Ej, det lyder som om det bliver en allemandsbil...;-)
Hej,
Jeg har uploadet beregningen for firmabil vs. privatkøb.
Som I kan se er der for mig som ejer af mit eget firma en klar fordel ved at købe den privat, nu der ikke er store udgifter til el eller værksted i beregningsperioden. I kan prøve at rette i det og se om det falder heldigere ud hvis I kun har den i firma regi i 1-2 år, men jeg har valgt at købe den privat.
Lasse
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107612/Beregninger%20omkring%20k%C3%B8b%20af%20bil%202013.xlsx
Da vi bestilte bilen fik vi en forventet levering Oktober/November og vi kunne i hvert fald forvente at få bilen i år.. -Pt. er status at vi ingen information har fået andet et VIN nr.
Må indrømme at jeg er ved at være lidt træt af dette cirkus, har ventet i 10 måneder og aner ikke hvor længe jeg skal vente endnu og når man spørger i butikken for man svaret at det har de ikke noget med at gøre..
Hvis Tesla vil tages seriøst på det europæiske marked, så må de altså også prioritere os som kunder, er fuld af beundring omkring Elon og hvad han har skabt og hele hans historie og personlighed og er sikker på han bliver større end Bill Gates og Steve Jobs om 10+ år. -men det her kan ikke blive ved med at gå, er 100% klar over at man ikke skal købe en Tesla uden at man ved hvad man går ind til og gør så klar over de muligheder og begrænsninger der er, men der kan hurtig komme en masse dårlig omtale hvis de bliver ved med at gøre så stor forskel på USA og resten af verden..
Hørt; jeg er også godt træt af at vi ikke ved noget, jeg kunne forstå at de ikke kunne sige noget dengang de ingen fabrik havde men nu kører det og så må de kunne sige hvornår vi får leveret om det er en måned eller 2 måneder vil bare vide hvornår
@homer er det en vi andre også kan skrive til og skulle din bil så ikke være i produktion nu??
10 mdr vente tid er jo ingen tid - har selv ventet i over 2 år og min bliver leveret i slut november.
Mig bekendt har de modtaget en sending til dk i forbindelse med Signature biler - disse er blevet bestilt med den "fodnote" at de blev leveret exclusivt før alle andre og under forudsætning af man betalte 1/4 mil op front.
Disse var oprindeligt planlagt til levering i juni/juli men pga. ca. 3 mdr. forsinkelser kom de i september - muligvis kom der i samme omgang nogle enkelte "normale" produktions biler med.
min var planlagt til aug/sept. og kommer først til at blive leveret i slut November - ligeledes ca. 3 mdr forsinkelse.
Næste sending ser ud til at komme til DK i slut november - noget kunne tyde på de kommer i "klumper" eller batch da der er flere som skriver de får deres i midt/slut November.
Da du ikke er blevet kontaktet på nuværende tidspunkt omkring levering tyder det på at din ikke er med i denne sending - du skal nok forberede dig på at det bliver 2014 inden din bliver leveret. hvis den oprindeligt var planlagt til levering i November skal du nok lige som alle andre lægge 3 mdr til denne tid - lidt ærgeligt hvis Tesla ikke har informeret dig om dette men det skyldes nok at det er et ny startet firma og de faktisk ikke har anet om de kunne nå det eller ej.
Det positive ved det er at der er kortere til foråret og den så ikke skal køre i den danske vinter - aluminium eller ej, så er der ingen biler som har godt af salt.