Loading...
dk

Vindstøj fra spejl ved sidevind/regn? | Tesla Forum

MKRCPH
MKRCPH Apr 18 '16

Hej alle,

I går kørte jeg I ret kraftig sidevind og regn og mit spejl I førersiden larmede ret kraftigt. Men det stoppede flere gange (uden forhold ændrede sig?). Da jeg kom hjem tjekkede jeg om noget sad løst, det virker det dog ikke til.

Andre der har haft samme problem?

Klaus_
Klaus_ Apr 18 '16
Sidevinden har nok ikke været 100% samme styrke / retning hele turen, og du har nok også ændret din kurs med få grader efterhånden som vejen ændrer forløb - så mon ikke det er derfor lyden ændrer/stopper engang imellem, alt efter hvordan vinden rammer?
MKRCPH
MKRCPH Apr 18 '16
Ja kan godt være svar... Men I min Audi (A6 allroad) oplevede jeg aldrig I nærheden af samme larm... Også helt vildt så lidt retningsstabil I bund og grund den er - det er jo en ret lav og bred bil men syntes godt nok der skal korrigeres noget mere/holdes mere fast I rattet end I Audien (som godt nok havde luftundervogn). Til gengæld er autopiloten virkelig godt til at holde den I sidevind.
Klaus_
Klaus_ Apr 18 '16
Når jeg kører i kraftig sidevind, plejer jeg at sænke undervognen til det laveste, det føler jeg gør den mere stabil. 
Klaus_
Klaus_ Apr 18 '16

Nej jeg har slået automatisk sænkning fra. Tesla Bjørn har testet om det havde nogen indflydelse på rækkevidde og det var vist ikke værd at skrive hjem om. 

Om det er placebo eller ej skal jeg ikke kunne sige, men de gange jeg har testet det - og haft en anden til at køre bilen på et tidspunkt med kraftig sidevej - har jeg sænket undervognen og følt en forskel i stabiliteten :)

Dorph
Dorph Apr 18 '16
jeg har faktisk selv oplevet ved regnvejr at det kan larme ret kraftigt fra, hvad der lyder som, sidespejlet. Min egen analyse er dog at det er turbulens lige ved sideruden, som får det regnvand som "løber" langs sideruden til at "slå ind" på sideruden.... det lyder lidt skørt, men det giver faktisk en ret høj lyd
Johannelund
Johannelund Apr 18 '16
Havde for 14 dage siden det samme problem med masser af vindstøj, det viste sig at der var et vindue der ikke lukkede helt efter at døren blev lukker, løste selv problemet ved at nedrulle vinduet helt, og det gjorde tms i ryk, og efter dette lukkede vinduet igen helt. Dvs at det ser ud til at vinduet skulle kalibreres påny
Ledsager
Ledsager Apr 18 '16
Har også oplevet særlig støj i regnvejr ved venstre sidespejl. Men det har måske noget at gøre med vindretningen.

Til gengæld har jeg næsten altid støj ved sidespejlet i højre side, når jeg kører mere end 110 km/t.

Og helt galt er det på Autobahn ved hastigheder over 150 km/t. Tesla har uden held forsøgt at afhjælpe det.

Nogen påstår at der skal "fyldes" noget i gummilisterne. Fx noget af den slags skum der fås i ruller og bruges langs vinduer i huse. Når det puttes inden i gummilisten er det usynligt og kan let fjernes. Det har hjulpet lidt i mit tilfælde.

Klaus_
Klaus_ Apr 19 '16
@Nostromo, jeg gik ikke efter om der var negativ effekt eller ej. Jeg gik efter om der var noget rækkevidde-mæssigt at hente ved at sænke bilen, og ifølge Tesla Bjørn, og det skulle være så lidt at det vist ikke kan svare sig at tænke over. Men jeg tænker bare, at hvis Tesla har valgt at bilen skal være i "normal" højde som standard, så er det måske det sikreste at køre i generelt, og ikke "lav". Det hænder også at man kommer over nogle bump eller lignende hvor jeg nødigt ville køre i lav :)
Klaus_
Klaus_ Apr 19 '16
Jeg forstod dig således at man lige så godt kunne køre i "lav" hele tiden, hvis det ingen negativ effekt havde - men det kan jeg godt se, ikke var sådan du mente det :)

Men derudover så har jeg nok slået det fra fordi man jo tit kan komme til at ligge og køre lidt over og lidt under værdien, især hvis det er 80 km/t. Hvis der er en pumpe e.l. der skal hæve/sænke bilen hele tiden, tænker jeg at den må blive slidt hurtigere i så fald. Og man hører jo historier omkring disse luftundervogne der er dyre at fikse når de går i stykker...

Bianco
Bianco Apr 19 '16
Citat fra Klaus_ fordi man jo tit kan komme til at ligge og køre lidt over og lidt under værdien, især hvis det er 80 km/t. Hvis der er en pumpe e.l. der skal hæve/sænke bilen hele tiden...
Den sænker sig ved de 80 kmt og hæver sig først igen ved ca. 60 kmt. 
Du har også valgmuligheden at sætte den til f.eks. 90 kmt eller 130 kmt...
Forummets indlæg er redigeret af Bianco Apr 19 '16
Klaus_
Klaus_ Apr 25 '16
Hvordan er slidtagen på dæk så, ved at køre i "low"? På de udenlandske fora kan jeg læse at camber bliver endnu mere negativ end den er i forvejen, når den sænkes, hvilket ifølge dem, betyder en stor forøgelse af slidtagen på indersiden af dækket.
Jabba
Jabba Apr 27 '16

Citat fra Klaus_ Jeg forstod dig således at man lige så godt kunne køre i "lav" hele tiden, hvis det ingen negativ effekt havde - men det kan jeg godt se, ikke var sådan du mente det :)

Men derudover så har jeg nok slået det fra fordi man jo tit kan komme til at ligge og køre lidt over og lidt under værdien, især hvis det er 80 km/t. Hvis der er en pumpe e.l. der skal hæve/sænke bilen hele tiden, tænker jeg at den må blive slidt hurtigere i så fald. Og man hører jo historier omkring disse luftundervogne der er dyre at fikse når de går i stykker...

Sådan kan man blive ved. Mit råd er at nyde/anvende luftundervognen så meget man lyster. Det gør jeg ihvertfald. Der er uden tvivl også det modsatte scenarie hvor ting går i stykker af at blive brugt/motioneret for lidt.

Har man dårlige nerver over potentielle udgifter efter 4 år, så er mit råd at udskifte bilen med en med standardundervogn.

Citat fra Klaus_ Hvordan er slidtagen på dæk så, ved at køre i "low"? På de udenlandske fora kan jeg læse at camber bliver endnu mere negativ end den er i forvejen, når den sænkes, hvilket ifølge dem, betyder en stor forøgelse af slidtagen på indersiden af dækket.

Det gælder f
or alle biler med negativ camber. Listen af andre biler med samme "problem" er stor. BMW er nok mest kendt for det, blandt ikke-bilentusiaster. 
Man kan ændre på camber med et kit, men så ændrer man den i alle højder. Don't worry, be happy. Nyd bilen. Der er ikke større slid på din TMS dæk end der er i en anden tung bil med meget stort moment og meget kraftig acceleration.