@jramskov - ud fra det så vil en central investering i en hurtiglader infrastruktur måske fremme elbil salget mere?
@mbk - der findes mange andre elbiler end Tesla. Jeg lejede en VW e-UP for 3.000 kr i en måned mens jeg ventede på at få leveret en anden bil. Sammen med Teslaen dækkede den fint det daglige behov. Eneste udfordring var hvis både min kone og jeg skulle lagt samme dag, men hvert sit sted. Her ville en tætmasket hurtiglader infrastruktur hjælpe meget. Der er en del ganske fine elbiler som vil kunne dække en langt overvejende del af danskeres daglige behov.
Hvis det er et rent økonomisk spørgsmål vil det for de fleste kunne betale sig at have en mindre elbil og så leje en større bil når der er behov for det. Det ville du nok kunne gøre for de samme penge du bruger på at holde en 11 år gammel Mondeo, når brændstof, grøn ejerafgift, reparationer, service og forsikring etc. regnes sammen.
@Johannelund - så gratis el til alle elbiler kunne måske være en langt bedre støtte hvis man vil have elbiler på vejene. Mit bud er at du vil få rigtig mange som ville vælge en mindre elbil som nummer 2 bil, hvis de eneste udgifter reelt er grøn ejerafgift - service er der jo stort set ikke behov for.
Min pointe er at folk tænker for konservativt når der kigges på incitamenter og løsninger der skal bringe flere elbiler på vejene.
For nordmændene betyder busbaner, fri bompassage, gratis parkering etc. mindst lige så meget i købsovervejelsen som afgiftsfritagelsen. Der er mange Teslaer i Norge, men der også rigtig mange e-Golf, Leaf, i3 og mange andre elbiler som slet ikke koster i Tesla klassen.
jramskov