Loading...
dk

Danske afgifter og Elbiler | Tesla Forum

TS70DMS
TS70DMS Apr 27 '16

Måske vores danske politiker kunne lære lidt af hvad som er ved at ske i verden og kigger udover janteloven.

Se engang hvordan, de kan finde en god løsning i Tyskland.

http://insideevs.com/germany-brings-1-billion-euros-of-ev-incentives-up-to-4000e-per-car/

P85DK
P85DK Apr 27 '16
Hvis fair skal være fair, så har den danske stat bidraget med betydeligt større beløb pr. solgte elbil ved helt at fritage dem fra afgifter indtil nu end de €4.000 som Tyskland giver.

Det er ikke et spørgsmål om hvad folk ellers ville have købt eller ej, men isoleret set så har den danske stat givet en fritagelse fra afgifter som ellers er pålagt alle biler.

At afgifterne så er for høje eller at det ville være rart at de fortsatte den vej etc etc etc er en anden diskussion.

Men objektivt set så har den danske stat været langt foran Tyskland og bidraget betydeligt mere end Tyskland til fremme af elbiler. Både pr. bil og pr. indbygger overgår bidraget voldsomt hvad Tyskland gør.
Hilbert
Hilbert Apr 27 '16
HAR VÆRET - men det er i hvert fald slut nu.
nicom
nicom Apr 27 '16
Det er kun biler under 60000€ som får støtte. Det betyder at Tesla med model x og s bliver udelukket. Min logik er at hvis dk ikke må indføre strafafgift på elbiler over 700000-800000 Kr pga EU . Så må Tyskland heller ikke indføre særlig støtte til elbiler under 60000€ .. !?!
griffel
griffel Apr 28 '16
@nicom
Ja, og det er jo netop Teslaen som den eneste med dens store rækkevidde der vil kunne gøre det ud for en anvendelig bil i hverdagen (specielt i et land så stort som Tyskland). De små ("billige") der gives tilskud til vil altid kun kunne bruges som 2. bil
P85DK
P85DK Apr 28 '16

Citat fra Hilbert HAR VÆRET - men det er i hvert fald slut nu.

Det er jo så ikke helt rigtigt Hilbert - selv med 20% og 40% afgift, så er tilskuddet pr. elbil større end det den tyske stat kommer med.

Jeg tror det er nemmere at have en fornuftig debat hvis man forstår tallene.

Det ville være en katastrofe hvis politikerne sagde - 'fint, så gør vi som tyskerne. Her er €4.000 pr. elbil du køber'

Så ville en Tesla blive pænt dyr i Danmark :-)
griffel
griffel Apr 28 '16
Men i Tyskland betaler du ingen registreringsafgift OG får penge i nakken...
Forummets indlæg er redigeret af griffel Apr 28 '16
P85DK
P85DK Apr 28 '16
@griffel - jeg ved ikke om du får pengene smidt i nakken eller om du får dem som godtgørelse på anden måde.

Afgiftssnakken er helt anden snak og i bund og grund irrelevant i denne sammenhæng. Det er jo et spørgsmål om elbiler bliver stillet mere fordelagtigt end ikke elbiler. Og her er det jo åbenlyst at i Danmark stilles elbiler (stadig) meget fordelagtigt i forhold til andre biler og du får en betydelig afgiftsrabat.

Det her er ikke et udtryk for en politisk holdning fra min side, udelukkende et forsøg på at perspektivere udsagnene.

Tyskland og mange andre lande (primært bilproducerende lande) har valgt at hente deres skatte indtægter på andre måder. Det danske samfund henter en ikke ubetydelig del af sine indtægter på afgifter på biler.
griffel
griffel Apr 28 '16
@P85DK - Jeg ved godt at man ikke helt kan sammenligne DK og D's bilpriser, og jeg gir dig ret i at vi her i DK, udfra forudsætningerne, stadig stiller elbilerne meget bedre end ICE-biler. Så længe det varer.
Problemet er jo bare, at elbilerne er relativt dyrere allerede inden afgiften pålægges, så hvis de nu - med afgift - kom til at koste det samme som en tilsvarende model med ICE, f.eks. en med en dieselmotor, så havde folk et reelt valg.
Jeg har ikke regnet på det, men måske skulle afgiftsindfasningen for elbiler stoppe ved f.eks. 60%?
P85DK
P85DK Apr 28 '16
Enig - nu var det mere trådstarters udtagelse 'Se engang hvordan, de kan finde en god løsning i Tyskland.' som jeg synes manglede en del perspektivering, for det ville godt nok være dårligt, hvis den danske stat bare kopierede de €4.000 som tilskud.

At koste det samme som en tilsvarende ICE vil nok være det rigtige, men hvilke parametre skal man sammenligne på? Det er vel kun rækkevidden som er svær at sammenligne på - på alle andre parametre er fx en Tesla jo ekstremt billig.

Se engang hvordan, de kan finde en god løsning i Tyskland. - See more at: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4079?page=1#post-64140

Se engang hvordan, de kan finde en god løsning i Tyskland. - See more at: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4079?page=1#post-64140

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 28 '16
Hilbert
Hilbert Apr 28 '16
Men godt ser det jo ikke ud for DK:

Klik

P85DK
P85DK Apr 28 '16
men Hilbert er det ikke forventeligt? Der var jo en ketchup effekt slut 2015, så markedet er overmættet. Selv hvis regeringen ved udgangen af året havde besluttet ikke at gennemføre afgiftsændringen, så var der ikke solgt noget særligt i Danmark, da alle køb var blevet skubbet frem.

Der er stadig et ret kraftigt økonomisk incitament for danskerne til at købe elbiler, betydeligt større end i Tyskland, Sverige og Finland - men danskerne køber ikke.

Igen, jeg synes det ville være fedt hvis det var som i Norge, men der kan de også finansiere underskuddet via en enorm oliefond.

Det kunne være interessant at få klarlagt hvorfor danskere ikke køber elbiler og her er den aktuelle afgift bestemt ikke udslagsgivende. Hvis den var, så var der blevet solgt betydeligt flere elbiler i alle de år de var fritaget fra afgift, og der burde blive solgt ganske mange elbiler nu med kun 20% afgift.

Så hvad er årsagen? Er der andre parametre som regeringen kan skrue på for at motivere danskerne?

Her er et tankespil - hvad hvis alle elbiler kunne lade gratis og staten hjalp med at etablere en fælles supercharger struktur som alle elbils producenter skulle tilslutte sig. Ville det ændre købspræferencerne hos danskerne?
MartinPedersen
MartinPedersen Apr 28 '16

Problemet, tror jeg, er at folk ikke vil betale 30% i afgift den 1/1-2016, når ham der købte den 31/12-2015 fik den måske 200.000 kr. billigere.

P85DK
P85DK Apr 28 '16
men Martin, hvis det var det eneste eller største problem, så havde elbilerne jo haft langt større succes i alle de år hvor de var afgiftsfrie. At der er et fald lige nu er naturligt pga afgiftsændringen.

Men hvorfor købte danskerene ikke i samme grad som nordmændene før vedtagelsen af de nye afgifter - og her er de 25% moms som nordmændene sparer yderligere heller ikke nok forklaring, da danskerne skal sammenligne med alternativer på det danske marked.

Det er en eller flere ting som gør at danskerne ikke køber elbiler selvom der er et stærkt økonomisk incitament

jramskov
jramskov Apr 28 '16

Citat fra P85DK men Hilbert er det ikke forventeligt? Der var jo en ketchup effekt slut 2015, så markedet er overmættet. Selv hvis regeringen ved udgangen af året havde besluttet ikke at gennemføre afgiftsændringen, så var der ikke solgt noget særligt i Danmark, da alle køb var blevet skubbet frem.

Der er stadig et ret kraftigt økonomisk incitament for danskerne til at købe elbiler, betydeligt større end i Tyskland, Sverige og Finland - men danskerne køber ikke.

Det kunne være interessant at få klarlagt hvorfor danskere ikke køber elbiler og her er den aktuelle afgift bestemt ikke udslagsgivende. Hvis den var, så var der blevet solgt betydeligt flere elbiler i alle de år de var fritaget fra afgift, og der burde blive solgt ganske mange elbiler nu med kun 20% afgift.

Så hvad er årsagen? Er der andre parametre som regeringen kan skrue på for at motivere danskerne?
Jeg tror hovedårsagen er at det i mange tilfælde kun er Model S der er et reelt alternativ til ICE biler. Samtidigt er det de færreste der kan/vil betale >500.000kr for en bil. Derudover er folk stadigt kritiske i forhold til rækkevidden (min oplevelse når snakken falder på elbiler og Tesla).

Hvis jeg/vi havde behov for en bil #2, dvs. en pendlerbil, ville jeg helt sikkert kigge på en af de mindre elbiler der havde en lang nok rækkevidde til den daglige pendling frem og tilbage.
mbk
mbk Apr 28 '16
Citat fra P85DK men Martin, hvis det var det eneste eller største problem, så havde elbilerne jo haft langt større succes i alle de år hvor de var afgiftsfrie. At der er et fald lige nu er naturligt pga afgiftsændringen.

Men hvorfor købte danskerene ikke i samme grad som nordmændene før vedtagelsen af de nye afgifter - og her er de 25% moms som nordmændene sparer yderligere heller ikke nok forklaring, da danskerne skal sammenligne med alternativer på det danske marked.

Det er en eller flere ting som gør at danskerne ikke køber elbiler selvom der er et stærkt økonomisk incitament

Fordi, selv med det 'stærkt økonomiske incitament' var og er elbilen for dyr i forhold til ICE'er bilen. Ville da mægtig gerne bytte en 11 år gammel mondeo med en
Tesla, men med en nypris på min. 600k, er det stadig alt for stygt at sluge for mange. Det vil jo give en markant stigning i bil  udgifter lige meget hvordan jeg drejer den. At den så nu starter ved 800 og 1 mio næste år, gør det jo bare endnu mere uaktuelt. For folk der købte bil i den prisklasse til at starte med er det jo meget nemmere at skifte.  
mbk
mbk Apr 28 '16
Citat fra P85DK men Martin, hvis det var det eneste eller største problem, så havde elbilerne jo haft langt større succes i alle de år hvor de var afgiftsfrie. At der er et fald lige nu er naturligt pga afgiftsændringen.

Fordi, selv med det 'stærkt økonomiske incitament' var og er elbilen for dyr i forhold til ICE'er bilen. Ville da mægtig gerne bytte en 11 år gammel mondeo med en
Tesla, men med en nypris på min. 600k, er det stadig alt for stygt at sluge for mange. Det vil jo give en markant stigning i bil  udgifter lige meget hvordan jeg drejer den. At den så nu starter ved 800 og 1 mio næste år, gør det jo bare endnu mere uaktuelt. For folk der købte bil i den prisklasse til at starte med er det jo meget nemmere at skifte.  
Johannelund
Johannelund Apr 28 '16
Den primære årsag tror jeg at man i dk har en elafgift på 304 kr/GJ og benzin 166, diesel 96
Nordmændene har næsten gratis strøm.
En tesla med afgifter er vel stadigvæk min 1/2 mill billigere end en tilsvarende bil Audi A7 BMW 6-7
P85DK
P85DK Apr 28 '16
@jramskov - ud fra det så vil en central investering i en hurtiglader infrastruktur måske fremme elbil salget mere?

@mbk - der findes mange andre elbiler end Tesla. Jeg lejede en VW e-UP for 3.000 kr i en måned mens jeg ventede på at få leveret en anden bil. Sammen med Teslaen dækkede den fint det daglige behov. Eneste udfordring var hvis både min kone og jeg skulle lagt samme dag, men hvert sit sted. Her ville en tætmasket hurtiglader infrastruktur hjælpe meget. Der er en del ganske fine elbiler som vil kunne dække en langt overvejende del af danskeres daglige behov.

Hvis det er et rent økonomisk spørgsmål vil det for de fleste kunne betale sig at have en mindre elbil og så leje en større bil når der er behov for det. Det ville du nok kunne gøre for de samme penge du bruger på at holde en 11 år gammel Mondeo, når brændstof, grøn ejerafgift, reparationer, service og forsikring etc. regnes sammen.

@Johannelund - så gratis el til alle elbiler kunne måske være en langt bedre støtte hvis man vil have elbiler på vejene. Mit bud er at du vil få rigtig mange som ville vælge en mindre elbil som nummer 2 bil, hvis de eneste udgifter reelt er grøn ejerafgift - service er der jo stort set ikke behov for.

Min pointe er at folk tænker for konservativt når der kigges på incitamenter og løsninger der skal bringe flere elbiler på vejene.

For nordmændene betyder busbaner, fri bompassage, gratis parkering etc. mindst lige så meget i købsovervejelsen som afgiftsfritagelsen. Der er mange Teslaer i Norge, men der også rigtig mange e-Golf, Leaf, i3 og mange andre elbiler som slet ikke koster i Tesla klassen.

jramskov

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 28 '16
mbk
mbk Apr 28 '16
Citat fra P85DK @jramskov - ud fra det så vil en central investering i en hurtiglader infrastruktur måske fremme elbil salget mere?

@mbk - der findes mange andre elbiler end Tesla. Jeg lejede en VW e-UP for 3.000 kr i en måned mens jeg ventede på at få leveret en anden bil. Sammen med Teslaen dækkede den fint det daglige behov. Eneste udfordring var hvis både min kone og jeg skulle lagt samme dag, men hvert sit sted. Her ville en tætmasket hurtiglader infrastruktur hjælpe meget. Der er en del ganske fine elbiler som vil kunne dække en langt overvejende del af danskeres daglige behov.

Hvis det er et rent økonomisk spørgsmål vil det for de fleste kunne betale sig at have en mindre elbil og så leje en større bil når der er behov for det. Det ville du nok kunne gøre for de samme penge du bruger på at holde en 11 år gammel Mondeo, når brændstof, grøn ejerafgift, reparationer, service og forsikring etc. regnes sammen.

@Johannelund - så gratis el til alle elbiler kunne måske være en langt bedre støtte hvis man vil have elbiler på vejene. Mit bud er at du vil få rigtig mange som ville vælge en mindre elbil som nummer 2 bil, hvis de eneste udgifter reelt er grøn ejerafgift - service er der jo stort set ikke behov for.

Min pointe er at folk tænker for konservativt når der kigges på incitamenter og løsninger der skal bringe flere elbiler på vejene.

For nordmændene betyder busbaner, fri bompassage, gratis parkering etc. mindst lige så meget i købsovervejelsen som afgiftsfritagelsen. Der er mange Teslaer i Norge, men der også rigtig mange e-Golf, Leaf, i3 og mange andre elbiler som slet ikke koster i Tesla klassen.

jramskov

Jeg pendler 140km dagligt, så det er kun Teslaen der kan det. De andre elbiler har heller ikke samme super lade netværk som Teslaerne. Jeg håber stadig på, at selv med afgifter, bliver Model 3'eren stadig til at betale, dyr, men ikke Model S dyr, selvom jeg nok kommer til at betale næsten det dobbelte af hvad en ny Mazda 6 ville koste.
Sider: 1 2 3 »