Loading...
dk

Danske afgifter og Elbiler | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 28 '16

Citat fra mbk

jramskov

Jeg pendler 140km dagligt, så det er kun Teslaen der kan det. De andre elbiler har heller ikke samme super lade netværk som Teslaerne. Jeg håber stadig på, at selv med afgifter, bliver Model 3'eren stadig til at betale, dyr, men ikke Model S dyr, selvom jeg nok kommer til at betale næsten det dobbelte af hvad en ny Mazda 6 ville koste.

140 km hver vej? Der er du jo så i en minoritetsgruppe i af danske billister.

Men selv med 140 km hver vej vil du godt kunne bruge en Mercedes B Electric og lade på arbejdet og så hjem igen. Den har hurtiglader funktion, 100km på 1,5 time.

Og ja, det er kun Tesla som har supercharger netværk nu, det er derfor jeg nævner en statsstøttet hurtiglader infrastruktur som alle elbils producenter skal supportere for at kunne sælge i DK.

Jeg forstår godt at folk er fokuseret på en Tesla, men det er samtidig hamrende urealistisk og totalt blottet for kreativitet, der er mange alternativer, hvis man sætter sig ind i tingene og er realistisk om sine reelle behov.
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 28 '16
DeaconWP
DeaconWP Apr 28 '16
Naarh, det tror jeg nu ikke.
Jeg har også 140 km på vej til arbejde, fra Rødkærsbro til Esbjerg.

Men den  Mercedes siges kun at kunne køre 120 på en opladning.

Så jeg vil ikke mene, at en Mercedes kan anvendes til det formål.
Hele året.
mbk
mbk Apr 28 '16
Citat fra P85DK
Citat fra mbk

jramskov

Jeg pendler 140km dagligt, så det er kun Teslaen der kan det. De andre elbiler har heller ikke samme super lade netværk som Teslaerne. Jeg håber stadig på, at selv med afgifter, bliver Model 3'eren stadig til at betale, dyr, men ikke Model S dyr, selvom jeg nok kommer til at betale næsten det dobbelte af hvad en ny Mazda 6 ville koste.

140 km hver vej? Der er du jo så i en minoritetsgruppe i af danske billister.

Men selv med 140 km hver vej vil du godt kunne bruge en Mercedes B Electric og lade på arbejdet og så hjem igen. Den har hurtiglader funktion, 100km på 1,5 time.

Og ja, det er kun Tesla som har supercharger netværk nu, det er derfor jeg nævner en statsstøttet hurtiglader infrastruktur som alle elbils producenter skal supportere for at kunne sælge i DK.

Jeg forstår godt at folk er fokuseret på en Tesla, men det er samtidig hamrende urealistisk og totalt blottet for kreativitet, der er mange alternativer, hvis man sætter sig ind i tingene og er realistisk om sine reelle behov.
Kun 70 km hver vej dog. Men har ikke lade mulighed på arbejde, er undersøgt af en kollega. Desuden synes jeg at det er for lidt med de sub 150km på en opladning og lang ladetid. Teslaen med eg. 85kWh ville løse stort set alle familiebil behov, bortset fra trailer behov en gang imellem.

Som bil nr. 2 til kortere pendling ville f. Eks Leaf, e-golf etc være fin. 
MandM
MandM Apr 28 '16
Jeg pendler et par hundrede kilometer hver dag og vil meget nødig have en bil med færre kilometer i end Tesla'en og da slet ikke i frostvejr.

Ser absolut frem til at der kommer reel konkurrence fra andre mærker, de har da i den grad sovet i timen ;-)  

jensk2
jensk2 Apr 28 '16

Mht. brændstoføkonomien, har jeg regnet på en Golf 1.4TSI og en Tesla 70D (Jeg har haft begge).

Golf:  6L benzin af 9,5 kr/l per 100Km ==  57 øre/km

Tesla: 0,21 wH per km * 2,40 kr/kWh ==  50 øre/km

Energi beregning:

Golf:  6L / 100 km == 16,67 km/l

Tesla: 9,125kWh/l -benzin / 0,21 wH/km = 43,45 km/l

Så trods at elbilen på 2 tons er ca 3 gange mere energi effektiv end 1.2 tons benzin bilen, er omkostningen per kilometer den samme. Det er ikke særligt grønt!

Hver gang vi i Danmark betaler 1 krone for el, er de 57 ører heraf afgifter.

P85DK
P85DK Apr 28 '16
@DeaconWP - nu havde jeg den VW e-UP i 30 dage i feb/marts og når man kender elbil i forvejen, så fik man faktisk nemt +140 km ud af den (dog ikke altid lige varmt :-) )

Har en ven som har en Mercedes B Electric - som pendlerbil er der intet problem i at få pænt over 140 km på en ladning.

@mbk - det er jo det jeg mener med at der skal tænkes anderledes for at få folk til at købe elbiler, da det jo er tydeligt at afgiftsfritagelse ikke har ændret forfærdeligt meget. En lade infrastruktur for alle elbiler vil løse problemet for stort set alle.

@jensk2 - enig, har en låne Mercedes C220D fra Tesla i øjeblikket. Fik den med en 1/4 tank og der havde den en range tilbage på 390 km og med en diesel pris på 7,5 kr/l, der skal du ikke være specielt god til matematik for at se hvad der bedst kan betale sig.

KimT
KimT Apr 28 '16
Benzin/Diesel bliver ikke billigere, men du kan gøre noget ved elprisen via egen måler (refunderet ca. 1kr/kWh for el til bil), og så er en del af forbruget jo også fra SuC.

F.eks min tur til Østrig i uge 4 - 2600km som ville haves koste omkring 1100 i diesel. Den tur kostede 0,- i el.

En pris på 2,4 pr kWh er høj. Sidder lige med regningen. Prisen er 1,8070/kWh for netydelse, skatter, afgifter og moms. Dertil kommer selve prisen på strøm som vel ligger på ca. 20 øre/kWh + evt. et abb.

Snakkede med i Svensker i weekenden. Han betaler ialt 90øre/kWh

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 28 '16
Raymond
Raymond Apr 28 '16

"Hver gang vi i Danmark betaler 1 krone for el, er de 57 ører heraf afgifter". elafgift alene er 88,51 ører, hvor får du 57 ører fra?

P85DK
P85DK Apr 28 '16
@KimT - konklusion, en elbil passer dit behov :-)

Der er lige nu et sted mellem 8.000 - 10.000 elbiler i Danmark ud af en samlet bilpark på små 2,4-2,5 mil. biler.

Det store spørgsmål - hvad skal der til for at få danskerne til at købe elbiler? Afgiftsfritagelse må siges at have været en begrænset succes.

KimT
KimT Apr 28 '16
Jeg mener at infrastrukturen omkring hurtigladere skal være i orden, og hastigheden skal som minimum være på højde med SuC - dvs. 120kWh. Hvorfor skal det være så mange forskellige aktører med hver sin betalingsløsning - lav da så de kan tage VISA. (5,5kr/kWh er heller ikke noget der fremmer brugen). Og så skal de til at have en ordentlig rækkevide i familiebiler (C-segmentet) på min 400km om vinteren. Jeg kan sagtens nøjes med en bil i Golf størrelse - selv en model 3 synes jeg er for stor da det tyder på den bare bliver lidt kortere end model S, men med samme bredde.

Som det er nu har Leaf, e-golf m.m. en rækkevide på måske 140km, og det er bare ikke nok når de ikke kan hurtiglade. Det er jo netop det som gør Tesla til den eneste anvendelige el-bil til langture.

P85DK
P85DK Apr 29 '16
min 400 km rækkevidde

Nu ved jeg godt at vi her på Teslaforum har at gøre med Danmarks længst pendlende og feriekørende danskere, men vi er jo allerede på elvognen.

En standard leasing kontrakt (som står for ca. 40% af al nysalg) er på 15.000 km/år, hvilket er ca. 40 km/dag. At køre 25.000 km/år i Danmark er for de fleste meget, hvilket er 70 km/dagen.

Så de tilbud der er i dag burde kunne dække de fleste danskeres behov. Et sidste skub ville være en finmasket gratis hurtigladnings infrastruktur, så du kan køre 500 km i VW e-UP uden at skulle lade 8 timer for hver 100 km.
KimT
KimT Apr 29 '16
Rækkeviden er et must. Vi ville f.eks ikke kunne tage til koncert i Ålborg og hjem igen her fra Silkeborg i en e-up m.m. Jeg vil ikke være afhængig af at 30% af turene vi kører i dag ikke ville kunne lade sig gøre uden at man skulle planlægge sig ud af det og skulle bruge flere timer hver vej på ladning. Det er virklig her Tesla har fat i den lange ende.

Ind til videre har vi kørt 28.000km i vores 70D - på 7 måneder, og det har kun været muligt pga. rækkeviden og SuC.

Men selv med SuC ville en e-up nok stadig tage lang tid at lade op. Et 18kWh batteri ville nok ikke kunne klare at lade med 116kWh i mange sekunder........

Airborne
Airborne Apr 29 '16
Jeg er sikker på at hvis infrastrukturen var bedre ville successen være hjemme. Og med infrastruktur mener jeg hele paletten af SuC, betalingsladestationer (med standardiseret betalingsform med en acceptabel pris som ikke er 5,50 kr eller bare i nærheden) destinationchargers over alt og ikke mindst så skal det være en naturlighed at lade hvor man kommer frem hos familie og venner, med måler og mod betaling. Måleren må kunne være en simpel SW-opdatering hvor man så bare skal taste den lokale elpris.
P85DK
P85DK Apr 29 '16
ok - kører lidt i ring her :-)

Når I tager til jeres ugentlige koncept i Aalborg fra jeres hjem i Silkeborg, så ville det jo ikke være noget problem i en VW e-Golf, Leaf eller en e-UP hvis der var lade mulighed deroppe mens I var inde til koncerten.

Nu har I kørt 28.000 km på 7 måneder - mit gæt er at det har I aldrig gjort i nogle af jeres tidligere biler, så I har ændret kørselsmønster, da det er promiller af den danske bilpark der kører små 50.000 km/året. I har fundet et elbil der dækker jeres kørselsbehov, perfekt.

For 50-70% af samtlige danske biler gælder at de ALDRIG kører over 100 km/dagen, hvorfor deres behov er rigeligt dækket, men de køber ikke, selvom de får betydelige skatterabatter.
Gronhund
Gronhund Apr 29 '16

Citat fra P85DK For 50-70% af samtlige danske biler gælder at de ALDRIG kører over 100 km/dagen, hvorfor deres behov er rigeligt dækket, men de køber ikke, selvom de får betydelige skatterabatter.
Hov. Nu er det jo bil nummer 2 vi taler om. Vi har skiftet vores bil nummer 1 ud med en Tesla. Og det er de færreste der vil kunne skifte bil nummer et ud med en anden elbil (med mindre vi er ude i, at man normalt lejer en bil for at køre på ferie).
Hvis du derimod havde skrevet "NÆSTEN ALDRIG" istedet for "ALDRIG" var jeg enig. Men derfor er man jo stadig hæmmet at en begrænset radius, i de "næsten aldrig" situationer.
Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Apr 29 '16
P85DK
P85DK Apr 29 '16
@Gronhund - som nummer 2 bil vil en given elbil kunne dække stort set alle behov, specielt hvis der var en lade infrastruktur som understøttede det. Hvis bare alle valgte en elbil som nummer 2 så var vi kommet rigtig langt.

Hæmmet af begrænset radius - lad mig give dig et eksempel. Min svigerfar har købt en Audi A6 3.0 TDI i stedet for en Tesla, med det primære argument at de kører fra Nordsjælland til Skagen én gang om året. Uanset alle argumenter og forklaringer.

Selv hvis det virkelig var et problem at komme til Skagen, så ville han kunne leje en fin ICE bil i den uge og være fint tilfreds med det.

Danskerne har et urealistisk billede af deres kørselsbehov og det gør nok at de afholder sig fra elbiler?
jramskov
jramskov Apr 29 '16

Citat fra P85DK @jramskov - ud fra det så vil en central investering i en hurtiglader infrastruktur måske fremme elbil salget mere?
Et kraftigt udbygget hurtiglader infrastruktur vil helt sikkert hjælpe, men bilerne skal også have en rimelig rækkevidde. Folk gider ikke skulle lade op for hver 100km. Jeg er heller ikke et sekund i tvivl om at jeg vil vælge den størst mulige batteripakke når jeg om et par år forhåbentligt bestiller en Model 3. Tesla er de eneste der har en bare nogenlunde fornuftig rækkevidde.
Man skal heller ikke glemme at mange ikke har mulighed for at lade op derhjemme.

Tilføjet: Som du selv nævner i et senere indlæg, så tror jeg ikke man skal undervurdere vigtigheden af de lidt længere "weekendture". Når man køber en bil, køber en friheden til at tage hvorhen man vil indenfor rimelig tid og uden rigtigt at skulle tænke over det. Derfor er lang rækkevidde vigtig. Vi kører ofte tværs over Jylland, nogle gange med afstikkere (vi snakker 250-300km i alt) og på disse ture vil jeg helt klart foretrække blot at kunne sætte stikket i bilen når vi kom hjem igen.
Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 29 '16
P85DK
P85DK Apr 29 '16
@jramskov - fintmasket offentlig hurtiglader infrastruktur ville jo afhjælpe dem der ikke kan lade hjemme.

Opladning pr. 100 km er ikke så slemt. Nordsjælland - Slagelse - Middelfart - Århus, det tror jeg godt du kan finde en del Teslaer der gør i dag :-)
jramskov
jramskov Apr 29 '16
Ikke enig. Du får ikke folk til frivilligt at køre forbi en ladestation og holde der i en halv time hver dag på vej hjem fra arbejde.
P85DK
P85DK Apr 29 '16
Det skal du jo heller ikke på vej hjem fra arbejde - du har jo ladet på arbejdspladen, da der er et fintmasket ladenetværk. Det er jo kun på langture der er behov for det. De mindste elbiler klarer realistisk som pendlerbil i dag 130 km+

Og hvis du kigger på diskussionerne omkring hvad folk bruger af tid på superchargers for gratis strøm, så er det åbenbart en stor motivator
Sider: « 1 2 3 »