Loading...
dk

Danske afgifter og Elbiler | Tesla Forum

jramskov
jramskov Apr 29 '16
Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden nu. Jeg snakker om hvordan verden ser ud i dag, et fintmasket ladenetværk får vi næppe lige foreløbigt.

Derudover bruges en bil jo ofte til andet end blot at pendle. Hvis du har 150km i rækkevidde, har 50km på arbejde og brug for at køre en tur om aftenen til "et eller andet" og skal på arbejde dagen efter.
jensk2
jensk2 Apr 29 '16

Ref: Hver gang vi i Danmark betaler 1 krone for el, er de 57 ører heraf afgifter". elafgift alene er 88,51 ører, hvor får du 57 ører fra? - See more at: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4079?&page=2#sthash.pTSSnblA.dpuf


57 øre af hver krone betyder at 57% af salgsprisen er afgifter, det forhindrer jo ikke en speciel afgift per kWh i at være 88,51 øre, når en kWh koster 2,36 kr. Mine nøjagtige tal for Dong er:


Elselskab:
Betaling for el: 23,88 øre/kWh 
Betaling for transport:48,47 øre/kWh 
 
Afgifter:
PSO-afgift: 24,70 øre/kWh
El-afgift: 88,50 øre/kWh    
Moms (25,00 pct.): 46,39 øre/kWh 

Samlet betaling : 231,94 øre/kWh


Elafgift + Moms / Samlet Betaling = 0,587 == 58,7% Så lidt afgiftsdyrere nu end da jeg købte Tesla'en:-)


mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 29 '16
mbk
mbk Apr 29 '16
Citat fra Gronhund
Citat fra P85DK For 50-70% af samtlige danske biler gælder at de ALDRIG kører over 100 km/dagen, hvorfor deres behov er rigeligt dækket, men de køber ikke, selvom de får betydelige skatterabatter.
Hov. Nu er det jo bil nummer 2 vi taler om. Vi har skiftet vores bil nummer 1 ud med en Tesla. Og det er de færreste der vil kunne skifte bil nummer et ud med en anden elbil (med mindre vi er ude i, at man normalt lejer en bil for at køre på ferie).
Hvis du derimod havde skrevet "NÆSTEN ALDRIG" istedet for "ALDRIG" var jeg enig. Men derfor er man jo stadig hæmmet at en begrænset radius, i de "næsten aldrig" situationer.
En micro bil er nu også stort set afgiftsfri. Der er måske 25k til moms og 15k til afgift på sådan en knap 100k spand, så igen, her drillerier afgiftreglerne når man sammenligner i det segment. 
Raymond
Raymond Apr 29 '16

JensK2: "Hver gang vi i Danmark betaler 1 krone for el, er de 57 ører heraf afgifter"

Ja, du har ret, jeg læste ikke din tekst ordentlig :-(

PeterE
PeterE May 4 '16
Det handler vel - som altid - om penge, og kassen skal jo fyldes op. Hvis vi gerne vil beholde vores velfærdsstat skal den jo. Uanset om vi sætter pris på det eller ej. 


Og ja sgu', jeg ønsker mig også afgiftsfriheden tilbage - jeg kan bare ikke svare på Claus' spørgsmål...kan I?



Raymond
Raymond May 4 '16
PeterE: Ja, det er sgu ikke så svært! Hvis Claus mangler penge i statskassen, hvorfor vil han så sænke skatten? Det er ren demagogi.
PeterE
PeterE May 9 '16
@Raymond, cool - jeg stemmer på dig til næste valg :)
Sider: « 1 2 3