Loading...
dk

Bedre rækkevidde på ny Model S. Hvad er årsagen? | Tesla Forum

Ehlers
Ehlers Apr 27 '16
Tesla opgiver på deres danske hjemmeside bedre NEDC rækkevidde på den faceliftede model S. Fx har 70D nu 470 km, hvor den tidligere havde 442 km. Er der nogen som kender årsagen - er det mon en forbedring som også kommer eksisterende ejere til gode (fx via softwareopdatering)?


/Jan


T3S7A
T3S7A Apr 27 '16
Software, kan Tesla sagtens ændre, så at Rated og Typical Range viser flere km. Det er jo blot et spørgsmål om hvad værdien på 1 km skal være. Det ændre jo ikke på hvordan forbruget pr km er i virkeligheden. 
Gronhund
Gronhund Apr 27 '16
Nosecone er jo blevet skiftet ud, for at forbedre aerodynamikken, men det er nok ikke udelukkende det der kan få den til at springe fra 442 til 470 ;-)
Om der bliver fiflet med Rated udregningen ved vi jo ikke endnu, men det er da en mulighed.
Hilbert
Hilbert Apr 27 '16
Tesla har intet (forhåbentlig) med måling af NEDC.

Tesla kan bestemme Rated og Typical.

nicom
nicom Apr 27 '16
Mit gæt er at det gamle 70d var en 14/16 størrelse af 85 (81,5kwh) dvs 71 kWh . Den nye 70d er muligvis en 12/16 størrelse af det fremtidige 100 kwh dvs 75kwh som nu også leveres til model x. Ny front og slipstream fælge giver vel Max 1-2 %.. Så mon ikke disse "70d" bliver leveret med et 75d badge ..
Dieselosaurus
Dieselosaurus Apr 28 '16
Citat fra nicomDen nye 70d er muligvis en 12/16 størrelse af det fremtidige 100 kwh ...
Det ville være overraskende, hvis de nye 70/75 packs består af 12 moduler i stedet for 14, da batterispændingen og derved accelerationen i så fald vil blive en del lavere end på den eksisterende 70'er. Men man skal da aldrig sige aldrig, og det kan da være at de har behov for at differentiere 100 og 70/75'er modellerne yderligere. 
Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Apr 28 '16
nicom
nicom Apr 28 '16
Du har en pointe. Måske bruger de modulkonfigurationen fra den gamle s60 der havde færre celler(pr modul) end de  gængse 444stk. Dvs 6*60 celler pr modul * 14 module.. Stadigvæk rent gætværk;-)....
... En anden pointe er hvis man tager rækkevidden for 70d (470km) og dividere med rækkevidden for 90d (557 km) og gange med 90 kwh får man 75,9kwh . Derfor kan man godt fristes til at tro at fremtidig 70d i virkeligheden har et 75 kwh stort batteri.
Dieselosaurus
Dieselosaurus Apr 29 '16
Jeg troede at de var gået væk fra forskellige antal celler i modulerne for at forsimple logistikken. Men det kan jo godt vise sig at være en prioritering der ændrer sig løbende.


Er de besparelser fra torquesleep, der kom med en tidligere software opdatering, allerede indregnet eller kan det være dem der slår igennem på NEDC range nu?

PeterE
PeterE May 2 '16
Gad vide om den seneste software opdatering faktisk også inkluderer en (software) batterioptimering? Jeg kørte imorges min faste tur motorvej og turen igennem Kbh, og jeg har aldrig før haft et forbrug på 199wh/km - et tilfælde? Måske. Jeg plejer at ligge på omkring 220.
RobertJ
RobertJ May 2 '16
Vinden lå fra vest. :)


- R

mortenhomann
mortenhomann May 2 '16
Det er forbedret aerodynamik.
jensk2
jensk2 May 2 '16

Hej Morten


Har du lidt data til at understøtte?


mvh

jens

mortenhomann
mortenhomann May 3 '16
Ingen data - dog en reference :-) http://www.autoblog.com/...-300-mile-epa-range/
jensk2
jensk2 May 5 '16

Jeg syntes jeg har oplevet bedre regenerering efter sidste opdatering, helt op til 30% i bytrafik iht. LinkMyTesla. Før skulle det være decideret stop/go bykørsel for at komme over 25%. Mit gennemsnitsforbrug er for nyligt forbedret, men temperaturen er jo også lige steget.

Da jeg ikke havde bilen sidste år, har jeg ikke et andet forår at sammenligne med:-(

/jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 5 '16
Invisibletycoon
Invisibletycoon May 27 '16

Min S90D har kørt 10000 km

Leveret i oktober 2015.

Da jeg modtog ladede den til 100 % 526 et par uger senere 528 et par uger mere 533 osv i dag 552.

Typical er steget tilsvarende både 90 % og 100 % og ligger i dag på 393 og 442.

Den har ikke på noget tidspkt begyndt at tabe i værdierne.

 

 

 

jensk2
jensk2 May 28 '16

Hej,

Min 70D beregner ud fra 190wH/km i sin udregning, og jeg har 214,7 km ved 60%, så min totale beregnede kapacitet er 214,7 * 0,190 / 0,6 = 68kWh. Din kapacitet er vokset til: 393 * 0,19 / 0.9 = 83 kWh. Altså med mindre en 90D har højere typical wH/km, hvad den nok bør have, da den jo vejer lidt mere? . Nemmeste måde at find DIN BILS wh/km er at se på added kWh versus added range efter en opladning:-)

mvh

jens

 

TorbenS
TorbenS Jun 1 '16

Hvis jeg i min 90D beregner typical wh/km ud fra added kWh og km, så er typical sat til 186 Wh/km nu.

 

jensk2
jensk2 Jun 1 '16

Okay, min App oplyser pt 'Ideal' added (har valgt % i bilens setup)  48 ideal miles og 14,72 kWh added. Det giver 'Ideal' == 14,72 / (48 * 1,609) == 190 Wh/km.

Visible Tesla oplyser netop nu:  199,6 Ideal' km remaining ved  55%. Det giver enten 199,6 *0,186 / 0,55 = 67,5 kWh eller 199,6 *0,190 / 0,55 =  68,9 kWh for mit 70 kWh batteri.

Måske har jeg faktisk et 75 kWh batteri - Narh, bilen er fra December:-(

mvh

Jens

Abreinhold
Abreinhold Aug 15 '16
Hejsa

Jeg har en Model S 85 fra juli 2015, som ved første opladning lige efter levering ved 100% havde en rækkevidde på ca 400km. 
Ret kort tid efter de første par køreture gav en 100% opladning 390 km. 
I dag siger en 90% opladning 347 km. Jeg kan ikke på nogen måde få den til at lade over 400 km. 
Mit forbrug over de sidste 67.000 km hedder 191 wh/km
Jeg kører typisk 250-270km på en opladning. Og since last charge siger at jeg på sådan en tur har brugt ca 49 kWh. 

Hvor bliver de sidste 36 kWh timer af? Og hvorfor vil min bil ikke vise mere end 400 km nogensinde ved en fuld opladning. 
Jeg har lige haft en anden model S 85 som lånebil, som ved 80% havde en rækkevidde på 407km. 

Tesla siger at mit batteri ikke fejler noget, men jeg synes ikke rigtig at min rækkevidde er som i nogen af de andre Tesla jeg har kørt i. 

Jeg bruger desuden range mode det meste af tiden.

Nogen gode forslag til hvordan jeg tester om mit batteri rent faktisk har den lovede kapacitet? 
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 15 '16

Batterierne fejler ikke noget. Det er hel normal rækkevidde. Ganger du de 347 km med 1,11 vil du få en typical på 385 km. Efter 67.000 km og et års kørsel er dette hvad man kan forvente. Bilen taber typIsk mellem 2 og 4 % batterikapacitet efter det første års tid. Tror du i øvrigt at du forveksler typical og rated range..

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Aug 15 '16
Sider: 1 2 3 »