Loading...
dk

Hjælp til køb af TMS 85 | Tesla Forum

Toppe
Toppe Apr 29 '16
Hej Teslaforum

Jeg har gennem længere tid søgt efter en brugt TMS og har nu fundet en fornuftig TMS 85, som kan handles til en fornuftig pris (i min optik). 

Men eftersom jeg har begrænset / ingen erfaring med elbiler og bilen står 350 km. væk, søger jeg lidt hjælp til hvad jeg kan gøre af indledende forberedelse inden jeg køre til Lolland for at handle.

Alle der har mulighed for at byde ind på nedenstående punkter må meget gerne skrive i tråden, eller kontakte mig i en PB: 

- Hvad skal jeg kigge efter / kontrollere før køb på en TMS 85 (fra 2013).

- Er der noget særligt juridisk jeg skal ha styr på ifm. overdragelsen ? (jeg har gennemført utallige bilhandler igennem tiden, men jeg lytter mig lidt til at man skal registere ejerskifte hos Tesla og indtil det er gjort har sælger måske "adgang" til bilen via app.)

- Er der nogen der tilfældigvis bor på Lolland som kunne ha lyst til (evt. mod betaling) at hjælpe mig med at kigge bilen igennem 

- Er der nogen der har gjort jer friske erfaringer med hvad man kan handle en TMS for brugt (gerne en TMS 85)

På forhånd mange tak

DeaconWP
DeaconWP Apr 29 '16
1. Sikre dig, at den har været indregistreret på danske nummerplader.
2. Der er fabriksgaranti til den er 4 år gammel fra første salgsdato. Dog kun til 80.000 km
3. En 2013 S 85 bør ikke koste mere end 500.000 kr
4. Sikre dig, at den ikke er en parallel importeret tidligere USA model. Som evt kan være genopbygget i Tithauen.
5. Holde den op mod en brugt fra Tesla, der vil have fulde 4 års og nye 80.000 km garanti.
6. Være forsigtig med, hvad der den gang bilen var ny fulgte med standard, og hvad der er i udstyrspakkerne, som siges at være tilkøbt.
7. Tillæg kun det du virkelig synes din bil skal indeholde værdi. Og opfat resten som gratis tilbehør, oven i den pris du vil give for det tilbehør du ønsker dig. Lad dig ikke forblænde af alt den den kan og har, for de nyere modeller har jo mere.
8. På bilbasen er der en der har kørt 81.000 km, og så samtidigt påstås stadig at have nybil garanti. Det er en letter omskrivning af sandheden, med mindre den senere end ny er blevet handlet som brugt af Tesla.

Har du lyst til at fortælle mere om den? Udstyr, km stand evt den pris du bliver den tilbudt for?
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 29 '16
Niels
Niels Apr 29 '16
en tesla er en rigtig god bil som brugt, og har meget få sliddele i motor. det er primært hjulophæng og batterier som man bør tjekke ud over bilens generelle funktioner.
det første jeg vil hæfte mig ved er bilens generelle stand - her ses på bilen lige som alle andre biler. den er forhåbentligt blevet behandlet pænt og står i god stand (ridser i lak, skader på interiør)
dernæst vil jeg ved selvsyn (spørg om det inden du tager der ned) se hvad den lader (fra lavere ladestand) op til 90% 'typical', her vil jeg for en 2013 forvente ca. 335-350 km (andre må gerne skrive hvilke værdier de anser som forventlige). 'rated' vil give noget højere værdier, så hvis værdien er væssentlig højere skyldes det at sælger har sat indstillinger til rated. ved lavere værdier skal man forhandle prisen ned.
kig efter stenslag i ruder evt ridser i sideruder (som har en tendens til at få det når ruden køres op/ned).
halvdelen af bilens værdi er batterier, hvorfor du bør sikre dig at de er i god stand - bilen bør ikke være ladet op til 100% når du ser den, det viser blot at sælger måske ikke behandler batteri på bedste måde.

bilens drivværk vil jeg forvente er tip top og ellers er der stadig garanti fra tesla. tjek evt. at bilen køre lige og ikke hopper.

du omregistere bilen online via motorregisteret/nemid. efterfølgende kan tidligere ejer stadig se bilens status, tænde for den m.m. via tesla app. dette omregisteres manuelt via tesla og de sender en mail til tidligere ejer hvor de spørger om overførsel af bilen kan finde sted.
du kan altid slå remote app fra via bilens indstillinger indtil dette har fundet sket.

endelig vil jeg spørge til hvilken værksteds historik bilen har haft - her tænker jeg på om den har været på gentagne besøg for at få noget fikset, nogle biler (ejere) har oplevet dette. jeg har selv haft 2 som har været fejlfrie og kkun haft behov for de normale service besøg hver år.

i øvrigt er tesla nok den brugt bil jeg ville være mindst nervøs ved at købe - ingen dårlige koblinger, gerkasser, drivremme og andet sjov i drivlinjen. kun bilens gennerelle stand og batteri skal du være obs på.
Niels
Niels Apr 29 '16
på en s85 er der ubegrænset km motor garanti i 8 år og batteri garanti de føste 8 år/200.000 km.
de 4 år/80.000 km er resten af bilen. dvs. bl.a. hjulophæng, utætte lister m.m.
jeg vil hæfte mig mest ved bilens historik, har den ustandselig været ind/ud af værksted ? eller har alt blot fungeret fra start..

vil også nævne at der er sket en del generelle forbedringer fra 2013 til 2016, ikke kun på teknologi siden, men også små skjulte detaljer som (nævner hvad jeg lige kommer på af forbedringer som er efter 2013) bedre rust beskyttelse, lyddæmpning, opløsning i display, bagdøre kan åbnes mere, nyere batteri design, tågelygter, foldbare sidespejle, mulighed for vinterpakke, autopilot, elektroniske bremser m.m.
en 2013 skal derfor være billigere end en 2014 eller 2015, ikke blot fordi den er nyere men også fordi de løbende forbedres. i 2015 var de fleste større forbedringer indført, mens der skete en del løbende forbedring i 2014.

retfærdigvis skal siges at en 2013 har lavere nakkestøtter ved bagsæder, hvilket giver bedre udsyn =en fordel, og frunken ude foran er større i 2013 modellen
Forummets indlæg er redigeret af Niels Apr 29 '16
PEB
PEB Apr 29 '16
@Niels Der er 8 års garanti på batteri og drivlinje UDEN km-begrænsning. 
Toppe
Toppe Apr 30 '16
Hej allesammen 

Tak for din gode input, det giver en god hjælp når man skal ud og kigge :-) 

Niels
Niels Apr 30 '16
kom lige i tanke om en anden ting som er indført efter 2013 - trafic aware cruse control (tacc). en 2013 har traditionel cc.

du kan godt selv få efter montere samme produkt som tesla bruger til autopilot og derved få næsten tacc oplevelse i en classic tesla fra 2013. det koster ca. 8000 kr.
det vil så gøre at den frakobler cc og aktivere regen hvis en forankørende pludselig bremser.
hvis du køre uden cc og forankørende bremser op uden at du selv gør, vil den komme med en advarsel.
100% samme produkt som tesla bruger til AP.
den kan også give alarm ved overskridelse af vejstriber uden at blinke først - de fleste slår dog denne funktion fra i teslas AP så nok ikke noget som man alligevel vil bruge.

man er således ikke helt tabt i teknologi ræset i en 2013, små 8000 kr og du er med på en del af bølgen. tjek mere ved at se et par youtube om mobileye
Pim
Pim May 2 '16
Jeg faldt lige over denne TMS der er på auktion, den minder vist lidt om den du ser på:

http:///...77&user=&s=2

PeterE
PeterE May 2 '16
Auktion er vel som regel noget med købt som beset, tør man det? 
P85DK
P85DK May 2 '16
med en Tesla som stadig er under almindelig garanti og den udvidet garanti på batteri og motor - ja, det ville jeg ikke være bekymret for.

På sådan en auktion har sælger også ansvaret for at have beskrevet alle ridser/buler etc. etc.

Jeg ville ikke have noget problem med at købe den ubeset under de vilkår
T3S7A
T3S7A May 2 '16
Husk der kommer salær mm til prisen. 

Derudover er der kun 2000km garanti tilbage på bilen. 

MartinPedersen
MartinPedersen May 2 '16

Husk lige at det måske er en amerikaner.

Der blev solgt en for 365.000kr sidste år, rimelig smart ting at sætte den på auktion, hvor man frasiger sig alle rettigheder.

DeaconWP
DeaconWP May 2 '16
Stelnummeret på den pågældende bil er 5YJSA2DP1DFP24408

Er der ikke noget med at man på de tidlige modeller kunne se mange detaljer om hvordan de var konfigureret? Der kan man måske se, om det er til USA markedet??
Der findes ingen synsrapporter på den, så den har ikke været eksempelvis toldsynet. Så den er født i DK som ny.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP May 2 '16
DeaconWP
DeaconWP May 2 '16
Med det vin nr er den til et ikke USA marked. 6. ciffer om sikkerheds udstyr vil jeg tolke det til.
Og teksten i annoncen med dobbeltlader og Performance passer også.
Toppe
Toppe May 2 '16
Hvis vi antager den er fra dk. Vil en pris på 520 tkr så lyder fornuftig i jeres optik ?
Jeg kunne godt tænke mig at den havde kørt lidt kortere, og tænker i den relation at der står mange fine TMS til salg til omkring 600 der ikke har gået alverden. Måske det er bedre st få efter en med få km.
ErikBH
ErikBH May 3 '16
hej Toppe,

du har , så vidt jeg kan se, ikke skrevet mange detaljer om den, så det er svært at vurdere de 520tkr, men jeg vil klart overveje at se på 100tkr mere og få en noget nyere (mere garanti) med Autopilot og andre opgraderinger.

Jeg er på Sydlolland til i morgen, ring mig hvis jeg kan hjælpe, mine kontaktoplysninger står på min profilside.

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH May 3 '16
mbk
mbk May 3 '16
Citat fra Toppe Hvis vi antager den er fra dk. Vil en pris på 520 tkr så lyder fornuftig i jeres optik ?
Jeg kunne godt tænke mig at den havde kørt lidt kortere, og tænker i den relation at der står mange fine TMS til salg til omkring 600 der ikke har gået alverden. Måske det er bedre st få efter en med få km.
Tesla Århus solgte en 2013 P85 Signature til 500k for et par måneder siden, mener den havde kørt knap 100k, men Tesla giver 4 år og 80k km brugtvogns garanti så det betyder måske ikke så meget. De solgte en S85 til 450k fra samme årgang og samme km stand. Der er ikke nogen på bilbasen.dk mm. der er kommet ned på det prisleje endnu. Ville da klart give Tesla et kald og høre hvad de kan levere, hvis jeg overvejede at købe, deres demo vogne er principielt også til salg. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk May 4 '16