Loading...
dk

Boltstørrelse ændrer sig? | Tesla Forum

runeh
runeh Apr 30 '16
Har nu 2 gange skiftet hjul på Teslaen - sommerhjul til vinterhjul og siden vinterhjul til sommerhjul. Bruger 19" standard fælge (2 sæt). Har dog kun 1 sæt bolte. 

Alt er gået fint begge gange. Bruger momentnøgle med 21mm top. 

MEN.. ville i dag ud for at efterspænde. Men nu passer min 21mm top skisme ikke længere! Lykkedes med møje og besvær at få den på, men kunne næsten ikke få den af igen. Men inden jeg var kommet dertil, havde jeg fået spændt 175 NM på en møtrik, hvor toppen ikke var på plads, så der er kommet hakker ind i møtrikken :(


Men, mit spørgsmål er: hvorfor i alverden passer min top ikke længere? Bilen/hjulene/møtrikkerne/toppene var alle "kolde" (ca. 10 grader C i øjeblikket). Er det møtrikkerne, der har ændret dimension grundet bilens moment osv? Eller er det toppen, der af en eller anden grund pludselig ikke passer længere? Jeg kan fint få min hjulnøgle med 22 mm top til at gå på, men med "løspasning". 

Toppene er sådan nogle THansen toppe, med plastik kappe for at beskytte fælgene, vist nok i CoCr legering, eller i den dur. 

Forummets indlæg er redigeret af runeh Apr 30 '16
JL
JL Apr 30 '16
Jeg har samme problem - jeg skifter altid selv mine hjul og har oplevet det samme. Hos mig er det fordi der er kommet hakker i mine møtrikker (ca. 3/4 nede), så jeg ikke længere kan få toppen ordentlig ned over - jeg har både de toppe du har (gul, rød, blå med plastikkappen), men har også prøvet med en anden top. Jeg har ikke selv lavet de hakker, så jeg ved ikke om det går lidt for stærkt på værkstedet en gang i mellem, så de får lavet hakker i møtrikkerne. Det er ihvertfald mega irriterende :-/
Captiva
Captiva Apr 30 '16
Jeg har bemærket lignende på mine møtrikker. Mine skader er dog kun af visuel karakter, toppen falder fint på plads. Skaderne på møtrikkerne er formentlig en kombination af Tesla møtrikdesign, som er stålmøtrik med en slags rusfri kappe (nogle japanske bilmærker brugte lignende tidligere), og så de kraftigere luftmomentnøgler som værkstedet benytter til at løsne med, det er selve selve kappen der bliver lidt kvæstet.


Mine hjul har kun været af- og påmonteret af undertegnede, men jeg bruger også en slagnøgle - dog lidt mildere end vkst modellen, nemlig elektrisk 18v Makita som vist ikke slår meget mere end ca 180 Nm... og så iøvrigt samme type slagtoppe som I beskriver. Toppene fejler ikke noget, de er dybe og sekskantede, helt perfekt at bruge disse, fremfor de 12 kantede der ofte ligger i alm. topnøglesæt.


Løsning; bed værkstedet løsne og spænde med trækstang/momentnøgle.


hilsen den tidligere mekaniker

jensk2
jensk2 Apr 30 '16

Samme her, møtrikker syntes lidt bløde til 160 Nm:-( Fik skiftet til sommerdæk på mit yndlings dækcenter, som spændte med trykluft, som typisk er stillet til for meget til almindelige bilers 110-120 Nm, men som passer til Teslas 160 Nm. Vel hjemkommen løsnede og spændte jeg alle møtrikker til 160 Nm, med momentnøglen. Næsten alle møtrikker var spændt tæt på 160Nm, men på to var det svært at få topnøglen af igen, som om topnøglen var en anelse drejet over og sad i spænd.:(


Er møtrikkerne lidt i undermål? Jeg vil afmontere én og måle den md skydelære i morgen!


mvh

jen

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 30 '16
JL
JL Apr 30 '16
De skal mig bekendt spændes til 175nm - det gør jeg ihvertfald :-)
Klaus_
Klaus_ Apr 30 '16
175 nm er korrekt.
runeh
runeh Apr 30 '16
Bilen har faktisk lige været på besøg ved Tesla til noget garanti noget for 2 uger siden. De har blandt andet pillet ved mislyd ved rattet. Gad vide om de har haft hjulene pillet af, og det er årsagen?

Men hvad er løsningen? Købe en 22 mm top og så acceptere, at den ikke passer præcis og måske kan beskadige møtrikken? Eller står den på et sæt nye møtrikker?
jensk2
jensk2 May 2 '16

Jeg har afmonteret fem møtrikker på højre forhjul og fundet:


- Møtrikker måler ca. 21,35mm

- På ca hver tredje møtrik er det svært at afmontere topnøglen efter at møtrikken er løsnet

- De 'stramme' møtrikker har tydelige slidspor i en tilsyneladende blød overflade


Se billeder.


Jeg når fortsat til at møtrikker har en uønsket blød overflade. Jeg vil konkret hellere spænde alle til garanteret 150-160Nm end et endnu højere og svært opnåeligt moment fordi man ikke kan få toppen af igen:-):-)



jens



Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 2 '16
jensk2
jensk2 May 2 '16

Hærget bolt eksempel:


PEB
PEB May 3 '16

Citat fra jensk2

Hærget bolt eksempel:



Det ligner mere en møtrik. :-)
jensk2
jensk2 May 31 '16

Hov, jeg har genkigget på mine billeder, og MØTRIKKENS hexagon diameter er jo 21,35 mm Det er jo hverken fugl eller fisk! En M14 bolt skal jo være 22 mm?????

/jens

 

 

jhan
jhan Oct 11 '16

Man kan købe M14 hjulmøtrikker med 19 mm nøglevidde og en dejlig lang sekskant hos dækleverandørerne - ellers kan de skaffe dem.

jensk2
jensk2 Oct 11 '16

Fint, men er det noget Tesla bytter til?

P85DK
P85DK Oct 11 '16

Husk det er

Quote from jensk2

Hov, jeg har genkigget på mine billeder, og MØTRIKKENS hexagon diameter er jo 21,35 mm Det er jo hverken fugl eller fisk! En M14 bolt skal jo være 22 mm?????

/jens

 

 


 

Husk det er amerikanske mål på bolten, har en klassisk krydsnøgle med det amerikanske mål på én af dem, kigger i morgen hvad størrelsen er

P85DK
P85DK Oct 11 '16

Svarer lige selv hurtigt på den her - mener det er 13/16" målet er.

Krydsnøgle kan købes hos jem og fix for 34,95: http://www.jemogfix.dk/autotilbehoer__1622/krydsnoegle-i-staal-17plus19plus22plus3-16_9034378

PEB
PEB Oct 12 '16
Citat fra P85DK

Svarer lige selv hurtigt på den her - mener det er 13/16" målet er.

Krydsnøgle kan købes hos jem og fix for 34,95: http://www.jemogfix.dk/autotilbehoer__1622/krydsnoegle-i-staal-17plus19plus22plus3-16_9034378


 

Så vidt jeg lige kan regne ud er 13/16" = 20,64 mm

P85DK
P85DK Oct 12 '16

Det passer da meget godt med at du ødelægger bolten med en 21mm nøgle, du runder den simpelthen af med tiden, til den bliver glat, da 21mm ikke passer perfekt. Men jeg får lige tjekket hvad den hedder den jeg bruger

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 12 '16
DavidS90D
DavidS90D Oct 12 '16

Sørg nu for at bruge den rigtige type top til MØTRIKKERNE.

Se foto.

Den til venstre træder kun på siderne af møtrikken og ødelægger ikke spidserne.

Den kan samtidig benyttes på møtrikker der ikke er "helt på mål". 

Den til højre er svag i konstruktionen (skarpe hjørner) og ødelægger spidserne på møtrikken.

DavidS90D
DavidS90D Oct 12 '16

Jeg vil heller ikke gamble med at montere møtrikker der afviger fra de original fra Tesla.

Møtrikkerne skal spændes med et moment på 175Nm, det er relativt meget for hjulmøtrikker.

Det høje tilspændingsmoment er sandsynligvis krævet p.g.a. stor motoreffekt/moment og bilens vægt.

P85DK
P85DK Oct 12 '16

jep - har lige været ude og tjekke krydsnøglen og den er rigtig nok 13/16" og den passer perfekt, som i Hans i Grethe. Det er klart hvis man allerede har brugt en 21mm så kan man allerede have ødelagt bolten så 13/16" ikke passer mere.

Sider: 1 2 3 »