Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe den rigtige top (13/16") - gerne lang model og med plast på så man ikke ridser fælg...?
Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe den rigtige top (13/16") - gerne lang model og med plast på så man ikke ridser fælg...?
Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/...0016672/?artId=10357
Men er plastic ikke ligegyldigt. Det der ridser er små sten mellem fælg og top, så her hjælper platic ikke.
Sikke mange "synspunkter".
Den korrekte top til standard hjulmøtrikker (21,3 mm) er en 21 mm top = std. tændrørsnøgle.
(Hvis den går for stramt vil en 13/16" være ideel, men den bliver måske vanskelig at finde - ellers må man gå op til 22 mm).
Det er mange år siden at selv amerikanske/engelske biler afskaffede tommebegrebet, men da mange tommemål passer nøje med mm, kan gamle krydsnøgler i tommemål ofte bruges (men pas på - måske er yderdiameteren for stor til hullet i fælgen).
Visse fælge til Tesla har mindre huller og bruger hjulmøtrikker med nøglevidde 19 mm.
Håber at dette skabte lidt klarhed.
Ser at mit indlæg passer med Hilberts kommentar.Jeg fortsætter med min egen top til efterspænding:-)
Hvis den korrekte 21 mm går for stramt kan 13/16" (20,6 mm) slet ikke bruges, da den er mindre (det var en regnefejl fra min side).
Der skulle have stået 27/32" (21,4 mm), som nok er umulig at finde. Derfor glem alt om tommer - så må man op i en 22 mm.
Hvis den korrekte 21 mm går for stramt kan 13/16" (20,6 mm) slet ikke bruges, da den er mindre (det var en regnefejl fra min side).
Der skulle have stået 27/32" (21,4 mm), som nok er umulig at finde. Derfor glem alt om tommer - så må man op i en 22 mm.
Så runder du jo dine bolte af. De bolte er ret bløde. Hvilket jeg vil tro at nogle allerede har gjort med en 21"mm og derfor nu står i en situation hvor selv 21mm sidder stramt. Det kan selvfølgelig også godt være at jeg bare har fået nogle små bolte til at starte med ...
Hmmm, min 21 mm top går fint på selvom møtrik målet er 21,35. Så måske kan en 13/16 top på blot 20,67 mm passe endnu bedre. Men hvad skal mit stakkels dækfirma dog anvende?
Men en tændrørstop kan ikke monteres på almindeligt trykluftsværktøj og overlever nok kun få tilspændinger:-( Lyder ikke rigtigt!
![]()
Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Toppe-adapter-og-forlanger/Lose-toppe-12-2000016672/?artId
Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/...0016672/?artId=10357
Var forbi Biltema Glostrup og købte toppen. Men den har ikke en chance for at komme på mine møtrikker:-( Bevæbnet med en 21mm top og den lange moment nøgle, tog jeg en rigtig pæn møtrik ind og fotograferede og målte den. Billeder vedlagt.
Kort fortalt er det absolutte mindstemål 20,85 mm og mindste flade til flademål 21,10 mm, målt ca 1/3 nede på møtrikken. Længere nede er diameter større, så lidt koniske. Den mere vold'ede møtrik fra i sommers målte 21,35 mm flade til flade midt på. Som reference har jeg en totalt ubrugt VW bolt på 17 mm, som måler 16,80-16,90. Mine Peugeot bolte på 19 mm måler 18,87 mm. Jeg syntes 20,85-21,15 mm antyder en 21 mm møtrik!
13/16" toppen, som har flade til flademål på 20,63mm kan slet ikke gå på. Men møtrikken overflade er så blød at man godt kan banke den ned til hvad billedet viser, men så får man skaden som ses på det efterfølgende billede. Jeg kan dog ikke udelukke at lidt tidlig vold med en 13/16 havde forårsaget mindre mål.Det er Tesla (Vallensbæk) der monterede mine vinterhjul og et lokalt dækcenter der har skiftet til sommerhjul. Mit dækcenter prøvede faktisk først en top, men skiftede til en anden..
Min Tesla S skulle egentlig have været til Schweiz, måske har Tesla givet den ekstra forkromning for at få den til at nærme sig metriske mål:-(:-) .
@jensk2:
Mon ikke at vi efter din grundige gennemgang kan konkludere at Teslas standardhjulmøtrikker er bløde, og lidt koniske (fejl). Det rigtigste valg af top må være 21 mm - medmindre man har fået nogle specielt små hjulmøtrikker.
Jeg har været i værkstedet og målt på mange møtrikker og toppe og møtrikkerne har alle et mål på X mm +0/-0,2 mm og toppene X mm +0,3/+0,2. Krav til officielle tolerancer har jeg ikke lige kunnet finde.
Enig, Mit indlæg blev lidt langt, men andre har jo oplyst krydsnøgle med 13/16" som passende som fod i hose! Så enten har nogle Tesla S'er 13/16" og andre 21 mm eller de gamle krydsnøgler er slidte til overmål. Jeg syntes selv at møtrik/bolt diameter på nominelt mål -0,1/0,2 og top mål på nominelt mål +0,1/0,3 mm giver stor mening. Men så må hovedet selvsagt ikke være for blødt og det er nok Tesla's møtrikkens udfordring.
Jeg synes, at det er uheldigt at nogle giver indtryk af, at man ødelægger hjulmøtrikkerne (det er ikke bolte) ved at bruge en 21 mm 6-kantet lang top. Jeg har brugt en sådan siden 2014 (5 hjulskift) - den passer perfekt og møtrikkerne er så fine som nye i kanterne.
Om det kan være fordi jeg er gammel maskinarbejder, og derfor er vant til at håndtere en top-/momentnøgle, kan jeg selvfølgelig ikke vide;)
Men hvis en 13/16" kan gå i bund, så er det selvfølgelig også fint - det kunne den ikke på mine fra nye.