Loading...
dk

Boltstørrelse ændrer sig? | Tesla Forum

Knudsen
Knudsen Oct 12 '16

Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe den rigtige top (13/16") - gerne lang model og med plast på så man ikke ridser fælg...?

 

 

KimT
KimT Oct 12 '16

Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/...0016672/?artId=10357

Men er plastic ikke ligegyldigt. Det der ridser er små sten mellem fælg og top, så her hjælper platic ikke.

Johannelund
Johannelund Oct 12 '16

en ganske almindelig tændsrørstop passer

Hilbert
Hilbert Oct 12 '16

Sikke mange "synspunkter".

Den korrekte top til standard hjulmøtrikker (21,3 mm) er en 21 mm top = std. tændrørsnøgle.

(Hvis den går for stramt vil en 13/16" være ideel, men den bliver måske vanskelig at finde - ellers må man gå op til 22 mm).

Det er mange år siden at selv amerikanske/engelske biler afskaffede tommebegrebet, men da mange tommemål passer nøje med mm, kan gamle krydsnøgler i tommemål ofte bruges (men pas på - måske er yderdiameteren for stor til hullet i fælgen).

Visse fælge til Tesla har mindre huller og bruger hjulmøtrikker med nøglevidde 19 mm.

Håber at dette skabte lidt klarhed.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Oct 12 '16
jensk2
jensk2 Oct 12 '16

Øh, 13/16 == 20,6375 mm, så hvordan passer det med at jeg måler 21,35 mm? Nå skidt med det, min egen 21 mm top går stramt, men villigt på (lød nok lidt porno'et). Så er det nok mit dækfirma, der har voldet to af mine møtrikker?

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 12 '16
jensk2
jensk2 Oct 12 '16

Ser at mit indlæg passer med Hilberts kommentar.Jeg fortsætter med min egen top til efterspænding:-)

Hilbert
Hilbert Oct 12 '16

Pas på med de korte toppe. Hvis de ikke går helt i bund, vil de kunne ødelægge møtrikkens kanter.

Helst kun 6 kanter.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Oct 12 '16
P85DK
P85DK Oct 12 '16

@Jensk2 - 13/16" nøgle er den rigtige. 21mm er metric alternativet, men det er ikke den rigtige, så du kan skade bolten, specielt hvis du ikke får nøglen helt i bund på bolten.

Se eventuelt denne standard-metric wrench chart: 

http://extension.missouri.edu/webster/wrench-chart.aspx

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 12 '16
Hilbert
Hilbert Oct 12 '16

Hvis den korrekte 21 mm går for stramt kan 13/16" (20,6 mm) slet ikke bruges, da den er mindre (det var en regnefejl fra min side).

Der skulle have stået 27/32" (21,4 mm), som nok er umulig at finde. Derfor glem alt om tommer - så må man op i en 22 mm.

P85DK
P85DK Oct 12 '16
Citat fra Hilbert

Hvis den korrekte 21 mm går for stramt kan 13/16" (20,6 mm) slet ikke bruges, da den er mindre (det var en regnefejl fra min side).

Der skulle have stået 27/32" (21,4 mm), som nok er umulig at finde. Derfor glem alt om tommer - så må man op i en 22 mm.

Så runder du jo dine bolte af. De bolte er ret bløde. Hvilket jeg vil tro at nogle allerede har gjort med en 21"mm og derfor nu står i en situation hvor selv 21mm sidder stramt. Det kan selvfølgelig også godt være at jeg bare har fået nogle små bolte til at starte med ...

jensk2
jensk2 Oct 12 '16

Hmmm, min 21 mm top går fint på selvom møtrik målet er 21,35. Så måske kan en 13/16 top på blot 20,67 mm passe endnu bedre. Men hvad skal mit stakkels dækfirma dog anvende?

jensk2
jensk2 Oct 12 '16

Men en tændrørstop kan ikke monteres på almindeligt trykluftsværktøj og overlever nok kun få tilspændinger:-( Lyder ikke rigtigt!

 

jensk2
jensk2 Oct 14 '16
Citat fra KimT

Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Toppe-adapter-og-forlanger/Lose-toppe-12-2000016672/?artId

Citat fra KimT

Jeg fandt ud af at Biltema har en kort model : http://www.biltema.dk/...0016672/?artId=10357

Var forbi Biltema Glostrup og købte toppen. Men den har ikke en chance for at komme på mine møtrikker:-( Bevæbnet med en 21mm top og den lange moment nøgle, tog jeg en rigtig pæn møtrik ind og fotograferede og målte den. Billeder vedlagt.

Kort fortalt er det absolutte mindstemål 20,85 mm og mindste flade til flademål 21,10 mm, målt ca 1/3 nede på møtrikken. Længere nede er diameter større, så lidt koniske. Den mere vold'ede møtrik fra i sommers målte 21,35 mm flade til flade midt på. Som reference har jeg en totalt ubrugt VW bolt på 17 mm, som måler 16,80-16,90. Mine Peugeot bolte på 19 mm måler 18,87 mm. Jeg syntes 20,85-21,15 mm antyder en 21 mm møtrik!

13/16" toppen, som har flade til flademål på 20,63mm kan slet ikke gå på. Men møtrikken overflade er så blød at man godt kan banke den ned til hvad billedet viser, men så får man skaden som ses på det efterfølgende billede. Jeg kan dog ikke udelukke at lidt tidlig vold med en 13/16 havde forårsaget mindre mål.Det er Tesla (Vallensbæk) der monterede mine vinterhjul og et lokalt dækcenter der har skiftet til sommerhjul. Mit dækcenter prøvede faktisk først en top, men skiftede til en anden.. 

Min Tesla S skulle egentlig have været til Schweiz, måske har Tesla givet den ekstra forkromning for at få den til at nærme sig metriske mål:-(:-) .

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Oct 14 '16
Hilbert
Hilbert Oct 15 '16

@jensk2:

Mon ikke at vi efter din grundige gennemgang kan konkludere at Teslas standardhjulmøtrikker er bløde, og lidt koniske (fejl). Det rigtigste valg af top må være 21 mm - medmindre man har fået nogle specielt små hjulmøtrikker.

Jeg har været i værkstedet og målt på mange møtrikker og toppe og møtrikkerne har alle et mål på X mm +0/-0,2 mm og toppene X mm +0,3/+0,2. Krav til officielle tolerancer har jeg ikke lige kunnet finde.

jensk2
jensk2 Oct 15 '16

Enig, Mit indlæg blev lidt langt, men andre har jo oplyst krydsnøgle med 13/16" som passende som fod i hose! Så enten har nogle Tesla S'er 13/16" og andre 21 mm eller de gamle krydsnøgler er slidte til overmål. Jeg syntes selv at møtrik/bolt diameter på nominelt mål -0,1/0,2 og top mål på nominelt mål +0,1/0,3 mm giver stor mening. Men så må hovedet selvsagt ikke være for blødt og det er nok Tesla's møtrikkens udfordring.

ABCCC
ABCCC Oct 15 '16
Så vidt jeg ved er den korrekte størrelse 13/16", men har man først benyttet 21 mm bliver boltene lidt ødelagte, og 13/16" toppen kan være umulig at få på da bolten så er deform.

/Anders
Hilbert
Hilbert Oct 16 '16

Jeg synes, at det er uheldigt at nogle giver indtryk af, at man ødelægger hjulmøtrikkerne (det er ikke bolte) ved at bruge en 21 mm 6-kantet lang top. Jeg har brugt en sådan siden 2014 (5 hjulskift) - den passer perfekt og møtrikkerne er så fine som nye i kanterne.

Om det kan være fordi jeg er gammel maskinarbejder, og derfor er vant til at håndtere en top-/momentnøgle, kan jeg selvfølgelig ikke vide;)

Men hvis en 13/16" kan gå i bund, så er det selvfølgelig også fint - det kunne den ikke på mine fra nye.

jensk2
jensk2 Oct 18 '16

Tesla Service har netop oplyst mig på mail, at de anvender 21 mm top.

mvh

jens

Sider: « 1 2 3 »