Loading...
dk

Erfaring med 21" på D model | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 May 26 '16

Jeg lånte en P85+ af Tesla i en rum tid, mens min egen 85D var til reparation. P85+ havde 21", og det pynter altså noget, men støjen var helt uacceptabel i mine ører.

Nu er støjbilledet i en 85D noget anderledes end i en ældre P85+, så er der nogen af jer 85D ejere som kan sige noget om støjen fra 21" i forhold til 19"?

Jeg tænker der må være nogen der har 19" til vinter og 21" til sommer så forskellen skulle være ret frisk i hukommelsen.

Anders
Anders May 26 '16

Jeg har tidligere kørt i P85+ og syntes også dækstøjen med 21" var for høj. Startede også med 21" på den jeg har nu, som er P85D, så skiftede til 19".

21" fås dog med ekstra brede bagdæk, hvilket er tilfældet på P85+ og P85D.

Jeg har nu igen købt 21" dog uden bredere bagdæk, men har ikke fået dem monteret endnu.

Har dog købt contisilent dæk, som skulle være mere støjsvage, så er spænt på at få afprøvet mine nuværende 21".

Ved ikke om der er andre, som har erfaringer med 21" staggered med PS2 dæk kontra 21" alm. med contisilent?

Men nu ser jeg om dækstøjen er ligeså slem som jeg husker og ellers bliver det 19" igen :-)

Jabba
Jabba May 26 '16

Jeg har 245/35 ContiSilent på 21" Turbine fælge. De er meget støjsvage. De virker mere støjsvage end de 245/45-19 Nokian WR A3 jeg kører med om vinteren.

Men det er måske ikke den bedste sammenligning at sammenligne sommerdæk med vinterdæk og endda i forskellige størrelser. Derudover kan der jo være stor forskel på dækmærker/modeller.

Men helt generelt synes jeg at ContiSilent virker mere støjsvage i forhold hvad jeg ellers har oplevet af lavprofilssommerdæk i størrelsen 18"-21" på andre biler.

Anders
Anders May 26 '16

Det lyder godt. Så glæder jeg mig til at få prøvet 21" igen dog denne gang med contisilent:-)

Jabba
Jabba May 27 '16
Citat fra Anders

Det lyder godt. Så glæder jeg mig til at få prøvet 21" igen dog denne gang med contisilent:-)

Meld gerne tilbage hvad du synes om ContiSilent ift. dine tidligere erfaringer med de 21" dæk der var moneteret på P85+/P85D.

Metguy2000
Metguy2000 May 27 '16

#Jabba. Tak for tilbagemeldingen. Jeg kører de samme vinterdæk, og synes ikke støjen er væsentlig anderledes end mine sommer 245/45-19 Michelin, så jeg frisk på at prøve 21".

Citat fra Jabba

Jeg har 245/35 ContiSilent på 21" Turbine fælge. De er meget støjsvage. De virker mere støjsvage end de 245/45-19 Nokian WR A3 jeg kører med om vinteren.

Men det er måske ikke den bedste sammenligning at sammenligne sommerdæk med vinterdæk og endda i forskellige størrelser. Derudover kan der jo være stor forskel på dækmærker/modeller.

Men helt generelt synes jeg at ContiSilent virker mere støjsvage i forhold hvad jeg ellers har oplevet af lavprofilssommerdæk i størrelsen 18"-21" på andre biler.

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 May 27 '16
spaceman
spaceman May 27 '16

Jeg kører 21" med Michelin Pilot Sport - og støjmæssigt er det ikke noget at råbe hurra over.

Grib-niveauet virker derimod til at være godt (subjektivt, har ikke prøvet andre dæk end PilotSport)

Metguy2000
Metguy2000 Jun 15 '16
Jeg har nu fået et sæt 21" med contisilent og kan bekræfte at de er endda meget støjsvage.

De støjer mindre end mine 19" pilotsport. Fantastisk.

Og så ser Teslaen altså bare federe ud med 21".

P85DK
P85DK Nov 3 '16

Her er så en lille artikel fra car and driver om lyddæmpende dæk vs almindelige dæk - interessant læsning:

http://blog.caranddriver.com/tested-do-acoustically-insulated-tires-really-hush-road-noise/

Hilbert
Hilbert Nov 3 '16

Interessant, når så Conti selv skriver at ContiSilent reducerer kabinestøjen med op til 9 dB.

Ja sandheden har mange ansigter.

NT_nofuel
NT_nofuel Nov 3 '16

Slides 21" dæk hurtigere end 19" dæk af samme kvalitet?

MOS
MOS Nov 3 '16

Hvorfor egentlig? Er det pga. frisk kørsel (biler med 21" hjul bliver måske ofte kørt lidt mere friskt)? Er det fordi 21" dæk typisk er performance dæk, hvor der er lagt vægt på vejgreb snarere end slidstyrke, altså en anden gummiblanding el. lign.? Eller kan det forklares fysisk ud fra størrelsen alene? Det sidste ville komme lidt bag på mig, da både bredden, rulleomkredsen og vel også mønsterdybden jo praktisk talt er den samme. Eneste forskel er vel dækhøjden og dermed den indre diameter.

SilverBullet
SilverBullet Nov 3 '16
Gummiblandingen er typisk blødere og som jeg husker det leveres nye 21" med 1mm mindre slidbane end 19". Hvorfor ved jeg ikke.
Anders
Anders Nov 3 '16

Jeg kan tilslutte mig at 21" med contisilent er en del mere støjsvage en 21" staggered med Michelin. Synes simpelthen Michelin støjede for meget. Contisilent er ligesom at køre med almindelige 19" i forhold til støj. Endvidere er det en fordel, at 21" med contisilent kan roteres.

P85DK
P85DK Nov 3 '16
Quote from Anders

Jeg kan tilslutte mig at 21" med contisilent er en del mere støjsvage en 21" staggered med Michelin. Synes simpelthen Michelin støjede for meget. Contisilent er ligesom at køre med almindelige 19" i forhold til støj. Endvidere er det en fordel, at 21" med contisilent kan roteres.

Ikke hvis du har dem i staggered setup :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 3 '16
koden
koden Nov 18 '16

Lidt godt dæk nyt der kan spare mange penge for os med dyre dæk 

(medmindre de kun kommer i standard udgaver)

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9144294/slid-bare-daekkene-godt-ned/

P85DK
P85DK Nov 18 '16

ha ha, dem skal du nok ikke regne med kommer i 21" :-)