Loading...
dk

ryger garanti ved ikke-tesla-autoriseret service | Tesla Forum

Dorph
Dorph May 30 '16

Vi står for at skulle til 20.000km service - vi har ikke tilkøbt servicepakken.

Skulle der være noget problem (garanti-mæssigt) ift at vælge at lade fx. Autoskadestuen servicere bilen?

Kiefer
Kiefer May 30 '16

Nej. Tesla skal stadig overholde gældende EU lovgivning. De vil nok forsøge sig, men den holder ikke.

Jeg har selv bestilt service i Hinnerup af samme årsag til næste uge.

/Martin

P85DK
P85DK May 31 '16

@Dorph - enig med Martin, men men men - få det på skrift fra Tesla for at være 100%, skulle der være tvivl spørgsmål så er et indlæg på et forum ikke meget værd :-)

Kemikeren
Kemikeren May 31 '16
"Krav til bilproducenterne, i forbindelse med service

Det er ved EU-lov, og dermed også dansk lov, vedtaget at forbrugeren efter køb af ny bil er helt frit kan vælge serviceværksted. Det er et krav at bilproducenterne skal gøre alle data, serviceskemaer og service-bulletiner fuldt tilgængelige for det frie marked, og dermed også de frie værksteder. Dette netop for at undgå forvridning af konkurrencen mellem frie værksteder og autoriserede værksteder."

https:///...aa-bilen-med-service

 

Jeg snakkede med Tesla omkring 20.000 km-service. Spurgte til om Hinnerup/Autoskadestuen. Fik følgende svar:
"At den har kørt 30.000 er intet problem, men jeg vil være ked af hvis du kører dem til du omtaler, da de ikke er godkendt af os, så garentien vil ikke dække."

Jeg spurgte så hvad der ikke ville dækkes og bad om et svar fra deres juridiske afdeling. 
Jeg forventer at de enten ikke svarer eller giver et ikke-svar. 

 

EU-regler siger at de ikke må fjerne garanti hvis du besøger et værksted der kan deres kram.

At den har kørt 30.000 er intet problem, men jeg vil være ked af hvis du kører dem til du omtaler, da de ikke er godkendt af os, så garentien vil ikke dække. 
Kemikeren
Kemikeren Jun 1 '16
Svar fra dem:
...har lige talt med min chef om valg af service værksted, og du må gerne vælge et andet service værksted, men det vil ikke fremgå i vores systemer, at du har fået lavet service et andet sted og i forhold til garanti : Hvis noget går i stykker undervejs ved værksteds besøget hos dem, så er det dem der skal dække det og lave omreperation. 

Men vi vil dog altid anbefale at du bruger TESLA service da vi har et større kompetence felt omkring bilerne og har flere muligheder for fejlfindeles osv. end andre værksteder vil have. 

Læs: Tesla tjener ikke penge på det og det koster ikke os Teslaejere noget, ud over at det ikke fremgår på deres liste. 
griffel
griffel Jun 1 '16

@Kiefer

Håber du beretter om oplevelsen. Overvejer dem også...

 

/Jakob :-)

Gronhund
Gronhund Jun 1 '16

Sidst jeg var på Autoskadestuen talte vi lidt om Service (som Autoskadestuen også laver). Han synes det lød lidt billigt, men hvis der blev lavet/set på det der skulle, var det selvfølgelig fint. Man skulle dog være opmærksom på, at Tesla åbenbart kører med to forskellige typer AC væske (sådan som jeg forstod det), og til det store eftersyn, skulle man være sikker på at det var det dyrere AC væske der blev brugt!

Kiefer
Kiefer Jun 1 '16

Gronhund: Du lyder lidt som mit tidligere Mercedes værksted. Vore olie, er jo altså bedre (dyrere) end den du kan få på et andet værksted. Så derfor anbefaler vi vores... :-)

Griffel: skal jeg selvfølgelig nok, men indtil videre er oplevelsen super positiv. Min hustru var i går inde og få lappet højre bagdæk der var punkteret. Hun fortalte han virker super flink og meget serviceorienteret. 

Ja, nu har begge bagdæk så været punkteret inden for den sidste måned...

/Martin

Bianco
Bianco Jun 2 '16
Citat fra Kemikeren Svar fra dem: ...Læs: Tesla tjener ikke penge på det... 

Jeg er ret sikker på at Tesla tjener godt på at lave service. Jeg har lige betalt 7.000,- for stort service (= skifte bremsevæske, luftfilter, aircon skidtsamler samt visuel check af div.). Og så tog det dem for øvrigt 3,5 time hvis vi forudsætter at de startede kl. 07.

Kemikeren
Kemikeren Jun 2 '16

Bianco - Tesla tjener ikke penge HVIS DU BESØGER ANDRE. Det er vel ikke så svært at gætte...

Bianco
Bianco Jun 2 '16

Jo, det var svært at gætte ud fra din formulering. Og så har Elon Musk jo sagt at service mm vil de ikke tjene på...

Mindtech
Mindtech Jun 3 '16

Nej men de skal vel have dækket alle deres garanti reparationer  ;-)

thomasrh
thomasrh Jun 4 '16
Hvad sker der mon nu, når bilen skal til service, men man ikke kan fat i kirstinehøj...
The_Stig
The_Stig Jun 7 '16

Ifølge EU lovgivning, kan en OEM leverandør ikke påberåbe sig ret til at servicere bilen for at garantien opretholdes - så principielt kan TESLA ikke komme uden om garantireparationer fordi du f.eks. får serviceret bremser hos din lokale smed!

Mere tvivlsomt er det om der er nogen over hovedet der kan skaffe reservedele? når ikke engang TESLA´s egne servicecentre kan skaffe stumper.

Sidst jeg besøgte Crash Point i Aarhus - stod der 6-8 halvfærdige TESLA´er som ikke kunne afleveres p.g.a. komponentmangler - nogle af dem havde stået der i månedsvis....

Men det er vel et velkendt TESLA image efter hånden - fuck kunderne når først der er forudbetalt!