Loading...
dk

Dækanbefalinger? (lydsvage) | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Jun 8 '16

Da jeg skiftede fra vinterdæk til sommersæk (standard Tesla Michelin PilotSport 3) bemærkede jeg at støjniveauet steg betragteligt i kabinen og jeg overvejer at udskifte dækkene med nogle mere lydsvage. Er der nogen der kan anbefale nogle dæk, min fokus er på støjniveau og komfort - ikke på sporty køreegenskaber da jeg som regel kører rimeligt bedstefaragtigt :-)

Bilen har 19" fælge så jeg søger størrelse 245/45/19

Lennartbj
Lennartbj Jun 8 '16

Jeg synes faktisk jeg oplevede det samme og blev lidt overrasket. Troede at sommerdæk generelt var mere støjsvage end vinterdæk. Vinterdæk er Hankook og sommerdæk er std Michelin Pilot Sport.

Jeg skiftede fælge i samme omgang. Kan fælge have noget med støjniveau at gøre? Vintersdæk er på Tesla std 19" og sommerdæk er på 19" MAK fælge

RobertJ
RobertJ Jun 8 '16

FDM/ADAC sommerdæk testene kom ud med Michelin PS3 som en af de mest lydsvage dæk i hele testen.

Det bløde vintergummi er i mange tilfælde mere støjsvagt, kommer dog meget an på belægningens kvalitet.

- R

JeppeB_HinnerupAuto

Dunlop har sommerdæk med 67 Db i støjkode, det umiddelbart noget af det mest støjsvage på markedet i øjeblikket

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Jun 8 '16
RobertJ
RobertJ Jun 8 '16

Bløde sportsdæk som Dunlop Sportmaxx med hhv 67 og 68dB støjrating, er måske de mest lydsvage. Men der skal også være mening med galskaben.

PS3 har en UTQG Thread wear rating (TWR) på 500.
Sportmaxx har en TWR på 240. Forvent derfor halvdelen af levetiden på disse.

De støjratings er efter min mening lige til at kaste ned i NOx gryden.
Forskellen i ADAC/FDM test på PS3 (71dB) og Goodyear Eff. Grip Perf. (69dB) skulle være markant. 
Men PS3eren falder stadigt bedre ud i testen.

@ElPeter, Du køber dig fattig i gummi hvis du lytter til dæksælgere.
Eneste man kan generalisere er at blødere gummi giver bedre lyd - men mindre holdbarhed, og der er ikke nogen dækproducenter der kan lave om på den naturlov. Jeg kan desværre ikke give dig bedre råd. 

JeppeB_HinnerupAuto

Michelin er så til gengæld 550,- dyrere pr dæk end Dunlop :-)

P85DK
P85DK Jun 8 '16

bedste råd mod dækstøj - kør i ring mellem Nærum og Gl. Holte på Helsingør motorvejen, den nye asfalt eliminerer dækstøj som intet andet jeg har prøvet :-)

PeterE
PeterE Jun 8 '16

Støjen er jo primært drevet af underlaget, brug pengene på noget andet - eller skift asfalt på din lokale motorvej :) Spørg til side, overvej en lydisolering hvis du har en ældre TMS.

koden
koden Jun 8 '16

Jeg er ikke helt enoig at underlag bestemmer det hele.

Dæk kan sagtens støje mere end andre.

Jeg køber konsekvent kun Michelin.

Lav støj og lav slitage.

Typisk på bekostning af gennemsnitlig bremselængde og de andre ting.

Men der er vi nede i småtingsafd. 

jensk2
jensk2 Jun 8 '16

Hej,

Jeg har 19" vinter og sommer - Pirelli Winter Sottozero vinter og Michelin Pilot Sport 3 sommer. Altså Tesla's standard løsning. Jeg syntes helt klart at sommerdækkene er mest lydsvage, når asfalten tillader det, men har altså endnu kun kørt < 5.000 km på hvert sæt..

Havde engang en Citroen Xantia Activa CT, som havde antikrængning og hydropneumatisk affjedring med altid fastholdt frihøjde. Så uanset hvordan man kørte var den altid vandret. Men med negativ camber og toe-in på bagakslen og Michelin Pilot SX, lavede den meget hurtigt 'hæl og tå' på klodserne, som så støjede så meget at vi på en sommerferie kørte på værksted i Herning for at få skiftet hjullejer bag. I stedet fik vi høvlet dækkene og bagefter lød bilen som en Jaguar der triller ned af bakke:-)  

Jeg havde samme problem på en Peugeot 406 Coupe med Goodyear F1. Erfaringen sendte mig helt til Faxe for at få høvlet/raspet dækkene, men så kørte bilen også  fænomenalt og stille. Holdt desværre kun 3.000 km, så var dækkene slidt op - men det er en anden sag.

mvh

jens

larwar
larwar Apr 28

Dækafretning: Selv om bemærknngen fra jensk2 er fra juni 2016 er anbefalingen omkring dækafretning yderst relevant. Da jeg fik monteret min sommerdæk for 2 uger siden kørte min S85D aldeles rædselsfuldt. Dækstøjen var uudholdelig og bilen virkede som om samtlige lejer var røget og alle hjul ude af balance. En tur hen over alle dæk viste at der var hæl og tå på alle "klodser" på dækkene, så jeg skiftede tilbage til vinterdæk og kørte mine sommerdæk til dækafretning hos Super Dæk Service i Faxe. Jeg har lige været ude at testkøre efter skifte til de afrettede dæk og hvilken fantastisk køreoplevelse!! Alle Teslapiloter har biler, som har motorkraften og hjulindstillinger til at lave hæl og tå på dækkene, så kan profilerne holde til afretningen er det alle 1.500 dkk (inkl. afbalancering) værd at lade dem afrette inden sommerens kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af larwar Apr 28
koden
koden Apr 28

Man bliver jo klogere med tiden....

I de her dæk str. kontra de gængse  på standard biler, synes jeg at slitage betyder en del.

Mine meget lydløse Michelin 19 tommer vinterdæk støjer nu, hvor de er slidt ned.

De samme Michelin vinterdæk på min ICE bil bare i 16 tommer er også slidt ned og i øvrigt alt for gamle.

de støjer sådan set ikke mere end fra nye. de er bare lydløse.

men inegn tvivl om at den "nye" type lyd asfalt ville være det bedste.

Den er bare dyr.

tror det var Tårnby motorvej der var den første der fik det for mange år siden.

det er bare noget der virker.

Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 28
Hilbert
Hilbert Apr 28

Jeg kan bekræfte at Dunlop Sport Maxx er meget lydsvage og behagelige at køre med. Har sammenlignet med Goodyear Eagle RS-A på samme strækning (overflade) og ved samme hastighed. De nye Dunlop (7mm) blev målt til 4 dB  lavere end de slidte (4mm) Goodyear. Men lydindtryk er og bliver ofte en subjektiv oplevelse.