Loading...
dk

Forbrug med 3 MTB og en alm. cykel på taget :-) | Tesla Forum

Reklame
Mikael
Mikael Jun 13 '16

Hej med jer

Ville lige droppe en observation omkring forbrug med tagbøjler og cykler på taget. Ved at det er svært at sammenligne, men her er mine data - så kan I selv lægge til og trække fra:

85D m. WhispBar og WB200 cykelholdere (dem hvor forhjulet skal afmonteres). 3 mountainbikes og 1 almindelig cykel (3 MTB styr drejet for at få plads på bøjlerne)

Primært motorvejskørsel m. fartpilot på 105 km/time (a.h.t. stor og støjene last på taget). Udetemperatur ca. 18°C og svag til let vind.

Forbrug ca. 245 Wh/km (gennemsnit over 50 km).

Har desværre ingen data og sammenligne med da jeg aldrig kører 50 km på motorvej med 105 km/t...

Laver test med tagboks lidt senere på sommeren...

/mikael

The_Stig
The_Stig Jun 13 '16

God info - Thanks for sharing

Soelan
Soelan Jul 6
Fik du nogensinde laver den test med tagboksen, hvor du undersøgte forbruget?
MOS
MOS Jul 6
Citat fra Mikael

Primært motorvejskørsel m. fartpilot på 105 km/time (a.h.t. stor og støjene last på taget). Udetemperatur ca. 18°C og svag til let vind.

Forbrug ca. 245 Wh/km (gennemsnit over 50 km).

Normalt (uden cykler på taget) vil forbruget under de betingelser ved 105 km/h (A/C = on) ligge omkring de 200 Wh/km. Så det ligner et merforbrug på i hvert fald 20-25% pga. cyklerne på taget. Det lyder ikke usandsynligt, da alt det skrammel på taget sikkert ikke gør noget godt for aerodynamikken...

torvalstrom
torvalstrom Jul 7

Vi er lige kørt til Italien med 4 almindelige cykler på taget. Jeg har samme oplevelse som Mark med forbruget - det giver god mening at holde sig på max 115km/t

Allerede fra 130km/t ligger 85D låneren vi kører i omkring 300 Wh/km og den rykker hurtigt op mod 400 Wh/km, så det kan simpelthen ikke svare sig at køre hurtigere... desværre ;-)

MOS
MOS Jul 7

Et godt råd må være så vidt muligt at sætte cyklerne bag på bilen (hvis det altså kan lade sig gøre). Der gør de ikke nær så meget skade på aerodynamikken. Et forsigtigt gæt er måske ~5% merforbrug.

torvalstrom
torvalstrom Jul 7
Meget enig, ved dog ikke hvor stærk den der krog der kunne eftermonteres på Model S er. Nogen der har fået det lavet der kan dele erfaringer? 
Mikael
Mikael Jul 7

Ja, jeg fik det testet, men aldring posted. Nu kommer tagbokse jo i en del forskellige designs. Vores er en Skiguard 860S (lav, bred og lang da den er lavet til ski og ikke til bagage). Den giver et merforbrug på 10-15%.

Korsnab
Korsnab Jul 7
Vi er lige kommet hjem fra Thy med 2 kajakker på taget. 90 på motorvejen og ellers hastighedsgrænser. Ca 200 Wh/km.
Whispbars og WB kajakholdere (dem med udtræk), men det kan nok være totalt ligemeget sammenlignet med havkajakkerne.
koden
koden Jul 8
Citat fra torvalstrom Meget enig, ved dog ikke hvor stærk den der krog der kunne eftermonteres på Model S er. Nogen der har fået det lavet der kan dele erfaringer? 
----------------------------
Ja det kunne være rart at høre hvad den krog egentlig kan.

MOS
MOS Jul 8

@Korsnab

Nu er sådan nogle havkajakker jo rimeligt aero-/hydrodynamiske, når de vender på langs, så selvom de er ret store, har de en meget lav CD-værdi. Det skulle ikke under mig, om bars + holdere giver lige så meget luftmodstand som kajakkerne.

Men prøv da at montere kajakkerne på tværs på taget og tag en tur på motorvejen (kræver nok det midterste spor på en 3-sporet), så skal du bare se løjer (gætter på 600+ Wh/km)! :-D

jens2
jens2 Aug 8

krogen fra autoskadestuen er fantastisk til en lille trailer eller en enkelt cykel

Men kommer der flere cykler på giver fladjernet i trækket sig meget, det er ikke behageligt at køre med pga bilen kommer i svingninger, forbruger ligger ved ca 290 ved 110kmt krogen fra hinderup auto er lavet noget stærkere her oplever man ikke sammen vuggende bevægelser, når det er sagt ville jeg ikke være foruden min trækkrog. Jeg måtte sætte en stop i for at undgå de værste kænguru tendenser.

Forummets indlæg er redigeret af jens2 Aug 8
Supercharged
Supercharged Aug 8
@jens2: laver Hinnerup auto træk krog ? Og hvad koster det ??
burns
burns Aug 9

Hinnerup's trækkrog skulle være solid nok til at trække en 1200Kg trailer (så vidt jeg kan huske). Den går vist ind og erstatter den eksisterende stålkofanger, hvor autoskadestuens er en mere primitiv model der sættes ind mellem stålkonfangeren og aluminiumskonstruktionen. Så hvis ellers Tesla vil godkende trækket, så har vi en god løsning der. :-)

Når det er sagt, må vi i dag sætte sådan et træk på? Jeg er klar over vi ikke må bruge det til en trailer, men kan vi få det godkendt til syn?

Reklame